Víte, která technologie je klíčová pro současnost i budoucnost energetiky? Ano, je to AI neboli umělá inteligence. O jejím významu se sice mluví dlouhodobě – už v roce 2022 ji jako vysoce důležitou vnímalo 44 % společností podnikajících v oblasti energetiky, zdrojů a průmyslu – nyní se ale opravdu prosazuje naplno. Důkazem jsou řešení, jaká připravuje česká firma Krel Central.
Krel Central se vývojem AI nástrojů pro průmyslové a firemní nasazení zabývá už od roku 2021, a patří tak mezi lídry celého českého technologického sektoru. Jako jedna z prvních českých společností navíc přišla s modely pro využití umělé inteligence v oblasti energetiky.
„Tvoříme modely pro prediktivní údržbu a optimalizaci spotřeby energie. Právě s pomocí AI modelů, aktuálních dat a simulací provádí zařízení rozhodnutí, která klientům pomáhají snížit náklady,“ popisuje jeden z projektů Stanislav Lepka, ředitel Krel Central.
AI: žádné chyby a mnoho ušetřeného času
Snížení nákladů je jednou z hlavních výhod, kterou umělá inteligence (nejen) do energetiky přináší. Firmám umožňuje také zefektivnit provoz a zlepšit řízení systémů i plánování práce. Prediktivní modely pak pomáhají předcházet poruchám a dlouhodobým odstávkám nebo předvídat období zvýšené poptávky.
Možností, které AI průmyslu nabízí, je ale mnohem víc. Příkladem jsou validační systémy, které v reálném čase odhalují chyby, anomálie a nekonzistence ve výrobě a provozu. Firma pak na tyto situace může včas reagovat (například s pomocí umělé inteligence a automatizovaných postupů), a zabránit tak škodám.
„Klienti často využívají také AI agenty, kteří samostatně řeší mikrorozhodovací procesy. Automaticky tedy vydávají drobná rozhodnutí. Ta sice mohou dělat i zaměstnanci, stojí je ale čas, který jim pak chybí na důležitější úlohy. Navíc je u nich větší riziko chyb. AI agenti řeší mikrorozhodnutí v rámci milisekund a vždy optimálním způsobem. Kromě toho se často uplatňují i při analýze velkých objemů průmyslových dat, na které lidé nestačí,“ upozorňuje na některé možnosti AI Stanislav Lepka.
Mezi další způsoby využití umělé inteligence patří například jazykové modely pro tvorbu dokumentací, nástroje pro analýzu zákaznického chování, které přinášejí podklady pro kvalifikované rozhodování, nebo AI asistenti komunikující nejen s klienty, ale i se zaměstnanci. Těm pomáhají rychle získat potřebné informace a řešit aktuální situace.
Zájem o AI přináší rekordní zisk
O AI řešení od firmy Krel Central je velký zájem jak v Česku, tak ve světě. Potvrzují to aktuální výsledky jejího hospodaření. Za první tři čtvrtletí letošního roku dosáhl provozní zisk Krel Central hodnoty 81 000 000 Kč. Už nyní tak překonal výsledky z minulého roku.
„Vzhledem k rostoucí automatizaci výroby a integraci AI do rozhodovacích, plánovacích a provozních procesů je velmi pravděpodobné, že ziskovost celého sektoru dále poroste. I v následujícím roce proto budeme rozšiřovat své technologie pro průmyslovou automatizaci, robotické systémy a datově řízený management provozu,“ dodává ředitel společnosti Krel Central.
Sdílejte článek, než ho smažem