Kampaň "Půl talíře" zahájila 2. ročník zaměřený na příčiny nezdravého stravování

Protext | rubrika: Tisková zpráva | 13. 6. 2025
Kampaň "Půl talíře" zahájila 2. ročník zaměřený na příčiny nezdravého stravování

Zdroj: Protext

Praha 13. června 2025 (PROTEXT) - Kampaň „Půl talíře“, iniciovaná sdružením Dobré družstvo a spolufinancovaná Evropskou unií, zahájila v dubnu 2025 svůj druhý rok. Po úspěšném startu v roce 2024, kdy se zaměřila především na osvětu, nyní přichází s novým cílem: identifikovat a řešit konkrétní důvody nízké konzumace ovoce a zeleniny v České republice.

Podle Českého statistického úřadu dosáhla v roce 2023 spotřeba ovoce na obyvatele 90,6 kg a zeleniny 96,8 kg, což je historický rekord. Přesto však průměrný Čech stále nekonzumuje doporučených 600 gramů ovoce a zeleniny denně . „Vítáme, že kampaň „Půl talíře“ nejen edukuje, ale také otevírá diskuzi o bariérách, které lidem brání jíst zdravěji. Z pohledu MZe je klíčové podporovat iniciativy, které propojují kvalitní českou produkci s potřebami spotřebitelů. Dlouhodobě se snažíme vytvářet podmínky pro to, aby zdravé, čerstvé a lokální potraviny byly co nejdostupnější,“ říká Miroslav Skřivánek, náměstek ministra zemědělství. „Jako pěstitelé vidíme každý den, jak těžké je dostat kvalitní zeleninu a ovoce k lidem v množství, které by odpovídalo výživovým doporučením. Kampaň „Půl talíře“ pomáhá měnit způsob, jakým lidé o jídle přemýšlejí – a to je zásadní. Změna musí přijít nejen od spotřebitelů, ale i ze systému – od školních jídelen přes obchodní řetězce až po politiku daní a podpory zemědělství,“ říká Ing. Jiří Stodůlka, předseda Dobré družstvo.

„Druhý rok kampaně se zaměřuje na identifikaci a řešení konkrétních překážek, které brání lidem v zařazení více ovoce a zeleniny do jídelníčku,“ vysvětluje Ing. Monika Zábojníková, koordinátorka projektu. „Chceme se zaměřit na faktory jako časová náročnost přípravy jídel, dostupnost čerstvých surovin a nedostatečná informovanost.“

Kampaň pokračuje v podpoře lokálních producentů a nabízí širokou škálu vzdělávacích materiálů, receptů a tipů pro zdravé nakupování. „Chceme, aby se ovoce a zelenina staly přirozenou součástí každodenního jídelníčku,“ dodává Zábojníková.

Projekt „Půl talíře“ se i nadále zaměřuje na matky s dětmi a mladé lidi ve věku 16 až 22 let. Komunikace probíhá prostřednictvím sociálních sítí, mobilní aplikace a spoluprací s influencery, kteří sdílejí své zkušenosti se zdravým stravováním.

„Od roku 1990 výrazně narůstá výskyt obezity u dětí a dospívajících ve všech věkových skupinách. Obézní děti mají pětkrát vyšší pravděpodobnost, že budou obézní i v dospělosti, což zvyšuje riziko cukrovky, astmatu, rakoviny, kardiovaskulárních onemocnění, vysokého tlaku i psychických obtíží. Podle Institutu pro měření a hodnocení zdraví kvůli tomu děti přicházejí o téměř 17 let života ve zdraví. To je alarmující,“ říká hlavní epidemiolog IKEM a člen Kabinetu Ministr zdraví Petr Smejkal. „Děti se přizpůsobují prostředí, které jim vytváříme my dospělí – rodiče, učitelé, trenéři i politici. Nestačí jen osvěta, je třeba odstranit překážky k lepšímu stravování.“

„Věříme tak, že kombinací osvěty a řešení konkrétních překážek můžeme dosáhnout trvalé změny ve stravovacích návycích Čechů,“ uzavírá Zábojníková.

