Jak vznikl název Equa bank?
Rovnost, férovost a otevřenost – to jsou hodnoty, na kterých naše banka stojí, jejich kořenem je právě equa [aequus – lat. stejný, rovný, rovnoprávný; pozn. red.], odtud tedy vznikl název Equa bank.
Určitě jste zvažovali ještě další jména. Prozradíte?
Jméno pro nás byla spíše druhotná záležitost. Všechny banky se určitým způsobem snaží o název, který bude pro klienty atraktivní. My jsme se zaměřili zejména na hodnoty a název z toho logicky vyplynul.
Mluvíte o rovnosti, férovosti. V čem jste férovější nebo rovnější než ostatní banky?
Zkusím vám to ukázat na konkrétních příkladech. Když jsme přišli s refinancováním spotřebitelských úvěrů, byla úroková sazba konkurenčních bank dvakrát vyšší, než je běžné v západní Evropě. Až díky nám dostali klienti, kteří poctivě spláceli, férovou možnost získat půjčku za srovnatelných podmínek jako všude jinde ve světě. Když jsme si všechno spočítali, zjistili jsme, že jsme našim klientům doposud ušetřili víc než půl miliardy korun. Stejně tak u nás nenajdete žádné sazby „od“, máme transparentní kalkulačky, díky kterým si klienti jasně spočítají, jakou sazbu dostanou, a při podpisu smlouvy už je nepřekvapí žádná jiná úroková sazba nebo vyšší RPSN. Zrušili jsme také poplatek za vedení účtu – zjistili jsme, že sedmdesát procent našich klientů využívá účet opravdu aktivně, takže už nedávalo smysl, omezovat získání účtu zdarma řadou podmínek. To je podle mě férovost a otevřenost.
Proč se sazby nesnižovaly už dřív, když prostor na trhu očividně byl. Nebyl tlak na konkurenci?
Samozřejmě, že vyšší úrokové sazby jsou pro banky lepší. Bankovní trh se v posledních dvaceti letech rozdělil mezi tři až pět velkých bank s velmi podobnými produkty a službami. Až s nástupem nových bank se věci daly do pohybu – nové produkty, jiné ceny, inovace a moderní marketing. Takže je logické, že změna přišla až nedávno. Není jednoduché klienty zaujmout, ale právě refinancování spotřebitelských úvěrů je dobrý příklad inovace. Podobně to bylo u běžných účtů zdarma. Získat je klienti mohli za určitých podmínek už osm let, ale teprve v momentě, kdy se vytvořil dostatečný počet bankovních subjektů, které začaly dělat věci nově, vznikla silná poptávka po těchto typech produktů.
Jsou Češi opravdu tolik konzervativní, nebyla na vině spíš absence nějakého vnějšího hybatele?
V minulých letech určitě nastaly situace, které mohly klienty dostat do ne vždy příjemných situací, proto se dá jejich konzervatismus ve vztahu k novým firmám do jisté míry pochopit. Češi zkrátka potřebovali čas, aby pochopili, že nové banky jsou stabilní firmy, které z ničeho nic neopustí trh. Bankovnictví je obchod s důvěrou. Každá banka potřebuje čas, aby ukázala, co umí, a přesvědčila klienty, že je správnou volbou. Důvěra se rychle ztrácí, ale velmi dlouho a těžko získává. Je trochu zvláštní, že lidé tak intenzivně řeší, jestli jejich banka, i přes všechny ochranné a dohledové nástroje, zkrachuje, a oni v důsledku přijdou o peníze, když některé jiné jejich činnosti, můžou mít pro jejich život mnohem fatálnější následky.
Equa je na trhu tři roky, myslíte, že už si důvěru klientů získala?
Zatím tomu všechno nasvědčuje. Klienti u nás mají většinu peněz, pro většinu z nich jsme hlavní nebo jediná banka. Umíme řešit všechny jejich potřeby od běžných účtů až po spotřebitelské půjčky a hypotéky. Aby banka klientovu důvěru získala, musí být každá jeho zkušenost s ní pozitivní a nesmí mu nic scházet. Tohle platí i pro firemní segment. V něm jsme trochu jiní než ostatní nováčci, neboť tento segment obsluhujeme od podnikatelů až po střední a velké firmy a polovina poskytnutých úvěrů, jde právě do firem. Fakt, že dokážeme financovat podnikání, výstavbu továrny nebo běžný provoz, mění pohled klienta na banku jako takovou.
Počítal váš byznysplán s tím, že za tři roky budete mít tolik klientů?
Z finančního a obchodního hlediska jsme tam, kde máme být. Fungujeme na nejstarším bankovním principu – peníze si od klientů půjčujeme, bezpečně jim je zhodnotíme a zároveň je dalším klientům půjčíme. Potřebujeme mít především zdravé úvěrové portfolio s poměrem mezi úvěry a vklady kolem osmdesáti procent, abychom mohli nabízet atraktivní úrokovou sazbu a zároveň být dostatečně likvidní, splňovat všechny regulatorní ukazatele a hlavně být bezpeční pro všechny klienty, kteří si u nás peníze ukládají.
Počet klientů jako takový není veličina, se kterou jsme v byznysplánu primárně pracovali. Je lepší mít sto tisíc klientů, kteří banku aktivně využívají, půjčují si od ní, platí kartami, než dvě stě tisíc klientů, kteří to nedělají. Proto není toto číslo až tak důležité. Co nás ale příjemně překvapilom je, že s námi klienti od začátku pracují a využívají naše služby aktivněji, než jsme předpokládali.
