SVIT ve spolupráci s ABC ČR provedl v únoru letošního roku již počtvrté průzkum vývoje internetové reklamy mezi členy sekce a dalšími obchodně významnými servery. Na základě údajů provozovatelů serverů, které SVIT považuje za nejspolehlivější zdroj dat o skutečných reklamních obratech na internetu, došla odborná skupina sekce k závěru, že <>internetová reklama v roce 2004 v hrubém objemu narostla proti předchozímu roku o 78% a dosáhla 760 miliónů Kč. Vývoj objemu internetové reklamy od roku 2000 ukazuje tabulka.
Objem internetové reklamy v letech 2000 – 2005 (v mil. Kč, rok 2005 – odhad)
Pro rok 2005 SVIT na základě předpokladů účastníku průzkumu odhaduje nárůst o 36%. Předpokládá tak, že hrubý obrat internetové reklamy v roce 2005 dosáhne hodnoty 1,034 miliardy Kč. Odhadované tempo růstu je v roce 2005 nižší, než skutečné tempo dosažené v roce 2004, což je dáno tím, že nelze očekávat souhru tolika příznivých faktorů, jako v roce 2004. I tak ale bude internet stále nejdynamičtěji se rozvíjejícím reklamním mediem.
Je třeba konstatovat, že odhad tempa růstu internetové reklamy, který SVIT pro rok 2004 vydal v únoru roku 2004, se ukázal jako příliš restriktivní. Původně odhadovaný nárůst o 25% byl nakonec více jak trojnásobnou skutečností překonán. Ukázalo se, že pozitivní vliv vstupu komodity rychloobrátkového zboží do internetové reklamy, o kterém sekce před rokem uvažovala jako o hlavním faktoru růstu, se projevil nakonec ještě intenzivněji, než se předpokládalo. Navíc byl tento hlavní růstový moment podpořen ještě dalšími pozitivními činiteli, ze kterých je třeba upozornit především na vliv vstupu České republiky do EU, který posílil zájem o internet a také rostoucí počet uživatelů internetu vyplývající z výsledků iAuditu (viz tabulka), přičemž tento zájem se soustřeďuje zejména na obchodně nejvýznamnější servery a servery s kvalitním specializovaným obsahem. Prudký nárůst reklamních příjmů internetu v důsledku neočekávaně příznivých okolností potvrzují pro rok 2004 i některé další odhady renomovaných agentur.
Významnou roli ve zpřesnění údajů o vývoji v roce 2004 hraje i fakt, že se do vlastního průzkumu zapojil tentokrát větší počet serverů, jako například Atlas.cz.
Počet uživatelů internetu v ČR v letech 2002-2005
Zdroj: iAudit International leden 2002 až leden 2005, www.iaudit.info
Z hlediska jednotlivých zdrojů (přímí klienti, mediální agentury, mediální zastupitelé) nedošlo v oblasti hrubých reklamních příjmů proti roku 2003 k žádným výraznějším změnám.
Stručně k metodice průzkumu: Objem internetové inzerce pro rok 2004 a odhad pro rok 2005 byly stanoveny na základě informací o serverech, které představují více než 80% internetového reklamního trhu. Informace byly z větší části získány prostřednictvím standardizovaných dotazníků zaslaných provozovatelům serverů. Vyplněné dotazníky byly zasílány kanceláři ABC ČR, která pro potřeby SVIT zpracovala souhrn poskytnutých údajů. ABC ČR jako nezávislý auditor garantuje, že údaje poskytnuté jednotlivými provozovateli zůstanou důvěrné a nebudou prozrazeny. Tato záruka umožňuje získat podrobné údaje i od provozovatelů, kteří své hospodářské výsledky nezveřejňují. Odborná skupina SVIT na základě souhrnných údajů předaných ABC ČR dospěla k výsledným údajům.
Hrubý reklamní obrat je souhrnem hrubých reklamních obratů s přímými klienty, reklamními agenturami, mediálními agenturami, mediálními zastupitelstvími. Nezapočítávají se do něj bannerové bartery.
Předseda výboru SVIT: Ing. Stanislav Holec - MAFRA, a. s.