Být, či nebýt... finančním poradcem

David Martan | rubrika: Když se řekne | 27. 10. 2010 | 2 komentáře
Být, či nebýt... finančním poradcem
Finanční poradenství se dnes zdá být jedním z nejrozšířenějších povolání našeho národa. Teď sice přeháním, ale počet lidí zabývajících se finančním poradenstvím, které znám osobně já či mí blízcí přátelé, roste snad geometrickou řadou. Jejich spektrum začíná osmnáctiletými „studenty“ středních škol a končí zasloužilými profesionály ve věku takřka důchodovém.

Následující slova nejsou kritikou celého segmentu finančního poradenství; profese jako takové si velmi vážím, a proto považuji za nutné rozlišovat mezi opravdovými finančními poradci a prodejci finančních produktů.

Na první problém jsem narazil již v úvodu. Jaké jsou bariéry vstupu do tohoto odvětví, resp. profese? Jinými slovy – kdo může dělat v České republice finančního poradce? Občan ČR starší pětadvaceti let? Kdokoliv bezúhonný s vysokoškolským vzděláním? Kdokoliv se vzděláním ekonomického směru? Kdokoliv vlastnící certifikát o zkoušce z problematiky finančního poradenství? Toto byly otázky, které napadnou průměrně vzdělaného a inteligentního člověka.

Rád bych odpověděl vyjmenováním zcela jasných požadavků, ale nemohu, protože základní požadavky na adepta s patřičně honosným titulem nejsou absolutně žádné. Abych byl přesný, profesní požadavky, jako je časová flexibilita, dobré vystupování a schopnost učit se novým věcem, považuji za zcela irelevantní. V těchto ohledech se ale mýlím, protože právě ony jsou těmi nejdůležitějšími vlastnostmi novodobého finančního poradce.

Pro ilustraci si představme zcela smyšlenou devatenáctiletou slečnu Sylvii, která právě složila maturitu pouze díky ohleduplnosti tamního pedagogického sboru a vyráží na přijímací zkoušky na státní ekonomické školy. Marně, neuspěla s velkou rezervou; soukromá škola vše jistí.

Jako mnoho dalších narazila na chodbě své nové školy na o rok staršího „mazáka“ v obleku s deskami v rukou, který odchytává čerstvě příchozí a s nabídkou seriózní brigády, či práce chcete-li, se dává s nově příchozí Silvií do řeči. Silvie přehlíží nepadnoucí oblek, levné boty na gumové podrážce a košili s krátkými rukávy a ochotně se zapisuje na dvacáté místo ve formuláři, který má mladík naplněný již za dvě přestávky.

Přichází první školení, na kterém se Silvie dozví, že trh je obrovský a neprobádaný, zákazníci ochotně čekají na každém rohu, navíc jim ani vlastně netřeba nějak zvlášť volat, protože po pár úspěšných smlouvách, se kterými vám pomůže váš vedoucí, se noví klienti budou hrnout na základě dobrých referencí.

Dále se mladá studentka dozvídá o výši předpokládaných výdělků a uvědomuje si téměř absolutní zbytečnost obyčejné brigády či praxe u standardní (myšleno společnost nezaložená na principu multilevel) české nebo nadnárodní společnosti; proč taky? Provize jsou velké a trh otevřený.

Silvie si plácne s mladíkem z chodby a navštíví několik seminářů, kde se z obyčejné dívky rázem stane finanční poradkyně. Přeskočíme-li formality typu smlouva a živnostenský list, čímž vznikají devatenáctileté dívce povinnosti typu placení záloh na pojištění apod., což není nijak zvláště složité, ale v praxi to dívce, která dodnes spravovala de facto jen a pouze své několikasetkorunové kapesné nemusí přijít jako ta nejjednodušší věc. Naštěstí pro nás pro všechny existují i poradci daňoví.

Naše mladá dívka běží ještě s mokrou smlouvou, vizitkami (titul finanční poradce nesmí chybět) a v lepším případě s certifikátem domů, kde na ní čekající její první zákazníci, potažmo klienti. Proč právě domů? Nemalý podíl finančně-poradenských společností přímo doporučuje svým novým prodejcům (poradcům), aby začali právě u rodiny a známých.

