Rozhovor | Ondřej Tůma | 2. 8. 2014 | 14 komentářů
„Ani přes spoustu pozitivních signálů si nejsem jistý, že má svět ekonomickou krizi definitivně za sebou. Přirovnal bych to k situaci, kdy je člověk nemocný, má horečky a nemůže se zvednout z postele. Paralenem sice zažene příznaky nemoci, podstatu problému ale nevyřeší,“ zamýšlí se v našem rozhovoru ekonom Lukáš Kovanda.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 31. 8. 2013
Zatímco „ekonomové bez přívlastku“ mají někdy tendenci motivaci člověka k takovému či onomu jednání vysvětlit jen finančním či hmotným ziskem, behaviorální ekonomové, jako je Petr Houdek, se snaží odhalovat motivaci skutečnou, často mnohem složitější. Ukazuje se, že jen část našeho jednání se dá vysvětlit rozumově. Ostatně... ne každý má v každé situaci dost informací (a nakonec i rozumu samotného), aby se dokázal racionálně rozhodovat.
Komiks | redakce Peníze.CZ | 25. 8. 2013
Nikdy se nesnažte opravovat tvrzení krásných dam nebo behoviarální ekonomie!
Rozhovor | Ondřej Tůma | 24. 8. 2013 | 9 komentářů
Ekonomie už nám vysvětlila, jak bychom se měli v určitých situacích chovat. Behaviorální ekonomie, o které jsme si povídali s Petrem Houdkem, se snaží najít vysvětlení, proč se tak ve skutečnosti nechováme. Dlužno přiznat, že oproti světu klasických ekonomů, kde nenajdete než suchopárné a přísně racionální osoby, je svět behaviorálních ekonomů, kde je místo i pro ty, kteří se rozhodují i neracionálně, hravě nebo třeba i pošetile, poněkud barevnější a veselejší místo.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 9. 8. 2013 | 29 komentářů
Každý investor má svoji metodu. Někdo nechá nákupy i prodeje na někom jiném, jiný naopak dny a noci zkoumá fundamenty, aby odhadl, jak se trh zachová. A asi každý by chtěl dlouhodobě nad trhem vítězit, kupovat podhodnocené akcie a prodávat je, když jejich cena bude převyšovat hodnotu. Teorie efektivních trhů ale říká, že to není možné. Ptali jsme se, co si o ní myslí ekonom Pavel Kohout, analytik Aleš Michl, investor Jaroslav Šura a další osobnosti ze světa financí.
Tip na knihu | Věra Tůmová | 11. 8. 2009 | 2 komentáře
Lidé se nerozhodují za všech okolností racionálně. Často si zvolí mnohem horší zboží, či službu, protože se nechají nachytat na úžasně „výhodné“ nabídky obchodníků. Na iracionální chování poutavě upozorňuje kniha Dana Arielyho Jak drahé je zdarma.