Příští rok chcete být v černých číslech. Equa je mladá banka, jakých čísel potřebujete dosáhnout, aby se mohlo mluvit o úspěchu?
Pro naše akcionáře je nejdůležitější hodnota firmy. Pokud bude v souladu s plánem, budou to zcela jistě považovat za úspěch. Hodnota firmy ale nesouvisí jen s tím, kolik vydělá, je to také o rostoucím tržním podílu, získávání nových klientů a jejich udržení, inovacích nebo velikosti distribuční sítě – to je to, co tvoří hodnotu, která je pro naše akcionáře klíčová.
Ještě před pěti lety se pobočková síť považovala za zbytečnost, mnohem důležitější se zdál on-line prodej. Dnes se trend mění. Čím to je?
Podle našeho průzkumu za posledních několik let každoročně přibývá na trhu několik desítek poboček bank. Možná někdo tvrdil, že budoucnost je pouze v on-linu, ale realita na trhu se zdá být jiná. Vyvážený mix prodejních kanálů, a to včetně poboček, považujeme za nejlepší možnou cestu ke klientům. On-line distribuce je zajímavá hlavně díky velmi nízkým nákladům, investice do vybudování poboček jsou mnohonásobně vyšší. Praxe však ukazuje, že klienti chtějí pobočky, chtějí banku vidět a jednat s živým člověkem, zejména při sjednávání komplexnějších produktů nebo když ukládají větší obnosy. Trendy v prodejních kanálech – pobočky, on-line a další kanály – přicházejí, podle mého názoru, ve vlnách. Chvíli všichni experti tvrdí, že všechno se bude sjednávat on-line, za nějaký čas upřednostňují pobočky. Já si myslím, že klienti si vybírají distribuční kanály podle toho, co v dané chvíli od banky potřebují. Takže je dobré mít kvalitní všechny distribuční kanály a dostatečné pobočkové pokrytí.
Jaký počet poboček je podle vás dostatečný?
Podle našeho modelu je dostačující, když k nám dvě třetiny klientů nebudou muset cestovat déle než třicet minut běžnou dopravou. Toho se držíme a podle toho pobočky budujeme. Loni jich přibylo šest a devatenáct jich chceme vybudovat ještě letos. Na konci roku bychom měli mít, i s Equa kiosky, které jsou v obchodních centrech, zhruba šedesát obchodních míst.
Nakolik jsou pro vás důležité externí distribuční sítě, kolik vám udělají produkce?
Podíl naší vlastní distribuce je vyšší, než je na trhu běžné. I pro nás jsou ale finančněporadenské společnosti důležité. Spolupracujeme téměř se všemi, které na trhu působí.
Čím to je, že větší podíl vaší produkce je z vlastní sítě?
Je to otázka času. Pobočky jsme měli hned od začátku a s třetími stranami jsme začínali postupně. Zahájit efektivní spolupráci s několika tisíci externími prodejci a vyškolit je přece jen zabere nějaký čas.
Jak hlídáte kvalitu, ať už vašich lidí na pobočce, nebo externích partnerů?
Především máme na všechny stejný metr, kritéria jsou stejná jak pro pracovníky poboček, tak pro třetí strany. Nerozlišujeme, jestli k nám někdo vodí horší nebo lepší klienty, pro nás je to klient a snažíme se maximálně vyhovět jeho potřebám. Někdo populisticky tvrdí, že třetí strana jim přináší lepší nebo naopak horší klienty, ale já to vidím jako selhání obchodního a kontrolního modelu konkrétní firmy. Selhání v tom smyslu, že neumí efektivně řídit distribuční kanál. Řízení distribučních kanálů je totiž velmi těžká disciplína. Rozsah prodejní a administrativní podpory přímo ovlivňuje, jaké obchody, kolik a v jaké kvalitě, jsou schopné dodat. Pokud někdo dostává například od externích partnerů „horší“ obchody, je to tím, že s nimi neumí pracovat.
Myslíte, že v budoucnu bude možné sjednat celou hypotéku on-line a je to vůbec žádoucí?
Když jsem stavěl dům, byl jsem vždycky rád, když někdo z banky přišel a řekl mi, že to, co si stavební firma fakturuje, podle jejich názoru skutečně odpovídá odvedené práci. Hypotéka je podle mě produkt, u kterého klienti možná ani netouží potom, aby banku neviděli. My třeba navíc klientům radíme, upozorňujeme je na nesrovnalosti, zkrátka jim pomáháme, aby měli všechny dokumenty v pořádku, což je pro spoustu z nich velice důležité.
Pokud ale někdo vnímá úlohu banky jen jako administrativní komplikaci, tak by pro něj samozřejmě bylo lepší sjednat celou hypotéku on-line. Podle mě má banka v hypotečním procesu nezastupitelnou úlohu, nejde jen o samotné sjednání, ale také o poradenství. Hypotéka je obvykle rozhodnutí na celý život, proto je potřeba udělat ho opravdu kvalitně. Na tom je ostatně postavený úspěch hypotečních poradců, protože když má člověk jít do tak velkého dluhového závazku, jakým hypotéka bezesporu je, je pod velkou psychickou zátěží. Proto je rád, když mu někdo pomůže správně se rozhodnout. Když navíc poradí třeba s pojištěním nemovitosti, pojištěním domácností nebo s životním pojištěním, jsem si jistý, že právě toto klient ocení.
Sdílejte článek, než ho smažem