Mít ve firmě pověst šedé ustrašené myšky nebo vtipálka, který se snaží všechno zlehčovat, nemusí být příjemné. Zpravidla to má i další následky. Třeba tehdy, pokud má firma propouštět. Nebo když má vedení rozhodnout, kdo dostane prémie a kdo ne. Ti, kdo v každodenním pracovním shonu neumějí správně reagovat, většinou dopadají hůře než ostatní. Pohotoví lidé jsou vždy ve výhodě.
Vylepšit si ve firmě prestiž, naučit se zvládat každodenní pracovní situace, umět mírnit konflikty a neférové útoky, nemusí být pro někoho snadné. Dobrým pomocníkem může být knižní novinka nakladatelství Grada nazvaná Umění slovní sebeobrany. Její autor, Matthias Nöllke, v ní popisuje stovku nejlepších tipů, jak si osvojit potřebné triky a postupy a stát se v práci suverénním a úspěšným pracovníkem. Naučí čtenáře i celou škálu univerzálních frází, které mohou agresivní komunikaci zmírnit nebo útočníka odrazit.
„Pokud se k vám někdo nechová slušně, nenechte se vtlačit do role bezmocné oběti. Snažte se zůstat věcní a klidní. Pouze tak budete vyzařovat sebejistotu a působit suverénně,“ radí hned na začátku Matthias Nöllke. V jednotlivých kapitolách přináší autor nejrůznější situace, do kterých se člověk v práci dostává. Každou rozehrává jako scénku, ve které se snaží čtenáře postupně navést, jak správně v dané situaci reagovat.
„Obecně zvládáte vše lépe, pokud s lidmi kolem sebe vycházíte dobře a chováte se k nim s respektem. Touto cestou vyjdete i s lidmi, kteří vám osobně nejsou moc příjemní. Na tom byste ani neměli nic měnit. Ale proti lidem, kteří se neumějí ve vztazích chovat, byste se měli umět bránit. Slovní sebeobranou naloženou v peprné marinádě jízlivosti. Neboť jsou situace, ve kterých se zdvořilostí nevystačíte,“ poznamenává autor.
Matthias Nöllke popisuje, v čem i sebevědomí lidé často chybují a směruje postupně k návodům, jak odpovědět na nepřiměřenou kritiku, jak zůstat suverénní i při návalu vzteku a jakými gesty, postojem, mimikou a intonací hlasu se dá útok odrazit. Přidává i velmi dobré postřehy, kdy si může člověk při jednání s nadřízeným ublížit a kdy je naopak nezbytné se ozvat, aby se útoky nestupňovaly.
„Formulujte svůj pohled vždy jasně, stručně a sebevědomě. Nebojte se námitek. Jen na svém pohledu trvejte,“ říká jeden ze stovky tipů, kterou čtivá příručka nabízí. Každý tip je podrobně rozebraný, aby čtenář pochopil, proč je užitečné jednat právě takto. V knížce se dá najít i výborný recept na to, jak reagovat na podsouvání názorů a proč je důležité umět rozpoznat, co se skrývá za jízlivou kritikou.
Samostatnou kapitolu věnuje autor vztahu mezi muži a ženami. „Paleta výroků sahá od veselého škádlení přes nejrůznější vtipy až po hrubé urážky – a vy, ať jste žena či muž, na ně musíte reagovat,“ píše se v úvodu kapitoly. Na dalších stránkách se dají získat cenné postřehy jak trumfovat při poznámkách, které jdou na nervy a jak používat šarm a účinné zbraně v momentě, kdy na pracovišti zavládne dusno.
„Ve stadiu vzteku se musí dotyčný nejdříve vyzuřit. Pokud mu odpovídáte, tak vždy stručně, věcně a bez emocí. Nezačínejte se omlouvat nebo zdůvodňovat své chování. Jen byste si vyčerpali argumenty, které budete ještě potřebovat později,“ radí autor v kapitole, jak zůstat suverénní při návalu vzteku. Zároveň rozebírá situace, kdy je vhodnější mlčet, použít řeč svého těla a vztek otupit diplomacií. Jasně pojmenovává i případy, kdy má člověk právo požadovat omluvu.
„Posměšným úšklebkům můžete čelit tím, že je vezmete doslova. Pokud vás však někdo zesměšňuje a pohrdá vámi před ostatními, je tento způsob obrany nedostatečný,“ píše autor příručky. Osobním útokům, které se na pracovišti dějí, doporučuje autor čelit a dává návod, jaké formulace použít, aby byly co nejúčinnější a útočník neměl šanci dál ponižovat.
„Pokud musíte používat slovní sebeobranu v přítomnosti ostatních, je to specifický případ. Vaše odpovědi nesměřují pouze k protivníkovi, ale musíte přesvědčit a získat na svou stranu i publikum,“ upozorňuje závěrečná kapitola úspěšné knížky Umění slovní sebeobrany, která je cenným rádcem pro všechny, kdo se chtějí naučit hájit své zájmy a získat přitom sympatie svého okolí.
Jak se bráníte hulvátům na pracovišti? Podělte se o zkušenosti.
Sdílejte článek, než ho smažem