Žalobu na zdržení se protiprávního vybírání poplatků České pojišťovny a pojišťovny Generali podaly spotřebitelské organizace Asociace občanských poraden a Podvedení klienti.
„Institut hromadné žaloby stále v českém právním řádu chybí, takže jsme podali žalobu, která má alespoň zabránit České pojišťovně a Generali vybírat nezákonně poplatky spojené s investičním životním pojištěním,“ říká Jiří Chvojka, člen výboru spolku Podvedení klienti.
„V poslední době naše poradny zaznamenaly větší počet dotazů kvůli ztrátě peněz v produktu investičního životního pojištění. Na základě provedené analýzy jsme dospěli k závěru, že jde o systémový problém,“ vysvětluje zástupce Asociace občanských poraden Hynek Kalvoda, proč se sdružení k iniciativě připojilo.
„Obvodní soudy pro Prahu 1 a Prahu 2 opakovaně konstatují neplatnost klíčových pasáží pojistných podmínek smluv ČP i Generali, k tomu jsou stovky rozhodnutí finančního arbitra ve prospěch poškozených klientů. Chceme být první, kdo úspěšně podá hromadnou žalobu, ale nemůžeme čekat, než to přes lobbisty projde, proto se bráníme jinými cestami,“ říká advokát Jan Dáňa. Důsledky rozhodnutí se podle něj můžou týkat téměř dvou milionů pojistných smluv.
„Vyzýváme ČNB, aby začala situaci řešit a vůči konkrétním pojišťovnám, které nehrály fér se svými klienty, postupovala se vší razancí a s využitím všech nástrojů, které jí legislativa umožňuje. Zejména při fúzi ČP a Generali – dvou pojišťoven, u kterých panuje největší právní nejistota o neoprávněném krácení pojistného plnění či přímo neplatnosti pojistných smluv – by ČNB měla pečlivě zvažovat své kroky a zamýšlené sloučení povolit až ve chvíli, kdy bude jasné, že nedojde ke zhoršení postavení poškozených klientů. Například kvůli ztížení dobytnosti jejich nároků z pojištění,“ dodává Chvojka.
Obě pojišťovny dlouhodobě tvrdí, že všechny uzavřené smlouvy o investičním životním pojištění jsou v pořádku.
„Česká pojišťovna vždy postupovala v souladu se zákonem a řídila se právní úpravou platnou v době uzavírání smluv. Při sjednání pojištění obdrželi klienti veškeré informace a na existenci nákladů upozorňovaly i samotné pojistné podmínky,“ zdůrazňuje mluvčí Ivana Buriánková.
„Generali vždy postupovala podle zákona. To potvrzuje i několik nedávných rozsudků, kdy soud potvrdil, že spotřebitel obdržel kompletní smluvní dokumentaci k pojistné smlouvě a shledal předložené dokumenty za dostatečné a úplné,“ říká mluvčí Jan Marek.
Sdílejte článek, než ho smažem