Papírování je zdlouhavé, otravné a vzniká při něm mnoho chyb. Ve finanční společnosti Conseq, která lidem, firmám a dalším institucím spravuje investice, se tak už před lety rozhodli pro digitalizaci, která zjednoduší vše od náboru klientů po obsluhu jejich portfolií. S převodem dokumentů a formulářů do elektronické podoby přišly na pořad dne elektronické podpisy. Další rozvoj digitálního investování pak přinesl potřebu důvěryhodně online ověřit totožnost klienta. V Consequ, který je se zhruba 77 miliardami korun ve správě největším nezávislým investičním manažerem v Česku, zvolili řešení od Unicornu nazvané idGuard.
Jedničky a nuly místo papírů
V první fázi digitalizace se v Consequ soustředili na elektronické návrhy smluv, které se po vyplnění standardně tiskly a podepisovaly. „Už to, že se formulář vytvoří elektronicky a software zkontroluje, zda jsou vyplněna všechna pole, není mezi nimi konflikt, rodné číslo má správný formát a podobně, byla velká pomoc a prevence nepřesností,“ říká Richard Siuda, ředitel sekce retailového prodeje společnosti Conseq Investment Management.
Poté přibyly různé formy elektronických podpisů – ať už dvoufaktorové ověření e-mailem a SMS zprávou, nebo biometrický podpis, což umožnilo proměnit sjednání smlouvy v bezpapírový proces. „Papírové dokumenty už nejsou potřeba. Je to velké plus i pro nezávislé zprostředkovatele, kteří naše služby a produkty nabízejí, protože náš systém je navázán na jejich interní systémy. Finanční poradce tak jednou zadá údaje o klientovi do svého systému a může je následně využívat pro tvorbu dalších smluv či dokumentů,“ říká Siuda.
V další fázi digitalizace hodlá Conseq přinést klientům možnost zadávat elektronicky i pokyny při správě investic. „Zejména u některých transakcí, jako je přesun peněz mezi fondy či výběr peněz z investičního účtu, potřebujeme ověřit identitu klienta. Proto jsme se rozhodli využít idGuard, abychom měli jistotu, že ten, kdo operaci provádí, je opravdu klient, který je přihlášen a k tomu oprávněn,“ vysvětluje Siuda. A dodává, že služba od Unicornu může pomoci i při identifikaci klienta během prvotního sjednávání smlouvy online.
Jednoduchost se pojí se spolehlivostí
„Finanční služby jsou jednou z klíčových oblastí, kde vidíme pro idGuard uplatnění. Jeho potenciál je ale daleko širší. Online identifikaci klientů mohou využít ubytovací služby, pronajímatelé aut, vzdělávací instituce i e-shopy a výčet tím zdaleka nekončí,“ říká manažer idGuardu Pavel Horák.
Unicorn pojal idGuard jako maximálně spolehlivou, a přitom jednoduchou webovou službu. Uživatel naskenuje či nafotí doklad totožnosti a pořídí své aktuální selfie. Software z dokladu načte všechna textová data i fotografii, kterou následně porovná se selfie snímkem dotyčného. Přesnost biometrického porovnání dosahuje 99 procent. Důležitým bezpečnostním prvkem je „liveness check“, který ověřuje, že identifikovaná osoba je skutečně živým člověkem a nejde například o podstrčenou fotografii.
Pro identifikaci prostřednictvím idGuardu stačí telefon či jiné zařízení s kamerou. Celý proces trvá nejvýše minuty. Firmě nebo instituci zabere podle Horáka nasazení služby řádově hodiny. „Stačí nastavit základní parametry a k idGuardu se připojit prostřednictvím jedné URL, zatímco na druhé je za okamžik k dispozici výsledek se získanými daty, včetně potvrzení identity zákazníka,“ popisuje Horák. Služba je navíc propojitelná s databázemi a registry, jako je registr obyvatel, databáze odcizených dokladů či registr dlužníků.
Sdílejte článek, než ho smažem