Fischerova vláda se zavedením šrotovnéhotedy opravdu definitivně už nepočítá, jak zjistil online deník Aktuálně.cz. Tuto skutečnost deníku potvrdilo ministerstvo financí i někteří poslanci. Právní rámec, aby vláda mohla zavést šrotovné, vytvořil letos schválený protikrizový balíček z dílny ČSSD. Zákon "o podpoře hospodářského růstu a sociální stability" sice vetoval prezident republiky Václav Klaus, sněmovna jej zejména díky levicovým poslancům ale na druhý pokus přijala. Vláda tak dostala prostor, aby šrotovné zavedla pouze formou svého nařízení, už bez nutného souhlasu sněmovny.
S penězi na "státní příspěvek při vyřazení autovraku", které podle zákona může poskytovat Státní fond životního prostředí, však nepočítá návrh státního rozpočtu pro rok 2010, projednávaný nyní sněmovnou. Pokud by vládavzniklá z příštích voleb chtěla šrotovné zavést, musela by získat souhlas nových poslanců s navýšením rozpočtového schodku, což by zavedení podpory odsunulo pravděpodobně někam na podzim 2010.
Teoreticky může nová vládapouze "přesunout" peníze z jiné části rozpočtu, podobně jako to ještě během prosincového druhého čtení mohou učinit poslanci. Potřebných zhruba 2,5 miliardy korun by však museli ušetřit na něčem jiném.
Zastánci šrotovnéhojsou přitom právě poslanci ČSSD, kteří spíše než další škrty požadovali zmírnění částí takzvaného Janotova úsporného balíčku. Navíc už nyní hledají, jak bez výrazného prohloubení schodku prosadit nesnižování platů státních zaměstnanců či nesnižování mateřské. Schodek rozpočtu pro rok 2010 dosáhne podle Janotova návrhu téměř 163 miliard, před schválením úsporného balíčku hrozil dokonce schodek 230 miliard.
Třicet tisíc na nové auto?
Ministr financí Eduard Janota už dříve naznačoval, že není příznivcem šrotovného, zvláště po úsporných opatřeních vynucených v letošním druhém pololetí.
Schválený právní rámec z dílny ČSSD předpokládal, že by lidé od státu dostali 30 tisíc korun na nákup nového auta kategorie M1. Podmínkou však je, že odevzdají k ekologické likvidaci vůz starší 10 let, které vlastnili alespoň dva roky.
Cena nového autaby nesměla přesáhnout 500 tisíc korun. Může mít benzinový i naftový motor. Další podmínkou jsou emise, které nesmějí přesahovat 160 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Koupí-li si někdo auto s ekologickým pohonem(plyn, elektromobil, hybridní motor), dostane dvojnásobný příspěvek (60 000 korun) a hranice pro cenu nového auta se zvyšuje na 700 tisíc korun.
Šrotovné by bylo určeno jen pro fyzické osoby, nepůjde jej získat "na firmu" (právnickou osobu ani OSVČ). Kromě podpory automobilového průmyslu jako významných tuzemských zaměstnavatelů je jeho cílem také zlepšení životního prostředí (provoz nových autje výrazně ekologičtější) a zvýšení bezpečnosti (ABS, airbagy a další novinky).
Podle odhadů by podpora v celkové výši 2,5 miliardy korun vystačila pro 80 000 lidí (pokud si budou ve větší míře kupovat alternativní pohony, pak pro méně zájemců).
Lidé vyčkávali, prodejci neprodávali
Prodej autv Česku klesl za letošní leden až září o téměř 14 procent. "Důvodem je i čekání lidí na šrotovné. Kdyby vláda včas řekla, že šrotovné nebude, byla by to lepší zpráva, než když neříká nic," říká předseda rady Svazu dovozců automobilů a šéf společnosti Import Volkswagen Group Rudolf Javurek.
Celý článek si přečtete na aktuálně.cz na adrese:
http://aktualne.centrum.cz/finance/doprava/clanek.phtml?id=652810
Sdílejte článek, než ho smažem