Od ledna 2013 mají Češi v rámci změny penzijního systému možnost dobrovolného důchodového spoření u penzijních společností. Se zájmem o vstup do takzvaného druhého pilíře se ovšem setkala pouhá pětina firem, a to většinou u méně než pěti procent zaměstnanců. Politická i celospolečenská nejednotnost názoru na penzijní reformu se zřejmě podepsala na celkové důvěře v penzijní systém a také na nabídce penzijního připojištění jako zaměstnaneckého benefitu. Letos ho nabízí jen 68 procent podniků. „Penzijní připojištění patřilo po mnoho let k benefitům, jejichž popularita rostla. Letos poprvé jsme zaznamenali pokles. Pojistné produkty jsou však již nedílnou součástí nabídky firem a zájem se tak od zajištění na penzi přesunul k ochraně života před nepředvídatelnými událostmi a vytváření rezerv,“ komentovala výsledky Kateřina Štěrbová, ředitelka Employee Benefits ING Pojišťovny. To se týká především životního pojištění, které zaznamenalo v meziročním srovnání desetiprocentní nárůst. Aktuálně na něj v rámci nabídky zaměstnaneckých benefitů přispívá 53 procent společností.
Vzdělávání v kurzu, z mobilu standard
Přestože ekonomická situace většiny tuzemských společností nevykazuje letos známky výrazného zlepšení, nabídka zaměstnaneckých benefitů se oproti loňskému roku rozrostla. V současnosti firmy nabízejí v průměru deset benefitů, ty v lepší kondici či s větším počtem zaměstnanců dokonce jedenáct.
Mezi top benefity se dlouhodobě drží mobilní telefon a vzdělávání, které svým zaměstnancům poskytuje 87, respektive 85 procent firem. Stejně jako v předchozím roce pak vzdělávání vykazuje největší dynamiku růstu a 14 procent firem jej plánuje rozšiřovat. „Vzdělávání a zvyšování kvalifikace pracovníků je pro firmu klíčem, jak čelit konkurenci a jak dosahovat růstu. Zaměstnanci je touto formou navíc vysílán signál, že s ním zaměstnavatel počítá i do budoucna, a to se v této době velmi cení,“ uvedl Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR pro hospodářskou politiku a konkurenceschopnost.
Nabídka zaměstnaneckých benefitů reaguje ale i na další aktuální potřeby firem. „Mobilní telefon začíná postavení benefitu postupně ztrácet. Souvisí to především s rušením pevných linek, mobilní telefon se tak stává standardním pracovním nástrojem zaměstnance. Zajímavá situace nastala i v případě nabídky služebních vozidel. Zatímco v minulosti bylo služební auto poměrně běžným vybavením středního a vyššího managementu, dnes je poskytováno pouze těm, kdo je nezbytně potřebují k výkonu pracovní činnosti,“ dodává Radek Špicar. Služební vůz v současnosti poskytují tři čtvrtiny společností, přičemž na pomyslném žebříčku oblíbenosti ho letos předběhly ještě stravenky a pitný režim (shodně 82 procent).
