Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Chybně zadaná platba. Kdo vám vrátí peníze zaslané na špatný účet?

| rubrika: Jak na to | 11. 5. 2018 | 7 komentářů
Devět nebo deset číslic a někdy ještě předčíslí. Při zadání odchozí platby se člověk sekne raz dva. Co dělat a na koho se obrátit, pokud se chyba stane vám? Peníze.cz přináší pár dobrých rad.

Čísla účtů banky negenerují náhodně, vycházet musí z pravidel stanovených Českou národní bankou. Klíč k sestavení čísla bankovního účtu je poměrně složitý, zjednodušeně lze postup popsat následovně: každé číslici se přiřadí určitá váha a součet těchto vah pak musí být beze zbytku dělitelný jedenácti.

Pokud se tedy při zadávání platby spletete, napíšete o číslici míň, víc nebo zpřeházíte pořadí, existuje velká pravděpodobnost, že zadané číslo nebude pravidlům centrální banky vyhovovat. Platba neprojde automatickou kontrolou a nepůjde ji odeslat. Podobný scénář nastane, jestliže se trefíte do formálně správné varianty číslic, ovšem pro neexistující účet. V tom případě platba z účtu odejde, během dvou až tří pracovních dnů se ale vrátí zpět.

Kdo šetří, má tyhle tři

Běžný účet, spořicí účet, kreditka. Tohle trio může ušetřit určitě pár stovek ročně. Když je správně vyladěné a když víte, kam ve správný čas přesunout kolik peněz. Dobrá zpráva: dneska to jde do značné míry automatizovat. Na začátku je to samozřejmě dost kombinování. Pomůžeme s porovnáním a výběrem.

Storno transakce?

I když pravděpodobnost není zrovna velká, může mít samozřejmě štěstí a trefit kombinaci číslic k existujícímu bankovnímu kontu. Ideální varianta nastane, pokud se omylu dopustíte u platby splatné druhý nebo některý z následujících dnů a všimnete si. Transakci jednoduše zrušíte v internetovém bankovnictví. Pokud má platba odejít v den zadání, sami storno nestihnete. Když si ale chybu včas uvědomíte, můžete zkusit co nejrychleji kontaktovat svou banku. Musíte to ovšem stihnout ještě předtím, než banka platbu vyexportuje, a šance na úspěch není nijak velká.

Kontaktovat banku s prosbou o zrušení platby má smysl, pokud jde o zahraniční transakci. Vypořádání takové platby trvá delší dobu, takže má banka víc času na její blokaci. Pokud navíc stihnete transakci zrušit dřív, než banka peníze odešle do ciziny, bývá storno zdarma. Peníze poslané do zahraničí ale můžete získat zpět i potom, co odejdou do cizí banky. Samozřejmě jen za předpokladu, že je banka příjemce ještě nepřipsala na jeho účet. Za storno platby v této fázi si ale banka naúčtuje poplatek – dělat může až 500 korun, z vlastní kapsy budete muset hradit také poplatky zahraniční banky.

Ta hlava!

Bez karty

Stačí chvíle nepozornosti a peněženka je pryč. Když se navíc dostane do rukou nenechavce, namísto vracení dokladů se nejspíš vydá do obchodu s vaší platební kartou. Poradíme, jak při ztrátě karty nebo platební nálepky postupovat.

Ztráta nebo krádež platební karty či nálepky. Co dělat?

Pomůže banka

Ani v momentě, kdy peníze doputují na cizí účet, nemusí být nenávratně ztracené. Získat je zpátky ovšem bude vyžadovat trochu úsilí a času. V závislosti na tom, jak moc bude spolupracovat protistrana. Ze všeho nejdřív se každopádně obraťte na svoji banku a požádejte o pomoc s řešením vzniklé situace. Pro tyto případy mají banky na svých webech vyvěšené formuláře označené jako Žádost o vrácení neoprávněně přijatých finančních prostředků. Případně můžete rovnou zajít na pobočku banky. „Pokud klient udělá chybu a zašle peníze na chybný účet, banka sice nemůže garantovat vrácení peněz, klientům se ale snažíme maximálně pomoci. Pokud jde o účet vedený u České spořitelny, kontaktujeme přímo příjemce platby a vyzveme ho k vrácení prostředků, které mu nenáleží. Jestliže má příjemce účet u jiné banky, požádáme banku, aby příjemce kontaktovala,“ vysvětluje tiskový mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

Poslední možnost? Soud

Na banku byste se měli obrátit, i pokud do čtyř týdnů od podání žádosti platba nedorazí. Tentokrát ovšem nebudete žádat příjemce o vrácení peněz, nýbrž jeho banku o poskytnutí identifikačních údajů. Žádost lze opět vyplnit u vlastní banky, která ji pak předá dál. Banka protistrany musí vaší žádosti vyhovět. „Pokud příjemce finanční prostředky nepošle zpět, má náš klient nárok požádat o sdělení kontaktních údajů neoprávněného příjemce platby. Na základě této žádosti mu v souladu s platnou legislativou předáme kontakt na příjemce, konkrétně jméno a příjmení, datum narození a adresu trvalého bydliště. U právnické osoby název, IČ a sídlo,“ vypočítává Filip Hrubý z České spořitelny. Poskytnutí kontaktních údajů ovšem nebývá zadarmo. „Služba poskytnutí součinnosti je zpoplatněna částkou 302,50 koruny včetně DPH,“ dodává Hrubý.

