UNIQA uchránila za první pololetí 2025 před podvodníky v Česku 48,5 milionu korun

Tisková zpráva | rubrika: Tisková zpráva | 7. 10. 2025

V prvních šesti měsících letošního roku řešila UNIQA v České republice celkem 976 nových sporných nahlášených pojistných událostí, což představuje meziroční nárůst o 27 %. Ukončeno bylo 658 případů s prokázaným pokusem o pojistný podvod (meziročně +33 %). Díky tomu se podařilo uchránit hodnotu 48,5 milionu korun, což je téměř totožný výsledek jako v loňském prvním pololetí.

Trendy v letošním roce

  • Průměrná hodnota jedné odhalené podvodné škody dosáhla 73 714 Kč, což je pokles oproti roku 2024 (97 927 Kč).
  • Výrazný nárůst zaznamenala UNIQA v oblasti životního a úrazového pojištění – počet podvodů vzrostl o 225 %, uchráněná hodnota o 271 % na celkových 10,9 milionu Kč.
  • Naopak u pojištění odpovědnosti došlo k citelnému poklesu – počet případů se snížil téměř na polovinu, uchráněná hodnota klesla o 80 %. Důvodem je zavedení nových preventivních opatření.

„Pojišťovací podvody se stávají stále sofistikovanějšími – lidé už nefalšují jen doklady, ale cíleně manipulují časové údaje, zdravotní záznamy či technické detaily. Sledujeme, že podvodníci v poslední době častěji míří na životní a úrazové pojištění, kde zaznamenáváme výrazný nárůst falešných nároků, které se nám daří úspěšně odhalovat. I celkový počet nových sporných případů se meziročně zvyšuje, což potvrzuje, že tlak na pojišťovny zůstává vysoký,“ komentuje výsledky Karel Polák, ředitel úseku bezpečnosti a pojistného podvodu UNIQA.

Příklady odhalených pokusů o pojistný podvod

Bazén: manipulace s časem vzniku škody

Klient nahlásil škodu na bazénu a jeho technickém vybavení v důsledku zaplavení pozemku. Škodu vyčíslil na 150 000 Kč a doložil ji mimo jiné vlastní fotodokumentací. Na první pohled se jednalo o věrohodné podklady, nicméně specialisté pojistného šetření provedli detailní analýzu fotografií, včetně metadat a porovnání s meteorologickými záznamy.

Výsledkem šetření bylo zjištění, že poškození bazénu neodpovídá události, kterou klient uvedl, a že škoda pravděpodobně vznikla v jiném časovém období – mimo dobu trvání pojištění. Pojistné plnění bylo odmítnuto jako neprokázané.

Sklep nacpaný k prasknutí: přehnaný nárok a falešné doklady

Klient oznámil krádež ze sklepního skladiště rodinného domu, kde mělo být údajně uskladněno sportovní vybavení v hodnotě 700 000 Kč. Seznam odcizených věcí byl rozsáhlý a zahrnoval předměty, které by vyžadovaly přepravu minimálně jedním nákladním vozem.

Tato skutečnost vzbudila podezření a bylo zahájeno šetření. Při kontrole předložených dokladů o pořízení vybavení se ukázalo, že některé dokumenty byly účelově upraveny – například změněné datum nákupu nebo neexistující prodejce. Šetřením bylo prokázáno, že klient se pokusil uplatnit nárok na základě nepravdivých informací. Nárok byl zamítnut bez náhrady a případ byl předán orgánům činným v trestním řízení.

Úraz v autobuse: zneužití běžné situace

Poškozený nahlásil zranění, které mělo vzniknout při prudkém brzdění autobusu. Požadoval pojistné plnění ve výši 170 000 Kč za pohmoždění a vymknutí kloubu. Na první pohled se jednalo o běžnou událost, nicméně charakter zranění neodpovídal typickému mechanismu úrazu při brzdění.

Bylo zahájeno šetření, v jehož rámci byl kontaktován ošetřující lékař. Ten potvrdil, že klient se s daným zraněním léčil již delší dobu a že úraz vznikl za jiných okolností. Na základě těchto zjištění byl nárok odmítnut bez náhrady. 

 

O finančním domě UNIQA
UNIQA působí na českém pojistném trhu už více než 30 let a patří mezi šest nejsilnějších pojišťoven v Česku. Na Slovensku se drží na čtvrté příčce. Po spojení se společnostmi AXA se proměnila v česko-slovenský finanční dům, který svým klientům poskytuje komplexní služby v oblasti pojištění, penzí, investic, stavebního spoření i hypotečních úvěrů.

UNIQA se stará o více než 3 miliony klientů v Česku a na Slovensku. Je součástí silné mezinárodní skupiny UNIQA Insurance Group, která působí v 14 evropských zemích, zaměstnává přes 20 000 lidí a pečuje o více než 17 milionů klientů. Klíčovým regionem pro ni je střední a východní Evropa a domovský rakouský trh.

„Články označené PROTEXT přebíráme ze stejnojmenné služby agentury ČTK, nejsou součástí redakčního obsahu webu Peníze.cz. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a nese odpovědnost za její obsah. ČTK v podmínkách služby uvádí, že nezveřejní informace, které by byly v rozporu se zákonem nebo by mohly být způsobilé porušit práva třetích osob na ochranu osobnosti, případně jiná zákonem chráněná práva třetích osob.“

Sdílejte článek, než ho smažem

Další tiskové zprávy

Koleje nejsou hřiště, už vůbec ne zkratka. Soutěž Markétiny dopravní výchovy startuje s novým tématem, tentokrát bezpečnost na kolejích

Koleje nejsou hřiště, už vůbec ne zkratka. Soutěž Markétiny dopravní výchovy startuje s novým tématem, tentokrát bezpečnost na kolejích

Praha 7. listopadu 2025 (PROTEXT) - Přebíhání kolejí, postávání za žlutou čárou na nástupišti nebo vstup na přejezd při červené. Chování, které se může zdát banální, ale může mít tragické... celý článek

Zastavte se ve Westfield Chodov a vyhrajte robotický vysavač Dreame!

Zastavte se ve Westfield Chodov a vyhrajte robotický vysavač Dreame!

Praha 7. listopadu 2025 (PROTEXT) - Pop-Up Store značky Dreame v pražském nákupním centru Westfield Chodov se stal oblíbeným místem pro všechny, kteří hledají inspiraci pro jednodušší... celý článek

Každé dítě má právo patřit do třídy

Každé dítě má právo patřit do třídy

Praha 7. listopadu 2025 (PROTEXT) - Nezisková organizace PARENT PROJECT, z.s. nesouhlasí s návrhy na omezování nebo zrušení inkluzivního vzdělávání. Vyzývá proto občany, aby se připojili... celý článek

VIDEOSTREAM PROTEXT ZDARMA: Z Prahy do Liberce za 69 minut?

PROTEXT VIDEO bude v pondělí 10. listopadu 2025 vysílat on-linekulatý stůl s názvem Z Prahy do Liberce za 69 minut? Modernizace trati přinese vyšší rychlost i spolehlivost. Hosty budou... celý článek

Nová bezpečnostní aplikace Maják. Abyste už nikdy v krizové situaci nebyli sami

Nová bezpečnostní aplikace Maják. Abyste už nikdy v krizové situaci nebyli sami

Praha 7. listopadu 2025 (PROTEXT) - Hlavním účelem nové SOS aplikace pro mobilní telefony Maják je pomáhat lidem v krizových situacích. Maják dokáže pomoc přivolat, upozornit blízké... celý článek

Partners Financial Services