Sestavováním různých srovnání a žebříčků jednotlivých států se zabývají mezinárodní organizace, ať už je jejich zaměření jakékoliv – ekonomika, zdravotnictví, bezpečnost, školství a podobně. Výsledky jejich práce pak vychází v jejich publikacích, bulletinech a ročenkách nebo jsou k dispozici na webových stránkách. Pojďme se tedy podívat, jak obstojíme v evropské konkurenci na poli školství, výzkumu a vývoje nebo v případě příjmů domácností.
Zaostřeno na rodinu
Corrado Gini (1884-1965) byl italský ekonom, statistik, sociolog a demograf. Působil na několika italských univerzitách , mj. založil Istituto Centrale di Statistica a byl jeho prvním prezidentem. Ve více než 70 knihách a 700 článcích se zabýval převážně problematikou rozdělení důchodů ve společnosti. |
Častými ukazateli jsou ty, které se týkají rodiny, respektive domácnosti, a to jejích příjmů, spotřeby a podobně. Velmi známým a používaným je Gini index. Tento index měří stupeň nerovnosti v rozdělení příjmů domácností v zemi. Čím vyšší je index, tím větší je nerovnost. Znamená to, že při vyšších hodnotách indexu se s rostoucím příjmem snižuje počet domácností, které jej dostávají. Pokud by se index rovnal nule (což je čistě hypotetický případ), pak je rozdělení absolutně spravedlivé a příjem je rozdělen mezi všechny domácnosti v zemi stejným poměrem. V opačném případě – koeficient by se rovnal 100 – veškeré příjmy by plynuly jediné domácnosti. Jak je vidět z tabulky, v Evropě patříme spíš ke státům s vyrovnanějším rozdělením příjmů, což je mimo jiné pozůstatek komunistického rovnostářství a je velmi pravděpodobné, že tento index bude v budoucnosti růst. Evropský průměr je asi 31.
Gini index |
Země |
Gini index |
Rok |
Velká Británie |
36,8 |
1997 |
Francie |
32,7 |
1995 |
Rakousko |
31,0 |
1995 |
Belgie |
28,7 |
1996 |
Itálie |
27,3 |
1995 |
Slovensko |
26,3 |
1996 |
Norsko |
25,8 |
1995 |
Česká republika |
25,4 |
1996 |
Zdroj dat: CIA World Factbook, December 2003 |
Dalším zajímavým srovnáním je poměr mezi výdělkem mužů a žen. Následující ukazatel je vypočítán jako rozdíl mezi průměrným mužským a ženským výdělkem při práci na plný úvazek. Česká republika vykazuje 22 %, což znamená, že ženy si v průměru vydělají o 22 % méně. V Evropě se s tímto číslem řadíme spíš k průměru, který je zhruba 21 %.
Rozdíl mezi průměrným výdělkem mužů a žen v roce 1999 |
Země |
Rozdíl v procentech |
Portugalsko |
30 |
Švýcarsko |
25 |
Velká Británie |
24 |
Nizozemí |
22 |
Česká republika |
22 |
Finsko |
21 |
Polsko |
17 |
Maďarsko |
16 |
Francie |
13 |
Belgie |
11 |
Zdroj dat: OECD |
V celosvětovém měřítku je často používaným ukazatelem počet obyvatel (nebo spíš procento) žijících například za méně než 1, 2, 10 dolarů na den, žijících pod stanovenou hranicí chudoby nebo s příjmem nižším než průměrným. A právě tento ukazatel je v následující tabulce. Evropský průměr se pohybuje kolem 10 %, tj. asi desetina obyvatel žije s příjmem nižším než polovina průměrného příjmu v dané zemi. V České republice je to necelých 5 % a opět je to číslo, které je velmi ovlivněné naší minulostí a je jistý jeho růst.
