Když mají firmy říct, jak má vypadat ideální uchazeč o zaměstnaní, většinou se o encyklopedických znalostech, které poskytují české školy, nezmiňují. Podle výzkumu, který provedl Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV), si zaměstnavatelé nejvíce cení vlastností jako komunikační schopnosti, praktické a prezentační dovednosti, kreativity či přizpůsobivosti a pružnosti.
Tyto požadavky se navíc liší, pokud firma působí v průmyslu, nebo ve službách. V průmyslovém sektoru zaměstnavatelé nejčastěji ještě vyžadují znalost platné legislativy nejen v rámci ČR, ale důraz kladou rovněž na orientaci v právních normách Evropské unie. Zaměstnavatelé rovněž požadují od svých budoucích pracovníků samostatnost. Samy firmy očekávají, že v budoucnu se budou zvyšovat nároky na znalosti cizích jazyků, zběhlost v používání výpočetní techniky a zacházení s informacemi, či vyjednávací schopnosti se zákazníky.
V sektoru služeb stojí na předním místě umění jednat s lidmi, úcta k zákazníkovi, umění jednat s podřízenými i nadřízenými, mezilidské vztahy na pracovišti, umění ctít nepsaná pravidla chování, slušnost v jednání, asertivita či emoční inteligence. Co se týče praktických dovedností, zaměstnavatelé upřednostňují absolventy škol, které dokázaly spojovat teorii s praxí. I pro služby platí, že kdo bude umět cizí jazyk a dobře zacházet s počítačem, bude mít při hledání práce velkou výhodu. Podrobnější členění požadavků lze najít na stránkách www.iabsolvent.cz, který zřídil NÚOV.
Tyto požadavky firem by podle expertů měly být jedním z kritérií, podle kterých například rodiče vybírají střední školu pro své potomky. Pokud požadované vlastnosti vybraná škola dostatečně nerozvíjí, měli by se poohlédnout po jiné.
Před výběrem střední školy si odpovězte na následující otázky |
- Má škola pravidelně aktualizované webové stránky?
- Pořádá Dny otevřených dveří?
- Umožní vám prostudovat si výroční zprávu?
- Sleduje úspěšnost svých absolventů při přijímání na vyšší vzdělávací stupeň a poskytne vám tyto informace?
- Zaměstnává pouze kvalifikované pedagogy?
- Informuje vás o budoucnosti oboru a tím i uplatnění na trhu práce?
- Spolupracuje v rámci praktického vyučování s konkrétní firmou?
|
Pokud si rodiče nevědí s výběrem školy, a tedy volbou budoucí profese dítěte, rady, mohou se poradit s
výchovně-kariérovým poradcem, který se na základních školách specializuje na výběr povolání. Rovněž je možné nechat si dítko otestovat v Psychologicko-pedagogické poradně. "Bohužel, zvláště matky se často nechtějí smířit s tím, že jejich dítě není studijní typ. Vidí ho jinýma očima, a pokud ho protlačí například na gymnázium, v lepším případě ho absolvuje s odřenýma ušima, častěji však vypadne již z prvního ročníku, " říká PhDr. Jana Beránková z pražské poradny. Podle ní ani vysokoškolsky vzdělaní rodiče nemusí mít doma malého génia. Špatnou volbou je i promítat do školáka vlastní nesplněné ambice. Pokud je dítě manuálně zručné, bude spokojenější například ve vybraném učebním oboru s maturitou.
Když už máje nějakou školu vybranou, ptejte se na reference a zkušenosti ostatních. "Zeptejte se dětí, učitelů, ředitele. Navštivte školu, sledujte její webové stránky a seznamte se s její výroční zprávou. Domluvte se s ředitelem a navštivte konkrétní vyučovací hodinu," radí rodičům Jiřina Tichá, ředitelka odboru základního vzdělávání ministerstva školství.
Nedůvěřujte příliš inzerátům. Opravdu dobrá škola má dostatečný počet zájemců a nepotřebuje se zviditelňovat v tisku. Tuto praxi většinou využívají některé soukromé školy, protože čím více dětí přijmou, tím více peněz získají na školném. Ty nejlepší to nemají zapotřebí.
V loňském školním roce (za rok 2007 ještě nebyl zveřejněn Přehled o nezaměstnanosti absolventů učňovských škol a učilišť a středních škol) měli největší šanci na pracovní uplatnění absolventi následujících typů středních škol:
Učiliště a učňovské školy:
- nástrojáři, obráběči kovů, mechanici elektrotechnických zařízení, automechanici a techničtí pracovníci v autoservisech, opraváři zemědělských strojů, manipulanti poštovního provozu a přepravy, řeznici a uzenáři a tiskaři na polygrafických strojích. Ve srovnání s předchozím rokem stoupla nejvíce poptávka po instalatérech a opravářích plynových zařízení.
- Naopak nejobtížněji sháněli práci čalouníci, skláři, knihaři a pracovníci v kožedělném a textilním průmyslu.
Střední odborné školy:
- pracovníci ve zdravotnictví, dopravě a spojích, elektrotechnice, telekomunikacích a výpočetní technice.
- S problémy při hledání práce se potýkali pracovníci v administrativě, geodézii a kartografii a fotografové.
Gymnázia
Podle čeho jste vybrali střední školu pro své dítě?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 10. 2007 21:37, toni
Školství a jeho úroveň je obrazem vztahu společnosti ke vzdělání. Pokud diskutujeme o tom, zda se šprtá nebo se má něco rozvíjet, pak se v podstatě vymlouváme na to, že to co se naučíme vůbec v praxi nebudeme potřebovat, a proto se učit vlastně nemusíme. Všeobecné znalosti a dovednosti je třeba zvládnout pro elementární přežití. To je vidět i v přírodě na tom, jak si mláďata hrají. Získávají tím i mnohé dovednosti, z nichž poté využívají pouhý zlomek. Samozřejmě, že člověk se neuživí tím jak dobře zná Přemyslovce nebo umí Pythagorovu větu, ale potom jsme vůbec nemuseli slézat ze stromů.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
8. 10. 2007 14:40
Mozna by bylo blizko neco takovehoto? http://www.strednisko ly.cz/search.html?str ing=8251H003 (ne ze bych se v tom vyznal, ale dal jsem jen dotaz do googlu...)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (17 komentářů) příspěvků.