Zdroj: ING Pojišťovna |
Zaměstnanecké benefity | Procento poskytujících firem |
| 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
Mobilní telefon | 80 % | 84 % | 75 % | 87 % |
Vzdělávání | 70 % | 78 % | 82 % | 85 % |
Pitný režim | 71 % | 79 % | 71 % | 82 % |
Stravenky | 75 % | 68 % | 81 % | 82 % |
Služební automobil | 75 % | 80 % | 75 % | 76 % |
Lékařské prohlídky | - | - | - | 75 % |
Věcné dary / jednorázové odměny | 57 % | 64 % | 64 % | 71 % |
Příspěvek na penzijní připojištění | 60 % | 71 % | 74 % | 68 % |
Příspěvek na životní pojištění | 39 % | 54 % | 43 % | 53 % |
Kultura | 29 % | 28 % | 33 % | 41 % |
Sport | 33 % | 32 % | 39 % | 40 % |
13. plat | 32 % | 37 % | 37 % | 39 % |
Zaměstnanecké půjčky | 31 % | 32 % | 36 % | 38 % |
Zdraví (vitamíny, rehabilitace atd.) | 24 % | 31 % | 35 % | 36 % |
Očkování proti chřipce | 24 % | 28 % | 25 % | 35 % |
Příspěvek na dovolenou | 20 % | 24 % | 28 % | 32 % |
Dny volna tzv. sick day | - | - | - | 30 % |
Flexi – poukázky | 14 % | 13 % | 12 % | 24 % |
Příspěvek na cestování do zaměstnání | 14 % | 20 % | 15 % | 22 % |
Do nabídky se dostávají i méně obvyklé benefity, trendem jsou sick days
Vedle stálých výhod české firmy začínají svým zaměstnancům nabízet i méně tradiční benefity. Meziročně tak například vzrostla nabídka příspěvků na kulturu z 33 na 41 procent. Do nabídky se ale dostávají i benefity související s legislativními změnami, například lékařské prohlídky. „Hitem se stávají tzv. sick days, neboli dny volna, které si zaměstnanci neodečítají z dovolené a zároveň jim umožní nevybírat si nemocenskou. Tento benefit u nás využívá již třetina firem,“ poznamenal Radek Špicar a uzavřel: „Jistě zajímavý je trend nárůstu počtu firem, které poskytují svým zaměstnancům třináctý plat. Jejich devětatřicetiprocentní podíl podíl koresponduje se stejným devětatřicetiprocentním podílem firem, které podle našeho červnového konjunkturálního zjištění letos očekávají nárůst zakázek.“
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
15. 8. 2013 19:56, jp
Proč nemá dělník nárok na služební auto atd.? Co vůbec myslíte slovem „nárok“? Dobrovolně snad uzavřete obchod (pracovní smlouvu) se svým zaměstnavatelem, že pro něj budete konat určitou práci a on že Vám za ni bude platit mzdu. Benefity jsou jen jiná forma mzdy, která má daňově zvýhodněný režim. Není teď třeba řešit, že by bylo lepší různé výjimky zrušit a daně a odvody snížit (dnes dostanete pouze zhruba 50-60 % toho, co stojíte zaměstnavatele). Zaměstnavatel má dobrou představu, kolik Vám může v součtu dát a podmínky znáte předem. Chcete auto a další výhody, o kterých píšete? Přesvědčte svého zaměstnavatele, nebo jiného, ať Vám je dá. Možná proto budete muset něco udělat, nebo máte-li co nabídnout, určitě to nebude problém.
Nespravedlivé? Spravedlivé je každému podle jeho potřeb? (navíc, co jsou potřeby každého člověka, by rozhodovala plánovací komise) Bez ohledu na zásluhy? Nespravedlivé je, že se někdo celý život vzdělává, „maká“ na sobě, pracuje 12 hodin denně, a bere za to víc, než někdo (bez kvalifikace), kdo se třeba od 15 let fláká?
Tvoří hodnoty… Ti, co dávají lidem práci, hodnoty netvoří? Co je hodnota je vždy subjektivní. Pokud například podnikáte a lidé kupují Vaše výrobky a služby, přinášíte jim prospěch/hodnotu. Přitom je jedno, jestli jde o hmatatelné (zednická) nebo nehmatatelné produkty (poradenství).
Konec konců, můžete si zkusit založit živnost, je to přeci jednoduché, jen sedět v klimatizované kanceláři, nabrat zaměstnance, kteří budou tvořit hodnoty, přiznávat jim všechny výhody, o kterých píšete. Budou-li Vaši zákazníci ochotni to vše v ceně Vašeho výrobku zaplatit, proč ne.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
17. 8. 2013 7:08, Axll
ČD? Nemáte vy náhodou možnost rekreací jako za minulého režimu, volání za pakatel atd.. voda je snad to minimum. Nestěžujte si, ale zamyslete se
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (17 komentářů) příspěvků.