NSS řešil odvod DPH z „cenového narovnání“ (případ Eli Lilly)

NSS zveřejnil přelomový rozsudek ve věci 3 Afs 54/2020–73 Eli Lilly. Jednalo o to, zda marketingová služba fakturovaná českým distributorem léků mateřské společnosti do Švýcarska představuje (i) samostatné plnění zdanitelné ve Švýcarsku nebo (ii) podléhá české DPH, protože se jedná o úplatu třetí strany k ceně léků, které jsou v ČR prodávány za regulované ceny[1].

Závěr NSS je velmi pozitivní, Eli Lilly spor vyhrála. To je velmi dobrá zpráva pro farmaceutické odvětví, kde cenová regulace nutí distributory k narovnávání ziskovosti podobným nastavením.

Rozsudek především konstatoval, že zahraniční dodavatel může mít zájem na propagaci svých výrobků v ČR a být příjemcem marketingové služby poskytované českým distributorem (a to i v případě, kdy sám není výrobcem daného léčiva). NSS v této souvislosti akcentuje význam smluvní dokumentace.

Obtížněji uchopitelná může být část argumentace, uvedená pro podporu závěru, že poskytování marketingových služeb nepředstavuje vedlejší plnění k lokálnímu prodeji léků. Pokud by beze zbytku platila premisa naznačená NSS, že základ daně nesmí přesáhnout celkové protiplnění obdržené od konečného zákazníka, nemohla by kategorie „úplata třetí strany“ téměř existovat[2]. Doporučujeme proto s tímto výkladem nakládat obezřetně.  

Vzhledem ke své vázanosti předmětem sporu už NSS detailněji neposuzoval konkrétní rozsah marketingových služeb ani způsob stanovení související odměny.

Ačkoliv rozsudek považujeme za velmi pozitivní, nelze ho dle našeho názoru bez dalšího plošně vztáhnout na jakékoliv platby ze skupiny, které narovnávají ziskovost českých společností. Podle našeho názoru je třeba vždy v konkrétním případě posuzovat, zda platby přijaté od třetích stran představují v plném rozsahu úhradu za službu, která byla této osobě skutečně poskytnuta. V opačném případě by nemusel být závěr soudu tak příznivý.

Rádi s Vámi prodiskutujeme možné dopady rozsudku na váš byznys. V případě dotazů se obraťte na autory článku nebo na Váš klientský tým, se kterým spolupracujete.

Autoři:

David Kužela

Jevgenija Bajzíková


Zdroj:    EY
Partners Financial Services