Erasmus: Vybájený babyboom i kariérní vyhlídky
Komentář | Michal Kašpárek | 26. 9. 2014 | 8 komentářů
„Studie dopadu programu Erasmus“ je snůška zbožných přání, na kterou se nachytali eurokomisaři i novináři.
Vzdělání je proces zisku znalostí či jiných dovedností. Probíhá na formální i neformální úrovni, vždy se jedná o cílenou snahu rozšiřovat a prohlubovat znalosti. Cílem vzdělání je prostřednictvím znalostí a dovedností rozvíjet intelekt jedince, připravit ho na budoucí zaměstnání a poskytnout mu osobnostní i další profesní růst. Vzdělání lze rozdělit do dvou kategorií:
Formální vzdělání probíhá zpravidla v rámci institucí jako jsou školy, univerzity či jiná vzdělávací zařízení. Dělí se do úrovní a může se jednat o specializované vzdělání v určitém oboru.
Neformální vzdělání se odehrává mimo prostředí formálních institucí, zahrnuje samostudium, workshopy a kurzy, online vzdělávání či jiné aktivity, které vedou k zisku nebo rozvíjení vědomostí a dovedností.
Další články na téma vzdělání najdete na Finmag.cz.
Seřadit podle: čtenosti | chronologicky | hodnocení
Komentář | Michal Kašpárek | 26. 9. 2014 | 8 komentářů
„Studie dopadu programu Erasmus“ je snůška zbožných přání, na kterou se nachytali eurokomisaři i novináři.
Jak na to | Petra Dlouhá | 28. 5. 2014 | 13 komentářů
Ukončili jste školu? Některé povinnosti končí, jiné začínají. Bude třeba začít sytit státní kasu. Od kdy platit zdravotní a sociální pojištění? A co když to u maturity napoprvé nevyšlo – jaká pravidla platí potom? Peníze.cz přinášejí přehled pro absolventy i propadáky.
Co se děje | Petr Čermák | 8. 4. 2008 | 11 komentářů
„Když vlastní člověk firmu, může zkrachovat, když nebude poptávka po jeho zboží,“ shodli se žáci deváté třídy v hodině finanční gramotnosti na riziku majitele podniku. Zatím jsou v Česku první vlaštovkou, ale za pár let by se u nás o financích měly učit všechny děti na základních a středních školách.
Rozhovor | Kateřina Hovorková | 26. 5. 2023
Šest a půl miliardy korun získal český stát od Evropské unie na to, aby do roku 2025 proškolil 130 tisíc lidí v informačních technologiích. „Pokud by se kdokoliv rád stal ‚ajťákem‘ nebo si chtěl jen doplnil znalosti v excelu či wordu, může se hlásit,“ říká Kateřina Štěpánková z ministerstva práce a sociálních věcí.
Jak na to | Petra Dlouhá | 22. 5. 2012 | 26 komentářů
Sezóna přijímacích zkoušek je v plném proudu. Čeští maturanti tradičně pořádají hony na humanitní obory. Mnozí rodiče se děsí, že jejich děti budou jako „humanitní vzdělanci“ živořit. Jaká je realita?
Rozhovor | Martin Vlnas | 25. 8. 2012 | 22 komentářů
„Jak můžete po dětech chtít, aby vstaly, když se hraje národní hymna, pokud nevstanou, když vejde starší člověk do místnosti,“ říká v exkluzivním rozhovoru o úpadku mravů a cestě, jak je znovu pozvednout, Eliška Hašková Coolidge, bývalá asistentka pěti amerických prezidentů a odbornice na etiketu.
Seriál | Martin Víta | 21. 3. 2016
Špatná volba vysoké školy je nepříjemná věc. Často znamená rok ztraceného života. Přitom je docela snadné si školu – aspoň do jisté míry – ozkoušet sice na nečisto, přesto na vlastní kůži.
Komentář | Michal Kašpárek | 15. 4. 2016 | 18 komentářů
Obliba komentářů Václava Klause ml. je potvrzením jeho vlastního přesvědčení, že má české školství velký problém.
