Hledáte nejlepší bankovní účet, spoření, pojištění nebo třeba hypotéku? Inspiraci můžete najít ve výsledcích 14. ročníku soutěže Finanční produkt roku. Pořádá ji analytická společnost Scott & Rose, provozující web Finparáda.cz.
Hodnocení se sice vztahuje k roku 2024, ale je užitečné v tom, že hodnotí dlouhodobou (celoroční) kvalitu, takže firmám nestačí vylepšit nabídku jen na pár týdnů.
„Naše soutěž vychází z online žebříčků nejlepších finančních produktů, které jsou k dispozici na portále Finparáda.cz po celý rok a jsou pravidelně aktualizovány. Žebříčky mají svoji jednoduchou a srozumitelnou metodiku, přičemž podkladem pro hodnocení jsou statisíce datových položek, které v průběhu roku pravidelně zpracováváme. Výsledné hodnocení je odborné a nezávislé,“ říká Michal Mošnička, ředitel společnosti Scott & Rose.
Podívejme se na medailové pozice v jednotlivých kategoriích s komentářem přímo od organizátorů. Další podrobnosti najdete na webu Finparády.
Bankovní osobní účty
Většina bank nabízí své účty zcela bez poplatku, platební transakce probíhají přes elektronické bankovnictví. Pobočkové transakce, u nichž poplatky narůstají, lidé využívají jen minimálně. Není tedy divu, že rozdíly mezi jednotlivými běžnými účty jsou malé. Autoři porovnání se nově snažili klást větší důraz na obsluhu v mobilním a internetovém bankovnictví, na odměny a bonusy, které banky svým klientům nabízejí, a v neposlední řadě na provázanost – zejména se spořicím účtem.
Metodika hodnocení | Váha |
Náklady na vedení osobního účtu pro dva typy modelových klientů: standardní klient a aktivní nebo rodinný klient s větší aktivitou na účtu, a to i v zahraničí | 35 % |
Bonusy a slevy, které stávající i nový klient může reálně získat na běžném účtu a platebních kartách (nikoli na dalších produktech) |
Hodnocení mobilních aplikací a jejich možnosti, nové technologie a inovace | 35 % |
Dostupnost (pobočky/bankomaty/vkladomaty, služby call centra) | 20 % |
Komplexnost produktové nabídky banky (největší váhu v nabídce má výhodnost spořicího účtu) | 10 % |
Bankovní účty pro fyzické osoby podnikatele a malé firmy
Metodika hodnocení a váha jednotlivých kritérií jsou shodné s osobními účty (předchozí kategorie) – jen s tím rozdílem, že náklady na vedení účtu se hodnotí pro modelového klienta podnikatele, malou firmu.
Spořicí účty
V oblasti spořicích účtů analytici Finparády hodnotili úročení z dlouhodobého hlediska. To znamená, že spořicí účty nabízely zajímavé zhodnocení úspor po celý uplynulý rok, nikoliv pouze pár měsíců před koncem roku.
Metodika hodnocení | Váha |
Celková výnosnost pro jednotlivé výše vkladů včetně všech bonusů a zvýhodnění jak pro nové klienty, tak pro stávající klienty. V případě, že banka úročí jednotlivá vkladová pásma různou úrokovou sazbou, je proveden výpočet reálné úrokové sazby/výnosu, který klient získá. Jedná se tedy vždy o součet výnosů, které klient získá v nižších a vyšších vkladových pásmech. | 100 % |
Stavební spoření
Metodika hodnocení | Váha |
Celková výnosnost stavebního spoření včetně bonusů a akcí, které spořitelny nabízejí. | 100 % |
Termínované vklady
Metodika hodnocení | Váha |
Celková výnosnost u tří základních fixací (dobu vázanosti vkladu) - tři měsíce, šest měsíců a jeden rok. | 100 % |
Doplňkové penzijní spoření
Metodika hodnocení | Váha |
Vážený průměr zhodnocení všech účastnických fondů dané penzijní společnosti vypočtený pomocí zhodnocení jednotlivých účastnických fondů za uplynulý rok a aktuálního počtu penzijních jednotek v daném fondu (jedna penzijní jednotka = jedna vložená koruna do daného účastnického fondu) | 70 % |
Počet aktivních účastníků celkově v účastnických fondech dané penzijní společnosti | 20 % |
Výše vlastního kapitálu za všechny účastnické fondy dané penzijní společnosti | 10 % |
Dlouhodobý investiční produkt (DIP)
Na vyhodnocení této nové kategorie spolupracoval projekt finanční gramotnosti Eligot. V jeho rámci jsou pravidelně monitorovány všechny nabídky DIPů, analyzovány ceníky poplatků, obchodní podmínky a počítán ukazatel efektivity jednotlivých produktů pod označením Sporoindex.