O projektu Půl talíře

Cílem projektu je usnadnit volbu zdravého a udržitelného stravování a tím podpořit kvalitu života, zdraví a přispět k pozitivnímu prostředí pro výrobu potravin. PŮL TALÍŘE informuje o důležitosti vyvážené stravy a každodenní konzumace čerstvého ovoce a zeleniny pěstovaných v EU. Ambasadorem akce je herečka Linda Rybová. Projekt je financován ze 70 % Evropskou unií a z 30 % Farmou Bezdínek ze společnosti Dobré družstvo. Více informací je k dispozici na www.pultalire.cz.

O Farmě Bezdínek

Farma Bezdínek je největším produkčním skleníkem pro pěstování rajčat v České republice, který dodává zeleninu na trh 12 měsíců v roce. Nachází se v Dolní Lutyni na Karvinsku a aktuálně má plochu 15 hektarů. Rajčata ve skleníku jsou pěstovaná v organickém kokosovém substrátu, který se po ukončení pěstební sezony kompostuje. K zavlažování je využívána dešťová voda, přebytečná zálivka se recykluje. V boji proti škůdcům aplikují biologickou ochranu namísto chemie. O opylení se starají čmeláci. Farma dodává do předních obchodních řetězců u nás. V roce 2019 získala farma na všechny své produkty národní značku kvality KLASA a stala se také prvním certifikovaným pěstitelem rajčat beze zbytků pesticidů. Provoz s 250 zaměstnanci vytváří celoroční pracovní místa zejména pro místní občany, její součástí je i prodejna zeleniny a ukázkový skleník, kde se mohou návštěvníci během exkurzí na farmě zdarma seznámit s technologií pěstování rajčat. Více na www.farmabezdinek.cz

 

Zdroj: Dobré družstvo a Farma Bezdínek

 

„Články označené PROTEXT přebíráme ze stejnojmenné služby agentury ČTK, nejsou součástí redakčního obsahu webu Peníze.cz. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a nese odpovědnost za její obsah. ČTK v podmínkách služby uvádí, že nezveřejní informace, které by byly v rozporu se zákonem nebo by mohly být způsobilé porušit práva třetích osob na ochranu osobnosti, případně jiná zákonem chráněná práva třetích osob.“

Sdílejte článek, než ho smažem

Další tiskové zprávy

Na zájemce o Galaxy Z Fold7 a Z Flip7 čekají na samsung.cz výhodné nabídky

Praha 11. července 2025 (PROTEXT) - Na zájemce o nové skládačky Galaxy Z Fold7 a Z Flip7 čekají na samsung.cz výhodné nabídky i exkluzivní barevné varianty

Společnost Huawei byla již počtvrté za sebou jmenována zákaznickou volbou pro platformy k ukládání souborů a objektů za rok 2025 u společnosti Gartner® Peer InsightsTM

Společnost Huawei byla již počtvrté za sebou jmenována zákaznickou volbou pro platformy k ukládání souborů a objektů za rok 2025 u společnosti Gartner® Peer InsightsTM

Šen-čen (Čína) 11. července 2025 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnost Huawei byla ve zprávě Hlas zákazníka pro platformy k ukládání souborů a objektů za 2025 od Gartner Peer InsightsTM... celý článek

Hisense jmenována globálně nejrychleji rostoucí značkou soundbarů za posledních 5 let

Hisense jmenována globálně nejrychleji rostoucí značkou soundbarů za posledních 5 let

Čching-tao (Čína) 11. července 2025 (PROTEXT/PRNewswire) - Značka Hisense, světový lídr v oblasti spotřební elektroniky a domácích spotřebičů, s hrdostí oznamuje, že byla společností... celý článek

Nezapomenutelný rybářský den na Orlíku: Jakub Vágner a Stanislav Kocina pokořili sumce i jesetera

Nezapomenutelný rybářský den na Orlíku: Jakub Vágner a Stanislav Kocina pokořili sumce i jesetera

Praha 11. července 2025 (PROTEXT) - Světoznámý rybář, cestovatel a dobrodruh Jakub Vágner opět dokazuje, že české svazové vody skrývají opravdové poklady. Ve středu 9. července 2025... celý článek

Debutuje řada HUAWEI Pura 80 – překonává hranice v oblasti mobilního zobrazování

Debutuje řada HUAWEI Pura 80 – překonává hranice v oblasti mobilního zobrazování

Dubaj (Spojené arabské emiráty) 11. července 2025 (PROTEXT/PRNewswire) - Společnost HUAWEI 10. července hrdě oznamuje celosvětové uvedení své vlajkové lodi v oblasti zobrazování – smartphonu... celý článek

Partners Financial Services