Rozhovor | Tereza Mynářová | 19. 7. 2017 | 10 komentářů
Česká republika nemá problém s nedostatkem technicky zaměřených absolventů, ale se zastaralými školami. Většina z nich vůbec nereaguje na to, že význam manuální práce klesá, tvrdí Bohumil Kartous z obecně prospěšné společnosti EDUin.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 29. 7. 2011 | 12 komentářů
Z vysokého školství se stala masová záležitost, což vede ke kvalitativnímu úpadku. Měl by se počet VŠ a jejich studentů regulovat? Ptali jsme se ekonoma Petra Zahradníka, ředitele české Transparency International Davida Ondráčky, filozofa Jana Sokola, podnikatele Tomia Okamury a dalších osobností.
Komentář | Michal Kašpárek | 30. 12. 2011 | 12 komentářů
Plošné testování naučí žáky dvěma nesmyslům: že je lepší být ve všem průměrný než v něčem výjimečný a že se neúspěch neodpouští. Oboje se může podepsat na jejich životech a kariérách.
Komentář | Tomáš Prouza | 4. 10. 2011 | 11 komentářů
Řecké demonstrace i protesty ve Španělsku nás nechaly klidnými. Nepokoje v arabském světě byly ještě vzdálenější. Obyčejní Američané zabírají Wall Street – ani to s námi nehnulo. Popravdě, většina nás zachovává týž odstup i od domácích událostí na Šluknovsku. Vydrží Čechům klid věčně?
Rozhovor | Ondřej Tůma | 7. 1. 2017 | 2 komentáře
S rokem 2016 skončila také šance vybrat peníze z anonymních vkladních knížek. Nevybraných jich zbylo dva a půl milionu. Peníze z nich, 1,78 miliardy korun, zůstanou České spořitelně. Ta si je pro sebe ale nechat nechce.
Co si o tom myslíte | Petra Dlouhá | 23. 8. 2012 | 39 komentářů
Do uniforem, kamarádi. A k palbě připravit. Střílet po sobě ale budete nanejvýš pravítka, gumy a vtipy. Tuhý boj na cestě ke vzdělání právě začíná. První státní základní škola od září zavádí, co známe leda z Harryho Pottera: povinné školní uniformy. Co si o nich myslíte?
Publicistika | Petra Dlouhá | 7. 7. 2014 | 21 komentářů
Dramatický konec školního roku za sebou mají studenti vyšší odborné školy v Olomouci. Ředitelka po nich žádala několik tisíc nad rámec školného – prý na materiál potřebný k praktické výuce. Ultimátum bylo tvrdé: Nezaplatíš? Nedokončíš ročník! U zřizovatele školy se studenti domáhali pomoci marně. Zasáhla až Česká školní inspekce.
Když se řekne | Petra Dlouhá | 18. 12. 2013 | 28 komentářů
Dejte dítěti vzdělání a dáte mu to nejcennější – šanci na nezávislost a lepší životní perspektivu. To je první z řady argumentů, kterým Arcidiecézní charita Praha přesvědčuje dárce, aby finančně přispěli na vzdělání dětí, které žijí tisíce kilometrů daleko. Zapojit se můžete i vy. Seriál Peníze nejsou všechno otevírá další téma: adopce na dálku.
Rozhovor | Monika Veselíková, Ondřej Tůma | 22. 10. 2016 | 2 komentáře
Ondřej Šteffl patří mezi největší kritiky českého školství. Sám už víc než čtvrt století dokazuje, že vzdělávání může vypadat jinak. Začínal se středoškoláky, teď se soustředí na základní školy, tam prý děti ještě nejsou tolik „pokažené“.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 15. 9. 2017 | 10 komentářů
Už jste to slyšeli? Je tu revoluce, převrat, zachraň se kdo můžeš. Nebo se k té revoluci přidej, třeba na tom vyděláš. Ovšem – před čím se to máme schovávat? K čemu přidat a jak? Co je to čtvrtá průmyslová revoluce, kterou se kdekdo ohání? Je vůbec? Otázky, otázky, otázky. Mají experti odpovědi, odpovědi, odpovědi?