Na základě takto poskytnutých údajů lze následně příjemce platby kontaktovat napřímo. Pokud ani to nepomůže, nezbývá než právní cesta. „Pokud majitel účtu nereaguje na výzvy k navrácení platby, musí se odesílatel obrátit na soud. V takovém případě totiž půjde o bezdůvodné obohacení,“ vysvětluje tisková mluvčí Air Bank Jana Karasová.

Propojeno!

Platili jste, spletli se a banka nepomohla? Zkuste lepší služby jinde. Banku dnes změníte prostřednictvím jediného formuláře. Poradíme, jak na to.

Bance dáte sbohem rychleji. Poradíme, jak na to.

Cizí platba na vašem účtu

V praxi se samozřejmě můžete ocitnout na druhé straně – cizí platba přistane na účtu vám. Ačkoli se pár tisícovek navíc hodí, peníze raději neutrácejte. Jak už bylo řečeno, dost možná by vám během několika týdnů přistálo ve schránce obvinění z bezdůvodného obohacení. Oficiální postup správného vrácení chybně odeslané částky majiteli ale neexistuje. Peníze jednoduše pošlete zpět. Většinou neprohloupíte, ani když o chybné transakci vyrozumíte svoji banku. „Pro klienta bude nejpohodlnější, když svou banku o této platbě informuje. Banka se odesílatele zeptá, zda šlo o omyl a následně pomůže platbu vrátit,“ radí Jana Karasová. Podobný postup doporučuje i Česká spořitelna. „Nejjednodušší je platbu obratem vrátit na stejné číslo účtu, ze kterého přišla. Případně je možné se obrátit s dotazem na svou banku, která může vrácení peněz zprostředkovat.“

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+36
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

11. 5. 2018 19:08, kodiak medvěd

Kriste pane tohle vyprodukovala vaše vlastní hlava?

Reagovat

 

+6
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (kp 11. 05. 2018 16:41)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 5. 2018 16:41, kp

Proč proboha nemá každý účet ještě i písmenný název? Jakýkoliv. Třeba Maruška. To je úplně jedno. Odesilatel by měl povinnost mimo čísla, zadat i ten písmenný název. Odesílající banka by pak měla za povinnost si zkontrolovat, zda protiúčet adresáta daný číslem, disponuje i oním zpravidla snadno zapamatovatelným písmenným názvem, který by vůbec nemusel souviset s jeho vlastníkem, ani s účelem, ke kterému byl účet prapůvodně založen. Pouze v případě, že by oba údaje souhlasily, by došlo bezodkladně k odeslání peněz. A ty písmenné názvy by mohly být i docela krátké. Vždyť u jediné banky, by mohlo mít stejný i několik účtů, a ničemu by to nevadilo. Jen by to zajistilo, že ten číselný údaj, který odesilatel zadal, a který se obtížně pamatuje, a velmi reálnou je u něj možnost chyby, nebo záměny, je doopravdy ten, který měl na mysli.
Některá čísla účtů, ve kterých se některé obtížněji rozlišitelné číslice, jako nuly a osmičky, opakuji i pětkrát za sebou, to je pro ty, kteří hůře vidí opravdový oříšek. Je s nimi spojeno nejedno nebezpečí ztráty peněz.

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

18. 5. 2018 | 20:54 | Banky člověku VNUCUJÍ tento naprosto nemožný systé

Pokud by se peníze posílaly na jméno či firmu, nic takového bz se nestalo! více

15. 5. 2018 | 10:58 | Tragédka Věrka

A co udělat v případě, když firmě přístály cca před 2 lety na účtě peníze, které někdo složil přímo v bance a nebyly u této platby žádné identifikační údaje?? Nelze (ani přes banku - zkoušeli to) zjistit, kdo peníze vložil...více

13. 5. 2018 | 12:10 | Řešení vlastních chyb bych hledal především u sebe

Všechny platby, které se někdy opakují mám v adresáři banky. Další v trvalkách. Jednorázovky zpravidla neopisuji, ale kopíruji a ještě kontroluji jestli jsem to náhodou nezkopíroval bez prvního nebo posledního čísla. To samé...více

12. 5. 2018 | 10:48 | buřt

jednou mě jedna paní poslala asi 3tisíce omylem ,jo vrátil jsem jí to hned ale že by třeba taky řešila že mi zaplatí poplatek za odeslání (v jisté době to bylo asi 6 korun), o tom se ani slovem nezmínila. Nešlo o mi o blbých...více

12. 5. 2018 | 10:36 | buřt

pošlete omylem peníze na účet který je v exekuci a majitel toho účtu vám nevrátí nic a težko půjde o bezdůvodné obohacení , měli jste dávat pozor kam jste peníze posílali, on vám to nemá z čeho vrátit ani jak poslat zpět,...více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK