Práce bude. Jenže jinde. Rekvalifikace potřebují revoluci

Radovan Hauk | rubrika: FINMARKET | 30. 4. 2021 | 1 komentář
Až skončí podpůrné programy, nezaměstnanost poroste. Práce bude, jenže jinde než teď. A rekvalifikační kapacity, které máme, nemusejí stačit.
Práce bude. Jenže jinde. Rekvalifikace potřebují revoluci

Zdroj: Shutterstock

Jsou sice obory, které pandemie vytáhla nahoru a které hledají nové lidi, třeba zdravotnictví, logistika nebo e-commerce. Na vyrovnání toho, kolik lidí o práci přijde nejen v nejpostiženějších odvětvích, jako je cestovní ruch, stravování nebo kultura, to ale stačit nebude.

Radovan Hauk

Radovan HaukFoto: Moore CR

Radovan Hauk je partner poradenské společnosti Moore Czech Republic.

Na konci roku může být nezaměstnanost i šest procent a bude nutné plošně rekvalifikovat. Dnešní systém rekvalifikací ale nestačí. Loni se v kurzech hrazených úřady práce rekvalifikovalo jen něco málo přes osm tisíc osob. Podle našich odhadů bude ovšem do dvou let potřeba vyškolit pro nové profese sto tisíc lidí. A není to nereálné. Před deseti lety se běžně rekvalifikovalo 70 tisíc lidí ročně.

Peníze do ruky

Důvodů, proč rekvalifikace moc nefungují, je víc. Rekvalifikace, které zajišťují přímo úřady práce, nejsou atraktivní a necílí na pozice, o které je zájem. Proto je také víc rekvalifikací, které si lidé vyhledávají sami jinde. Nedostatečná nabídka na pracovních úřadech souvisí s tím, že na jejich dodavatele se musí vypisovat výběrová řízení. Veřejné zakázky jsou navíc příliš náročné jak pro úředníky, tak například pro střední školy, které někdy ani neumějí správně podat do tendru nabídku. Případně se do soutěže ani nehlásí, protože šance na úspěch je malá. A je také malý počet autorizovaných osob, které chystají závěrečné zkoušky.

Aby se systém rozběhl a byl dostatečně flexibilní, musí se změnit způsob financování. Odstranit veřejné zakázky a dát peníze například formou voucheru přímo uchazeči, který si pak zvolí certifikovaného vzdělavatele a kurz u něj absolvuje. Když se systém otevře, zvýší se počet rekvalifikantů, vzdělavatelů a logicky i středních škol, které mají velký vzdělávací potenciál. Konečně začne být prakticky využíván celý systém Národní soustavy kvalifikací.

Neučit se, co umíme

Stát by měl také připravit dlouhodobý systém dalšího vzdělávání, který bude lidi celý produktivní život motivovat k průběžnému zvyšování kvalifikace. Máme bezpočet absolventů v oborech, po kterých není tak vysoká poptávka, a řada studijních oborů je zastaralých. Naprosto chybí reakce na digitalizaci a robotizaci ekonomiky, nemáme třeba specializované vzdělání pro e-commerce nebo digitální marketing.

Zatím je také bohužel nutné rekvalifikace absolvovat v plné délce, i když má člověk předchozí zkušenosti z oboru. To by ale měl odstranit projekt modularizovaných rekvalifikací KVASAR (KVAlita Systému Akreditací a Rekvalifikací). V něm se u uchazeče o rekvalifikaci nejprve diagnostikuje, co z oboru už umí – a pak se bude modulově doučovat jen ty věci, které mu opravdu chybí. Ono totiž udělat ze 300 hodin výuky, školení a praxe třeba 150 se vyplatí.

FINMARKET je rubrika zasvěcená obsahu, který připravujeme ve spolupráci s obchodními partnery na míru společnostem, které chtějí seznámit čtenáře se svými produkty nebo službami.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Zdražování, válka, nejistota. Firmy se připravují na horší časy

18. 5. 2022 | Jana Divinová | 1 komentář

Zdražování, válka, nejistota. Firmy se připravují na horší časy

Důsledky války a vysoká inflace začíná pociťovat většina českých firem. Téměř dvě třetiny malých a středních podniků se připravují na propad příjmů. Vyplývá to z průzkumu platformy... celý článek

Zrušení silniční daně je definitivní, schválili ho senátoři

18. 5. 2022 | Jiří Hovorka | 4 komentáře

Zrušení silniční daně je definitivní, schválili ho senátoři

Zrušení silniční daně u osobních automobilů, autobusů a nákladních aut do 12 tun definitivně prošlo, když ho dnes schválili senátoři. Například u osobních aut jde o úsporu v řádech... celý článek

Pracovní cesty: Cestovní náhrady mimořádně stouply

18. 5. 2022 | Petr Kučera

Pracovní cesty: Cestovní náhrady mimořádně stouply

Zaměstnanec, který nemá účtenku za nákup benzinu nebo nafty, dostane od poloviny května vyšší paušál. Ten dosavadní už byl výrazně nižší než skutečné ceny.

Na burzu míří firma bývalého fotbalisty Ulicha

17. 5. 2022 | Petr Kučera

Na burzu míří firma bývalého fotbalisty Ulicha

Na trh Start pražské burzy chce vstoupit společnost M&T 1997 (dosud Material & Technology), výrobce dveřních klik a kování z Dobrušky.

Po náročné práci dřív do důchodu. Šanci má dostat méně lidí

17. 5. 2022 | Jiří Hovorka | 26 komentářů

Po náročné práci dřív do důchodu. Šanci má dostat méně lidí

Za každých deset let fyzicky náročné práce mají lidé odejít o rok dříve do důchodu. Na úlevu však oproti původnímu návrhu dosáhne mnohem méně lidí, což vadí odborům. Firmám se zase... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.