Seriál | Martin Víta | 23. 2. 2016
Mám jít studovat informatiku na Matematicko-fyzikální fakultu UK, nebo na Fakultu informačních technologií ČVUT? Vyhovovala by mi víc práva v Praze, nebo v Brně? Tyto a podobné otázky trápí každoročně tisíce uchazečů o vysokoškolské vzdělání – ať už ve fázi podávání přihlášek, nebo po úspěšně absolvovaných přijímačkách.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 12. 9. 2014 | 1 komentář
Měli jste jako malí prasátko? A dokázali jste čuníka vykrmit, nebo křičíval hlady? A co si myslí lidé, jejichž odborností jsou buď peníze, nebo vychovávání dětí? Je vhodné odměňovat děti za úspěchy ve škole či sportu? Jak bychom měli maličké i větší vést k tomu, aby správně pochopily hodnotu peněz a naučily se základním návykům při nakládání s nimi. Čtěte v dnešní anketě.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 4. 1. 2014 | 3 komentáře
„Představa designu jako něčeho drahého a luxusního je mylná. Design je disciplína demokratická, ve všem a pro všechny. Každou věc musí přece někdo navrhnout,“ říká v exkluzivním rozhovoru Lenka Žižková, ředitelka Design Cabinetu CZ, která pomáhá studentům a absolventům uměleckých a průmyslových škol s prvními krůčky v nesmlouvavém světě profesionálního designu.
Komentář | Michal Kašpárek | 7. 8. 2015 | 25 komentářů
Infrastruktura se musí konečně začít přizpůsobovat lidem a lidé přestat přizpůsobovat infrastruktuře. Něco takového zařídí jen inženýři znalí psychologie a dalších humanitních věd.
Co se děje | Petr Čermák | 5. 2. 2008 | 5 komentářů
Informovaný člověk se nezadluží tak, aby nemohl úvěry splácet, a bude mít větší zájem o finanční produkty. Tato logika stojí za iniciativou ministerstva financí a České bankovní asociace na zvýšení finanční gramotnosti českých občanů.
BrandInsight | Lucie Weissová | 12. 12. 2023
Češi by se rádi dožili 93 let – jenže do toho, jak pečují o své zdraví, se to nepromítá. Na dlouhý život nejsou připraveni ani finančně. Vyplývá to z průzkumu NN pojišťovny a penzijní společnosti, který se zaměřil na dlouhověkost.
Co se děje | Jana Divinová | 18. 10. 2022 | 1 komentář
Projekt Kompas z dílny ministerstva práce odhaduje, jakých profesí bude v příštích letech nedostatek. Může pomoct při výběru školy, ale i rekvalifikace. Kvůli stárnutí Česka bude například už brzy ještě větší nedostatek pečovatelů a ošetřovatelů.
Seriál | Martin Víta | 9. 3. 2016
Když chcete vybrat vysokou školu, která vás bude bavit, vyplatí se zajímat se o ni hlouběji. Průzkum bojem stojí příliš mnoho peněz a času. Informací, ze kterých si můžete složit poměrně slušný obrázek, je dost. Jen vědět, kam pro ně sáhnout. Pár tipů a triků jsme v našem seriálu už přinesli, dnes máme další: zjistěte si, o čem se na „vašem“ oboru píšou bakalářské práce. Proč?
Seriál | Martin Víta | 30. 3. 2016 | 6 komentářů
Jedním z hlavních cílů našeho seriálu je podněcovat uchazeče o studium k tomu, aby se rozhodovali na základě faktů, ne pocitů a dojmů. Dostat se k nejrůznějším číslům je čím dál snazší při jejich interpretaci je ale třeba postupovat obezřetně a kriticky.
Co se děje | Tereza Mynářová | 14. 3. 2017 | 10 komentářů
Staří řemeslníci podle statistik ubývají, nově vyučených je rok od roku míň a míň. A to si firmy ještě leckdy stěžují na nevalnou úroveň jejich vzdělání.
Když se řekne | Petra Dlouhá | 8. 8. 2016 | 1 komentář
Jestli jste bez práce a nové zaměstnání se nedaří najít, může pomoct rekvalifikační kurz. Kromě nových dovedností a zvýšení šancí na profesní uplatnění má rekvalifikace ještě jednu pěknou vlastnost: zvyšuje podporu v nezaměstnanosti.
Seriál | Jiří Lojda | 28. 4. 2014 | 1 komentář
Člověk se učí celý život. Některý chce, jiný musí. Nejinak je tomu i v zaměstnání. Někoho zaměstnavatel může k odbornému rozvoji nutit, jiného by raději brzdil. Jak moc nás může nutit a kdy nás musí podpořit? Odpovědi najdete v tomto díle našeho seriálu.
Stránka 2/6