Lidé jsou se svou bankou spokojeni, alespoň to vyplývá z CSI Indexu (Customer Satisfaction Index), ve kterém banky na základě jednotlivých položek obdržely 84 bodů z celkových 100. Kromě spokojenosti si Češi pochvalují také rozrůstající se konkurenci.
Bankovní služby využívá většina České populace. Výjimkou nejsou ani ti, kteří mají sjednané finanční produkty u více bankovních ústavů. Zatímco bankovní účet a kontokorent mají u Equa bank, hypotéku si sjednají třeba v mBank.
Proč je těžké odhodlat se ke změně banky?
Z průzkumu agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci dále vyplynulo, že s vysokou mírou spokojenosti jde ruku v ruce i vysoká míra důvěry v bankovní sektor. I přesto ale třetina Čechů uvažuje o změně banky.
K přechodu ke konkurenci se však odhodlá pouhá 2 % klientů. Mnohem častěji lidé začnou využívat služby u dalších bank. A proč? Důvody jsou více než jednoduché.
- Lidé si nechtějí přidělávat starosti. Mnohem lehčí je pro ně se rozčilovat nad vysokými a zbytečnými poplatky, než začít jednat a přejít k levnější bance.
- Klienti, kteří se ke změně odhodlají, oznámí své rozhodnutí bance a ta jim velmi často nabídne lepší podmínky, než nabízí konkurence. Díky tomu potřeba změnit banku vymizí.
Jakmile chce zákazník odejít za lepším, dočká se služeb téměř zadarmo. Tak to bohužel nefunguje jen u bank, ale i například u poskytovatelů mobilních služeb a dodavatelů energií.
České banky jsou stabilní a odolné, pochvalují si klienti
Nadávat Češi umí. Terčem kritiky jsou často i banky, především pak stálice, jako jsou Česká spořitelna nebo Komerční banka. I přesto ale v průzkumu respondenti uvedli, že svým bankám věří. Proč?
- Protože český bankovní trh není poznamenán žádným velkým skandálem.
- Protože finanční krizi banky ustály s grácií. Prokázaly stabilnost a odolnost vůči ekonomickým změnám.
Rezervy Češi vidí v poplatcích, v úrocích a v nedostatku bankomatů
Vysoké poplatky a nízké úroky u spoření jsou velmi často zapomenuty díky stále se zvyšujícímu uživatelskému pohodlí. Zákazníci velmi oceňují možnost vyříditsi mnoho věcí z domova a dobré zabezpečení svých dat. To, že jsou bankovní služby v Česku bezpečné, si myslí dokonce 84 % z dotázaných.
Kde ale naopak klienti vidí u českých bank značné rezervy? Především v oblasti týkající se poplatků a úrokových sazeb na spořicích účtech. Podle respondentů by banky měly zrušit nebo alespoň snížit poplatky za služby. Stejně tak by měly navýšit úroky na spořicích produktech.
V neposlední řadě by se zákazníci z menších měst a obcí rádi do budoucna dočkali více bankomatů.
Sdílejte článek, než ho smažem