Nejsou prachy? Zahojím se na pojišťovně!
22. 11. 2012 | Ondřej Tůma | 2 komentáře

Zdá se, že začínáme mít hluboko do kapsy. Počet pojišťovacích podvodů stoupá o desítky procent! Pojišťovny posilují detektivní týmy.
Pojišťovny na přibývající počty podvodů reagují – takřka nepřetržitě upravují své nabídky a smluvní podmínky a snižují sazby, které za jednotlivé úrazy a nemoci vyplácejí. Z pojištění taky vylučují onemocnění a úrazy, kde se případné podvody složitě prokazují – to jsou například psychická onemocnění. „Pojistitelé poměrně často odhalují podvody v úrazovém pojištění a pojištění nemoci, ať už se jedná o klasické úrazové pojištění, nebo takzvané pojištění denních dávek odškodného. Pojišťovny se snaží zaujmout klienty atraktivními pojistnými produkty a také klientům co nejvíce zjednodušit proces uzavírání pojištění. Musí však vždy pečlivě zvážit, zda takové zjednodušení nepovede k častějšímu zneužívání produktu k pojistnému podvodu případně přijmout taková organizační opatření, aby případné podvody byly schopny efektivně odhalovat,“ shrnuje Ondřej Karel, specialista pro prevenci pojistného podvodu České asociace pojišťoven.
Pokud porovnáme životní pojištění dnes a před třemi lety, lze vysledovat tyto trendy:
Zdroj: Analytický tým projektu ProduktovéListy.cz
Podvodníci často zneužívají možnost pojistit se proti případnému výpadku příjmu kvůli nemoci nebo úrazu. U pojišťoven si totiž můžou sjednat vysoké denní odškodné za dobu nezbytného léčení i bez dokládání skutečného příjmu a pak se, jak se lidově říká hodit marod. Denní odškodné se dnes v nabídce pojišťoven objevuje v maximální výši od 500 do 1000 korun. Před lety byl ale limit i několikanásobně vyšší. Jenže pojistných událostí bylo podle pojišťoven příliš mnoho. Atraktivnější tak pro ně zůstávají klienti, kteří při sjednávání pojistky své příjmy doloží. „Pojištění denního odškodného souvisí s plněním za průměrnou a obvykle očekávanou dobu léčení vzniklého úrazu. Jeho spojení s doložením příjmu vzniká až v návaznosti na rostoucí zneužívání vyšších částek, které už nemohlo být bolestným, nebo dokonce vyrovnáním ušlých příjmů pojištěného,“ vysvětluje Petr Procházka, ředitel úseku řízení produktů Pojišťovny České spořitelny. Zároveň zdůrazňuje, že jeho společnost stejně jako další pojistitelé neustále zdokonaluje kontrolní systémy, s jejichž pomocí se daří pokusy o podvod velmi často odhalovat.
Nejčastěji se podezřelé pojistné události spojené s denním odškodným bez doložení příjmu skutečně objevují u pojišťoven, které nabízejí nejvyšší sazbu. Pojišťovny proto limity neustále snižují a předávají si černého Petra mezi sebou. Jedním z posledních případů, kdy se pojišťovna rozhodla upravit podmínky a přitvrdit, byl produkt Dolce Vita pojišťovny Generali. „Následovali jsme tržní trend, kdy pojišťovny obecně v reakci na vývoj situace snížily maximální hranici denního odškodného bez zkoumání příjmu v průměru na 500 Kč. Zároveň však není cílem, aby na pojistné podvody dopláceli běžní klienti,“ říká tiskový mluvčí Generali Jiří Cívka. Maximální denní odškodné ve výši tisíc korun teď nabízejí už jen pojišťovny AXA a ING. Můžeme ale očekávat, že se v dohledné době dočkáme změn i v jejich nabídce. „Zpřísnění podmínek úpisu tohoto rizika u některých konkurentů jsme zaznamenali a interně debatujeme, zda a v jaké podobě k němu taky přistoupíme. Důležitým vstupem jsou samozřejmě reálné zkušenosti z oblasti likvidace škod. Úprava maximálního limitu bez doložení příjmu tak může být do budoucna jednou (nikoli jedinou) z úprav, které u denního odškodného úrazu budeme realizovat,“ odpovídá manažer komunikace finanční skupiny AXA Karel Žyla na otázku serveru Peníze.cz, zda se neobává, že nejvyšší limit na trhu bude přitahovat podvodníky.
Pojišťovny zkrátka musí řešit dilema, zda mít nejatraktivnější nabídku a přilákat množství klientů, mezi kterými se pak ale obvykle objevují i řada podvodníků, nebo raději s nižší sazbou zůstat „v závětří“ a omezit tak riziko pojistných podvodů. Strategie pojišťoven se poměrně liší. Ostatně jedna z pojišťoven údajně plánuje zavedení garance nejvyššího pojistného plnění na trhu. Pokud by její plnění bylo nižší než u konkurence, tak prý její nabídku dorovná. S podobným konceptem přišla v bankovním sektoru na konci roku 2011 Air Bank, které u svého spořicího účtu zaručuje „Top 3 garanci“. Brzy možná budeme moci porovnat, jestli se nápad prosadí i ve světě pojišťovnictví.
500 Kč | |
500 Kč | |
1000 Kč | |
500 Kč (800 Kč při karenci 60 dnů) | |
500 Kč | |
500 Kč | |
500 Kč | |
1000 Kč | |
500 Kč | |
500 Kč | |
750 Kč | |
500 Kč |
Zdroj: ProduktovéListy.cz, kompletní přehled parametrů denního odškodného pojišťoven naleznete zde.
Je to už taková tradice. Každý rok pojišťovny hlásí, jak zase přibylo pojistných podvodů. A zároveň taky oznamují, že vylepšily metody jejich odhalování a posílily obranu... Jedno ale pojišťovnám upřít nelze. Podle statistik prokáže policie podvod v sedmdesáti procentech z případů, které jim pojišťovny jako podezřelé předají. Maximální sazba za pojistný podvod jsou dva roky v base.
Pojistné podvody v oblasti životního pojištění velmi často spočívají v padělání lékařských zpráv. Jejich ověření přitom není pro pojišťovny žádný problém, takže v drtivé většině případů dojde k odhalení podvodníka. Ukázkovým příkladem je případ klientky, která nahlásila České pojišťovně prostřednictvím webového formuláře dvě pojistné události. Mělo jít o podvrtnutí kotníku a zhmoždění pravého ramene, „poškozená“ zranění dokládala potvrzením od ošetřujícího lékaře. „Předložené lékařské zprávy však už na první pohled vykazovaly jasné známky padělání, a tak oba údajné úrazy začali šetřit naši detektivové v součinnosti s Policií ČR. Prvotní podezření bylo rychle prokázáno. Navíc vyšlo najevo, že v případu figurují dvě osoby, a sice pojištěná klientka a její známá. Obě ženy ve snaze získat přibližně 50 tisíc korun zfalšovaly lékařské zprávy, které následně použily při uplatnění nároků na výplatu pojistného plnění,“ popisuje jeden z podvodů tiskový mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral.
Nejde ale vždycky jen o padělaná razítka a podpisy. Stále častěji se objevují taky případy, kdy si pojištěná osoba úmyslně způsobí úraz sama. Obvykle jde o popáleniny, vyvrtnutí kotníku, zlomeniny zápěstí či řezné rány. Jedna z pojišťoven však zaznamenala extrémní případ, kdy si její klient dobrovolně usekl sekerou dva prsty a pojišťovně tvrdil, že k úrazu došlo, když se snažil opravit zaseknutou sekačku na trávu.
Zástupci pojišťoven se shodují na tom, že se pojistné podvody stále častěji týkají klientů, kteří se dostali do finanční nouze. Doba, kdy se tohoto deliktu dopouštěli pouze notoričtí podvodníci a organizované kriminální skupiny, je podle všeho dávno pryč. „Pachateli pojistných podvodů jsou často spoluobčané, kteří mají dočasně nebo trvale klesající životní úroveň a tímto nestandardním způsobem se ji snaží řešit,“ říká Karel Žyla z finanční skupiny Axa. Většinou jim prý ani nedochází, jaké riziko podstupují a jak vysoké sankce jim hrozí.
Sdílejte článek, než ho smažem