Metodika hodnocení | Váha |
Cenová výhodnost (ukazatel efektivity investice Sporoindex pro modelový příklad na 20 let, s měsíční investicí 1000 Kč a se standardními poplatky) | 35 % |
Digitalizace produktu a nabízených služeb (online sjednání, klientská zóna pro pasivní náhled a pro aktivní operace typu nákup nebo prodej, mobilní aplikace) | 20 % |
Rozsah nabídky (rozsah možností investování – ETF individuální, ETF strategie, podílové fondy, specificky nemovitostní fondy, akcie, dluhopisy) | 20 % |
Transparentnost (kompletní ceník poplatků ke stažení na webu, počet kliknutí z homepage potřebných k zobrazení ceníku, neumožňuje předplacený poplatek) | 15 % |
Jednoduchost (možnost nastavení pravidelné měsíční investice v korunách pro ETF nebo pro podílové fondy, minimální výše pravidelné investice) | 10 % |
Bankovní spotřebitelské neúčelové úvěry
- 1. Air Bank - Půjčka
- 2. UniCredit Bank - Presto Půjčka
- 3. Raiffeisenbank - Minutová půjčka
Analytici společnosti Scott & Rose hodnotí spotřebitelské úvěry podle skutečné průměrné úrokové sazby, kterou jednotlivé banky pravidelně reportují České národní bance. S Finparádou spolupracuje většina tuzemských bank.
Metodika hodnocení | Váha |
RPSN (náklady na půjčku z průměrné úrokové sazby dle metodiky ČNB) – podmínkou je poskytnutí dat jednotlivými bankami | 70 % |
Mimořádné náklady | 10 % |
Nabídka pojištění | 10 % |
Dostupnost (pobočky/online kanály včetně mobilní aplikace) | 10 % |
Pojištění schopnosti splácet spotřebitelský úvěr
- 1. Uniqa pojišťovna – Pojištění schopnosti splácet půjčku Raiffeisenbank
- 2. BNP Paribas Cardif Pojišťovna – Pojištění schopnosti splácet půjčku mBank
- 3. BNP Paribas Cardif Pojišťovna – Pojištění schopnosti splácet půjčku Moneta Money Bank
Metodika hodnocení | Váha |
Rozsah pojištění - zahrnuje hodnocení následujících kritérií: počet pojistných rizik a jejich rozsah, podmínky a způsob výplaty pojistného plnění, varianty pojištění, vstupní podmínky. | 30 % |
Cena pojištění na průměrný spotřebitelský úvěr na trhu | 30 % |
Výluky z pojištění | 20 % |
Cena pojištění | 20 % |
Hypotéky
- 1. Moneta Money Bank – Hypoteční úvěr na bydlení
- 2. Fio banka – Fio hypotéka
- 3. Air Bank – Hypotéka
Metodika hodnocení | Váha |
RPSN (náklady na půjčku) | 50 % |
Úspěšnost nabídky hypoték (měřeno podílem a růstem na trhu) – podmínkou je poskytnutí dat jednotlivými bankami | 20 % |
Mimořádné náklady | 10 % |
Nabídka pojištění | 10 % |
Dostupnost (pobočky/online kanály včetně mobilní aplikace, externí sítě) | 10 % |
Pojištění schopnosti splácet hypoteční úvěr
- 1. Kooperativa pojišťovna – Pojištění schopnosti splácet hypotéku Česká spořitelna
- 2. BNP Paribas Cardif Pojišťovna – Pojištění schopnosti splácet hypotéku Air Bank
- 3. BNP Paribas Cardif Pojišťovna – Pojištění schopnosti splácet hypotéku Moneta Money Bank
