Nechcete plastovou kartu? Další banka dá jen virtuální
30. 11. 2023 | Petr Kučera

Možnost úplně odmítnout klasickou kartu – a spokojit se jen s její virtuální podobou – nabízí už několik bank. Kdy se přidají další? A jaké to má výhody a nevýhody?
Čísla účtů banky negenerují náhodně, vycházet musí z pravidel stanovených Českou národní bankou. Klíč k sestavení čísla bankovního účtu je poměrně složitý, zjednodušeně lze postup popsat následovně: každé číslici se přiřadí určitá váha a součet těchto vah pak musí být beze zbytku dělitelný jedenácti.
Pokud se tedy při zadávání platby spletete, napíšete o číslici míň, víc nebo zpřeházíte pořadí, existuje velká pravděpodobnost, že zadané číslo nebude pravidlům centrální banky vyhovovat. Platba neprojde automatickou kontrolou a nepůjde ji odeslat. Podobný scénář nastane, jestliže se trefíte do formálně správné varianty číslic, ovšem pro neexistující účet. V tom případě platba z účtu odejde, během dvou až tří pracovních dnů se ale vrátí zpět.
Běžný účet, spořicí účet, kreditka. Tohle trio může ušetřit určitě pár stovek ročně. Když je správně vyladěné a když víte, kam ve správný čas přesunout kolik peněz. Dobrá zpráva: dneska to jde do značné míry automatizovat. Na začátku je to samozřejmě dost kombinování. Pomůžeme s porovnáním a výběrem.
I když pravděpodobnost není zrovna velká, může mít samozřejmě štěstí a trefit kombinaci číslic k existujícímu bankovnímu kontu. Ideální varianta nastane, pokud se omylu dopustíte u platby splatné druhý nebo některý z následujících dnů a všimnete si. Transakci jednoduše zrušíte v internetovém bankovnictví. Pokud má platba odejít v den zadání, sami storno nestihnete. Když si ale chybu včas uvědomíte, můžete zkusit co nejrychleji kontaktovat svou banku. Musíte to ovšem stihnout ještě předtím, než banka platbu vyexportuje, a šance na úspěch není nijak velká.
Kontaktovat banku s prosbou o zrušení platby má smysl, pokud jde o zahraniční transakci. Vypořádání takové platby trvá delší dobu, takže má banka víc času na její blokaci. Pokud navíc stihnete transakci zrušit dřív, než banka peníze odešle do ciziny, bývá storno zdarma. Peníze poslané do zahraničí ale můžete získat zpět i potom, co odejdou do cizí banky. Samozřejmě jen za předpokladu, že je banka příjemce ještě nepřipsala na jeho účet. Za storno platby v této fázi si ale banka naúčtuje poplatek – dělat může až 500 korun, z vlastní kapsy budete muset hradit také poplatky zahraniční banky.
Stačí chvíle nepozornosti a peněženka je pryč. Když se navíc dostane do rukou nenechavce, namísto vracení dokladů se nejspíš vydá do obchodu s vaší platební kartou. Poradíme, jak při ztrátě karty nebo platební nálepky postupovat.
Ani v momentě, kdy peníze doputují na cizí účet, nemusí být nenávratně ztracené. Získat je zpátky ovšem bude vyžadovat trochu úsilí a času. V závislosti na tom, jak moc bude spolupracovat protistrana. Ze všeho nejdřív se každopádně obraťte na svoji banku a požádejte o pomoc s řešením vzniklé situace. Pro tyto případy mají banky na svých webech vyvěšené formuláře označené jako Žádost o vrácení neoprávněně přijatých finančních prostředků. Případně můžete rovnou zajít na pobočku banky. „Pokud klient udělá chybu a zašle peníze na chybný účet, banka sice nemůže garantovat vrácení peněz, klientům se ale snažíme maximálně pomoci. Pokud jde o účet vedený u České spořitelny, kontaktujeme přímo příjemce platby a vyzveme ho k vrácení prostředků, které mu nenáleží. Jestliže má příjemce účet u jiné banky, požádáme banku, aby příjemce kontaktovala,“ vysvětluje tiskový mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.