Na první pohled nemá nápad chybu, ale druhý pohled má jednu naprosto zásadní - a to právě rodinu a známé. Co všechno obnáší zpracovávat smlouvy a radit své vlastní rodině? V první řadě si musí slečna, v zájmu kvalitně odvedené práce, zmapovat – zdůrazňuji – všechny rodinné výdaje, což problém není, dále však příjmy a veškerý majetek. Jinými slovy bude devatenáctiletá dcera o každém z rodiny (nemusí o každém, bohatě stačí rodiče) vědět, kolik vydělává, kolik si kde přivydělal, kolik má u které banky na účtu atd. Připomínám zcela jasný fakt, že i naopak každý z rodiny bude vědět, že jeho dcera, sestra, sestřenice ví o všech všechno. Sociální dopad, který následkem, dovolím si říci, narušení rodinné rovnováhy vznikne, může být naprosto katastrofální, avšak nemusí udeřit hned či v blízké době.

Zcela jsem opomněl fakt, že schopnost devatenáctileté dívky bez zkušeností (nyní životních) vytvořit kvalitní dlouhodobý finanční plán rodině je více než sporná. Uvědomme si, že finanční poradenství jako takové není zdaleka o nabízení předpřipravených standardizovaných produktů (jedno, zda od banky X či Y), ale právě o vynikajících znalostech problematiky finančních produktů jako celku a zároveň životních zkušenostech, empatii s klientem a nadhledu nad celou situací jedince či rodiny. Vůbec se nezmiňuji o druhém pilíři finančního poradenství, kterým je pojišťovnictví, kde i ta nejmenší chyba v úsudku či znalostech poradce může mít na rodinný rozpočet doslova fatální následky. Mohu se samozřejmě mýlit.

Popřejme nyní slečně Sylvii šťastnou kariéru, která čítá známá nebezpečí typu opadnutí jejího zájmu jako takového či zjištění, že studnice rodinných známých není bezedná a že toto podnikání není sprintem na sto metrů.

Zbytek článku si přečtete na investujeme.cz.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+18
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

A tohle už jste četli?

Nechtěnou pojistku zrušte do dvou měsíců od podpisu

13. 4. 2010 | Světlana Rysková | 1 komentář

Nechtěnou pojistku zrušte do dvou měsíců od podpisu

Finanční poradci využívají emocí rodičů po narození dítěte a vnucují jim pojistné produkty, které nemusejí být pro novorozence vhodné. Pojistku je možné vypovědět do dvou měsíců, ale... celý článek

Zveřejňovat pouze provize finančních poradců nemá smysl

25. 8. 2009 | Jan Stuchlík | 4 komentáře

Zveřejňovat pouze provize finančních poradců nemá smysl

Zveřejňovat provize při prodeji penzijního připojištění klienta před ničím nechrání. Smysl by mělo rozkrytí všech nákladů u finančních produktů, tvrdí Jiří Šindelář, člen představenstva... celý článek

Manuál klienta: povinnosti poradců a zprostředkovatelů

8. 4. 2009 | redakce Peníze.CZ

Manuál klienta: povinnosti poradců a zprostředkovatelů

Pojišťovací a investiční zprostředkovatelé musí klientům poskytovat řadu informací. Pokud je neříkají či dávají nepravdivé informace, porušují zákony. Klienti by proto měli vědět, na... celý článek

Jak rozeznat dobrého a špatného finančního poradce

13. 2. 2008 | Petr Syrový | 15 komentářů

Jak rozeznat dobrého a špatného finančního poradce

Když se setkáte s finančním poradcem, sledujte, jestli vás poslouchá. Když si třeba chcete časem koupit byt a poradce vám proto nabídne životní pojištění, měli byste se poohlédnout... celý článek

Jak "finanční poradci" lákají obětní beránky

13. 12. 2006 | Josef Janda | 5 komentářů

Jak "finanční poradci" lákají obětní beránky

V České republice zuří lítý boj mezi jednotlivými poradenskými firmami, které využívají nejrozmanitější způsoby a techniky pro získání klienta. Jaké chování a postupy finančních poradců... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.