Americký magazín Time vyhlásil osobností roku 2010 zakladatele sociální sítě Facebook Marka Zuckerberga. Ve svých 26 letech se tak stal druhým nejmladším vítězem této renomované ankety. Na Facebooku je registrováno více než 600 milionů uživatelů, kteří zde se svými internetovými přáteli sdílejí své soukromí. Jde o nezpochybnitelný fenomén dnešní doby, který bezprostředně ovlivňuje chování mnoha jedinců. Mark Zuckerberg se stal během pár let z neznámého studenta Harvardu jednou z nejdiskutovanějších osobností na světě. Podle odhadů expertů se cena Facebooku pohybuje okolo 50 miliard dolarů. Při předávání letošních Oskarů bude patřit film The Social Network, který podle Zuckerbergova životního příběhu natočil uznávaný režisér David Fincher, k hlavním favoritům. Nenašel by se však někdo, kdo by si prestižní ocenění zasloužil více? Zástupci magazínu Time tvrdí, že se jak z kulturního, tak i zpravodajského hlediska nenajde osoba, která by v loňském roce ovlivnila větší počet životů. Měla by se však osobnost roku určovat podle počtu lidí, které ovlivní? Neexistuje přeci jen nějaký vhodnější kandidát? V naší anketě jsme se na to zeptali Petry Kozlové, Tomia Okamury, Petra Macha, Aleše Michla a Pavla Kohouta.
PAVEL KOHOUT
ekonom, ředitel pro strategii společnosti Partners
To vskutku nevím, marně přemýšlím o nějaké osobnosti, aniž bych jiným uškodil. Marka Zuckerberga bych nejmenoval, jelikož jsem z Facebooku odešel a od té doby je mi mnohem lépe. Když zůstaneme v informačních technologiích, tak bych navrhoval Steva Jobse. Díky němu nemusím tento text psát pod Windows. A také je velkým bojovníkem se zhoubnou chorobou.
PETRA KOZLOVÁ
vedoucí Občanské poradny v Rychnově nad Kněžnou, členka týmu Krotitelé dluhů
Při pomyšlení na půl miliardy lidských záložek v Zuckerbergově knize mě jiná osobnost roku ani nenapadá. Vůbec bych se nedivila, kdyby se v žebříčku osobností neobjevil naposledy.
PETR MACH
ekonom
Také bych vybral Marka Zuckerberga. Jeho projekt Facebook je fenomén, který skrze možnost sdílení přinesl zcela nový kanál sdílení informací a narušil dosavadní dominanci Googlu v šíření informací po internetu.
ALEŠ MICHL
ekonom, analytik týmu Raiffeisenbank
Podle mě je Google (případně Apple) jako doktor Jekyll, ale Facebook je záhadný pan Hyde. Facebook s Googlem se perou o čas trávený uživateli na webu a o peníze z reklamy. Google však má fantastickou výhodu: pomáhá v práci. Šetří nám čas. Nahrazuje líné zaměstnance. Google je lepší než sekretářka ve vyhledávání zdrojů, a navíc je na něj mnohem větší spolehnutí. Naopak Facebook práci přidělává, žere nám čas a bere soukromí. A na to také doplatí. Larry Page, Sergey Brin z Googlu a Steve Jobs z Applu jsou pro mě osobnostmi světového byznysu za rok 2010.
TOMIO OKAMURA
viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur
Já bych se snažil vybrat osobnost, která se významně zasadila o to, aby si lidé na celém světě více pomáhali, méně záviděli a více si přáli. Takže bych vybral někoho jiného, teď mne ale bohužel takto narychlo nenapadá nejlepší kandidát.
Co si o tom myslíte vy? Napište nám, kdo je podle vás osobností roku 2010.
Sdílejte článek, než ho smažem