Populace s příjmem nižším než průměrným |
Země |
Procento obyvatel |
Velká Británie |
12,5 |
Rakousko |
10,6 |
Švýcarsko |
9,3 |
Polsko |
8,6 |
Francie |
8,0 |
Norsko |
6,9 |
Česká republika |
4,9 |
Slovensko |
2,1 |
Zdroj dat: IMD International |
Škola základ života
Nejenom ekonomické ukazatele mohou vypovědět o úrovni státu. Mezinárodní srovnání se týkají všech oblastí, takže i vzdělání a školství. Jedním z neekonomických ukazatelů je poměr žák – učitel, který vyjadřuje počet žáků připadajících na jednoho učitele. Poměr se sleduje na jednotlivých úrovních školství – tedy základní, střední a vysoké. V Evropě se tento poměr – u základních škol – pohybuje kolem 15 žáků na jednoho učitele, Česká republika je se svými téměř 18 žáky nad tímto průměrem a patří ke státům spíš s vyšším počtem. Potvrzuje se tím, že trpíme nedostatkem pedagogů a zvlášť kvalitních. Neboť klasický pedagog působící na základní škole je často žena v důchodovém věku.
Počet žáků základní školy připadajících na jednoho učitele v roce 2000 |
Země |
Počet žáků na jednoho učitele |
Irsko |
20,3 |
Francie |
18,7 |
Velká Británie |
18,2 |
Česká republika |
17,7 |
Finsko |
15,5 |
Španělsko |
14,3 |
Rakousko |
13,5 |
Polsko |
11,1 |
Nizozemí |
9,8 |
Zdroj dat: UNESCO |
Zajímavým srovnáním jsou státní výdaje na jednotlivé úrovně školství. Buď mohou být vyjádřeny absolutními částkami vydávanými na jednotlivé stupně školství (předškolní, základní, středoškolské a vysoké), nebo v procentním vyjádření z celkových výdajů na vzdělání, jak je uvedeno i v následující tabulce. Poměr v České republice je velmi podobný celoevropskému, jen na střední školství vydáváme asi o 10 % víc než v Evropě, tj. necelou polovinu všech výdajů na školství.
Výdaje na školství v procentech na jednotlivé stupně v letech 2000 - 2001 |
Země |
Předškolní vzdělání |
Základní vzdělání |
Středoškolské vzdělání |
Vysokoškolské vzdělání |
Rakousko |
7,6 |
19,7 |
45,4 |
25,0 |
Česká republika |
10,6 |
18,2 |
49,7 |
19,0 |
Dánsko |
8,5 |
21,0 |
36,7 |
30,0 |
Německo |
7,8 |
15,3 |
48,9 |
24,2 |
Norsko |
10,9 |
37,4 |
20,6 |
25,4 |
Polsko |
10,0 |
47,5 |
24,1 |
14,6 |
Zdroj dat: UNESCO |
Perličky na závěr
V přehršli světových či evropských statistik se najdou i takové, které leccos vypoví, ale těžko by někoho napadlo, že se vůbec mohou takové oblasti sledovat. První je počet knih v knihovnách na tisíc obyvatel. Z 34 sledovaných evropských zemí je Česká republika na 17. místě s téměř 550 knihami na tisíc obyvatel. Evropský průměr je potom asi 380. Největší podíl mají v Evropě v Monaku – téměř 10 000 knih na tisíc obyvatel, nejméně je to potom 70 knih v knihovnách v Polsku. Data jsou za rok 2003.
Další zajímavostí je statistika o počtu vědců a inženýrů pracujících ve výzkumu a vývoji. Na jeden milion obyvatel jich má Česká republika 1,3, čímž se řadí spíš k "chudším" státům. Evropská jednička – Švédsko – jich má 4,5, Německo, Francie a Velká Británie kolem 2,7, Slovensko má potom přesně evropský průměr, tedy 2,1 vědců na milion obyvatel.
A na úplný závěr je tu statistika, ve které si naše republika vede ze všech evropských zemí nejlépe. Bohužel to ale není dobrá vizitka. Podle zprávy OSN se v České republice vždy jeden člověk z tisíce dopustil v letech 1998 – 2000 zpronevěry. Průměrně v Evropě je to každý 0,26 z tisíce.
Zpronevěra v letech 1998 - 2000 |
Země |
Počet na 1 000 obyvatel |
Česká republika |
1,00 |
Finsko |
0,55 |
Švýcarsko |
0,32 |
Slovensko |
0,23 |
Španělsko |
0,10 |
Irsko |
0,00 |
Zdroj dat: Nationmaster |
Co říkáte na tyto ukazatele? Myslíte si, že je důležité sledovat i jiné než ekonomické údaje?