Metodika hodnocení: | Váha |
Rozsah pojištění: počet pojistných rizik a jejich rozsah, podmínky a způsob výplaty pojistného plnění, varianty pojištění, vstupní podmínky | 30 % |
Cena pojištění na průměrný hypoteční úvěr na trhu | 30 % |
Výluky z pojištění | 20 % |
Cena pojištění | 20 % |
Rizikové životní pojištění
Metodika hodnocení | Váha |
Náklady klienta na pojištění (modelové příklady 25,35 a 45 let) | 35 % |
Rozsah produktu | 25 % |
Srozumitelnost pojištění a klientské procesy | 25 % |
Dostupnost pojišťovny pro klienty (vlastní pobočky, pobočky partnerů, externí sítě) | 15 % |
Cestovní pojištění
Metodika hodnocení | Váha |
Rozsah pojištění | 40 % |
Cena a limity pojištění Modelový příklad pro rodinu a samotného dospělého – Evropa 10 dnů, svět 14 dnů | 40 % |
Transparentnost pojištění | 10 % |
Benefity pojištění (nadstandardní a doplňkové služby) | 10 % |
Autopojištění
Metodika hodnocení | Váha |
Cenová výhodnost povinného a havarijního pojištění (cena pro dva modelové příklady, nový a ojetý automobil s definovanými parametry jak vozidla, tak i majitele) | 35 % |
Oblíbenost pojišťovny (měřeno počtem pojištěných vozidel a růstem na trhu dle České kanceláře pojistitelů) | 25 % |
Produktové benefity (včetně pomoci po nehodě) | 20 % |
Digitalizace produktu a nabízených služeb | 10 % |
Srozumitelnost produktu (jednoduchost podmínek) | 10 % |
Podílové fondy
Analytici společnosti Scott & Rose hodnotí pouze podílové fondy, které jsou nabízeny bankami a pojišťovnami působícími na tuzemském trhu (společnosti mají pobočky v České republice).
Cena veřejnosti
Cenu veřejnosti získá produkt, který od návštěvníků Finparády obdržel nejlepší poměr počtu hodnocení a průměrné známky (zároveň musí mít dostatečný počet hodnocení). Finanční produkty na portálu Finparáda.cz ke konci roku 2024 hodnotilo celkem 18 561 návštěvníků.
Vítězové Ceny veřejnosti za rok 2024 podle kategorií:
Cena Finparády
Toto speciální ocenění jde nad limit konkrétních finančních produktů. Jeho cílem je poukázat na výjimečné výsledky, inovátorské postupy nebo zajímavé počiny na bankovním a finančním trhu za daný rok. Cenou Finparády hodnotitelé zpravidla oceňují různé technologické pokroky a inovace.
Vítěz za rok 2024: Platební metoda Cvak
Platební metoda Cvak umožňuje obchodníkům přijímat bezhotovostní platby přímo na mobilním telefonu. Poplatek za tuto službu činí pouze 0,8 % z provedené platby.
Produktová společnost roku
- 1. Air Bank 20
- 2. ČSOB + Patria Finance 13
- 3. Česká spořitelna 13
Ocenění získává finanční společnost, která má nejvíce ohodnocených produktů v jednotlivých kategoriích soutěže Finparáda.cz – Finanční produkt roku, Cena Finparády a Cena veřejnosti. Za každé první místo v dané kategorii získá finanční instituce tři body, za druhé místo dva body a za třetí bod jeden.
Sdílejte článek, než ho smažem