Pozor na nastavení outsourcingu, hrozí vysoké sankce

Poslední novela zákona o zaměstnanosti rozšířila s účinností od 2. srpna 2021 okruh subjektů, kterým lze udělit pokutu za zastřené zprostředkování zaměstnání. Vedle subjektů, které zastřené zaměstnání zprostředkovávají, je tak nově možné pokutovat i příjemce (uživatele) zaměstnanců dodaných nelegálně třetími osobami.

Zajištění (části) činnosti zaměstnavatelů třetími osobami

Zaměstnavatelé k zajištění svých podnikatelských a jiných činností nejčastěji využívají svých vlastních zaměstnanců. V případě potřeby mohou zaměstnavatelé k zajištění částí své činnosti využít třetích osob nebo jejich zaměstnanců. V rámci takové spolupráce lze rozlišit mezi třemi základními modely – dočasné přidělování agenturních zaměstnanců, dočasné přidělování mimo režim agenturního zaměstnávání a tzv. outsourcing.

K dočasnému přidělování zaměstnanců v rámci agenturního zaměstnání potřebuje přidělující zaměstnavatel povolení ke zprostředkování zaměstnání vydávané Úřadem práce. Pro dočasné přidělování mimo agenturní zaměstnávání pak musí být splněny podmínky upravené v § 43a zákoníku práce, zejména absence marže a písemná dohoda se zaměstnancem. V obou případech mají dočasně přidělení zaměstnanci právo na srovnatelné podmínky, jaké mají zaměstnanci uživatele (společnosti, ke které jsou přiděleni).

Mimo výše popsané varianty získání zaměstnanců od jiného zaměstnavatele pak může zaměstnavatel některé své činnosti tzv. outsourcovat. Tedy smluvně přenést jejich provádění na osobu samostatně výdělečně činnou nebo na jinou společnost.

Rizika outsourcingu

Rizika posouzení vztahu s fyzickými osobami jako závislé činnosti, takzvaného švarcsystému, a souvisejících pokut ze strany státních úřadů, jsou si zaměstnavatelé většinou vědomi a snaží se tyto vztahy nastavit tak, aby se jednalo skutečně o činnost nezávislou, v režii příslušného dodavatele.

Po novele zákona o zaměstnanosti se však společnosti musí podrobněji podívat i na své smluvní vztahy s jinými společnostmi, včetně společností v rámci skupiny. V praxi velice často dochází k situacím, kdy jsou zaměstnanci mezi zaměstnavateli pronajímáni k výkonu práce bez splnění zákonných podmínek. Smluvně si strany vztah zdánlivě upraví jako poskytování služby nebo zhotovení díla, tedy jako outsourcing, ale fakticky se jedná o pronájem pracovní síly bez agenturní licence. Práci zaměstnancům totiž přiděluje, organizuje ji a kontroluje klient, nikoli zaměstnavatel. Jedná se tak o zastřené zprostředkování zaměstnání, které zákon o zaměstnanosti striktně zakazuje.

V případě zjištění zastřeného zprostředkování zaměstnání mohl Inspektorát práce dříve pokutovat pouze osoby, které své zaměstnance pronajímaly bez řádného oprávnění. Na základě novely zákona o zaměstnanosti však může být sankce uložena i osobě, která výkon zastřeného zprostředkování umožní, to znamená zaměstnavateli, který služeb zaměstnanců jiného zaměstnavatele využívá a – zjednodušeně řečeno – nakládá s nimi obdobně jako s vlastními zaměstnanci (i když placeni jsou nadále poskytovatelem služby/díla).

Právnickým osobám hrozí za neoprávněné zprostředkování zaměstnání pokuta v rozmezí 50.000 Kč až 10.000.000 Kč. V případě fyzických osob je možné udělit pokutu až do výše 5.000.000 Kč.

Dle aktuálního programu kontrolních akcí Státního úřadu inspekce práce patří odhalování zastřeného zprostředkování zaměstnání mezi jednu z hlavních činností inspekce. S cílem odhalit skutečnou podstatu smluvního vztahu mezi zaměstnavateli se inspektoři v rámci kontroly zaměřují jak na samotné smluvní uspořádání, tak i na faktické nastavení vztahů skrze osobní pohovory s dotčenými zaměstnanci.

Jak postupovat nyní?

S ohledem na novou právní úpravu ukládání pokut a zaměření kontrolních akcí inspekce práce by se společnosti neměly spoléhat na to, že má dodavatel služby vše správně nastavené a upravené, ale měly by samy aktivně přistoupit ke kontrole svých obchodních vztahů, uzavřených smluv o dílo atd. Je třeba ověřit, zda nenesou prvky závislé práce pro jejich společnost. Outsourcing se vyznačuje celou řadou specifických znaků, které jsou inspekcí práce podrobně zkoumány, a s jejichž identifikací i následným odstraněním Vám rádi pomůžeme.

Situaci v pracovněprávní oblasti pro Vás nadále monitorujeme. V případě zájmu o podrobnější informace se prosím obraťte na autorky článku nebo na další členy advokátní kanceláře EY Law či týmu EY, se kterým spolupracujete.

Autorky:

Barbora Suchá

Kateřina Suchanová


Zdroj:    EY
Partners Financial Services