Na banku byste se měli obrátit, i pokud do čtyř týdnů od podání žádosti platba nedorazí. Tentokrát ovšem nebudete žádat příjemce o vrácení peněz, nýbrž jeho banku o poskytnutí identifikačních údajů. Žádost lze opět vyplnit u vlastní banky, která ji pak předá dál. Banka protistrany musí vaší žádosti vyhovět. „Pokud příjemce finanční prostředky nepošle zpět, má náš klient nárok požádat o sdělení kontaktních údajů neoprávněného příjemce platby. Na základě této žádosti mu v souladu s platnou legislativou předáme kontakt na příjemce, konkrétně jméno a příjmení, datum narození a adresu trvalého bydliště. U právnické osoby název, IČ a sídlo,“ vypočítává Filip Hrubý z České spořitelny. Poskytnutí kontaktních údajů ovšem nebývá zadarmo. „Služba poskytnutí součinnosti je zpoplatněna částkou 302,50 koruny včetně DPH,“ dodává Hrubý.
Na základě takto poskytnutých údajů lze následně příjemce platby kontaktovat napřímo. Pokud ani to nepomůže, nezbývá než právní cesta. „Pokud majitel účtu nereaguje na výzvy k navrácení platby, musí se odesílatel obrátit na soud. V takovém případě totiž půjde o bezdůvodné obohacení,“ vysvětluje tisková mluvčí Air Bank Jana Karasová.
Platili jste, spletli se a banka nepomohla? Zkuste lepší služby jinde. Banku dnes změníte prostřednictvím jediného formuláře. Poradíme, jak na to.
V praxi se samozřejmě můžete ocitnout na druhé straně – cizí platba přistane na účtu vám. Ačkoli se pár tisícovek navíc hodí, peníze raději neutrácejte. Jak už bylo řečeno, dost možná by vám během několika týdnů přistálo ve schránce obvinění z bezdůvodného obohacení. Oficiální postup správného vrácení chybně odeslané částky majiteli ale neexistuje. Peníze jednoduše pošlete zpět. Většinou neprohloupíte, ani když o chybné transakci vyrozumíte svoji banku. „Pro klienta bude nejpohodlnější, když svou banku o této platbě informuje. Banka se odesílatele zeptá, zda šlo o omyl a následně pomůže platbu vrátit,“ radí Jana Karasová. Podobný postup doporučuje i Česká spořitelna. „Nejjednodušší je platbu obratem vrátit na stejné číslo účtu, ze kterého přišla. Případně je možné se obrátit s dotazem na svou banku, která může vrácení peněz zprostředkovat.“
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
11. 5. 2018 19:08, kodiak medvěd
Kriste pane tohle vyprodukovala vaše vlastní hlava?
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
11. 5. 2018 16:41, kp
Proč proboha nemá každý účet ještě i písmenný název? Jakýkoliv. Třeba Maruška. To je úplně jedno. Odesilatel by měl povinnost mimo čísla, zadat i ten písmenný název. Odesílající banka by pak měla za povinnost si zkontrolovat, zda protiúčet adresáta daný číslem, disponuje i oním zpravidla snadno zapamatovatelným písmenným názvem, který by vůbec nemusel souviset s jeho vlastníkem, ani s účelem, ke kterému byl účet prapůvodně založen. Pouze v případě, že by oba údaje souhlasily, by došlo bezodkladně k odeslání peněz. A ty písmenné názvy by mohly být i docela krátké. Vždyť u jediné banky, by mohlo mít stejný i několik účtů, a ničemu by to nevadilo. Jen by to zajistilo, že ten číselný údaj, který odesilatel zadal, a který se obtížně pamatuje, a velmi reálnou je u něj možnost chyby, nebo záměny, je doopravdy ten, který měl na mysli.
Některá čísla účtů, ve kterých se některé obtížněji rozlišitelné číslice, jako nuly a osmičky, opakuji i pětkrát za sebou, to je pro ty, kteří hůře vidí opravdový oříšek. Je s nimi spojeno nejedno nebezpečí ztráty peněz.
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.