Aleš Michl: Filozofie úklidu na Ministerstvu financí

Aleš Michl | rubrika: Komentář | 7. 5. 2014 | 5 komentářů
„Začalo to v Londýně, pokračovalo na ministerské úrovni v Praze a vyústí to v revoluční zveřejňování dat v české státní správě.“ Aleš Michl, ekonom a vedoucí Babišovy Rady ekonomických poradců, vysvětluje v komentáři pro Peníze.cz, jak by se mělo šetřit na ministerstvech. K textu exkluzivně zveřejňujeme přehled některých výdajů státních úřadů a plán na jejich zeštíhlení.
Aleš Michl: Filozofie úklidu na Ministerstvu financí

V lednu jsem měl v Londýně dvě pracovní akce a mezi nimi den volna. Dostal jsem nápad, že bych se mohl sejít s někým z britské vlády. V posledních čtyřech letech se totiž ve svých komentářích a analýzách často věnuji problematice zveřejňování dat ve státní správě a rozklikávacímu rozpočtu. Hodně mě proto zaujal dopis britského premiéra Davida Camerona, ve kterém hovoří o nutnosti zveřejňování dat o financování jednotlivých rezortů. 

Alexandra Trochtová z britské ambasády v Praze mě nasměrovala na ministra Francise Maudea. Padli jsme si s ním a jeho týmem do oka, a tak o pár měsíců později přijel do Prahy na setkání s ministrem Babišem a ministryní Jourovou.

Maude zastává v britské vládě zvláštní funkci, je paymaster. Posláním jeho týmu je efektivita státní správy. Mají hledat úspory, snižovat náklady a racionalizovat procesy. Ke každému velkému projektu britské vlády musí být předložen podnikatelský záměr, rozpočet a analýza nákladů a výnosů. Paymaster je ten, kdo to musí odsouhlasit a kdo stvrzuje faktury. Bez jeho podpisu neprojde žádný projekt ani žádný velký nákup vlády a úřadů. Výsledky jeho práce za období 2012/2013 si můžete prohlédnout v této tabulce: 

Aleš Michl

Aleš Michl

Studoval na VŠE v Praze, LSE v Londýně a Wharton School of Finance ve Philadelphii. Dnes působí jako analytik (portfoliový stratég) v Raiffeisenbank a v Radě ekonomických poradců ministra financí. Předtím byl v týmech místopředsedů vlád pro ekonomiku Martina Jahna a Jiřího Havla, spolupracoval s NERVem. Během studií psal pět let pro Hospodářské noviny. Je zakladatelem think taanku www.verejnydluh.cz a projektu www.rozklikavacirozpocet.cz.

Mluvíme s Michlem

2014

2012

2011

Jak na to

  • Kupa účetních a metodiků. Tohle české ministerstvo celkem umí – je potřeba dát dohromady podklady a data.
  • Analýza dat. To už ministerstvu nejde, manažerské reportování zatím neumí dělat. Tu kupu dat, co všichni chrlí, ale málokdo ji umí využít, je totiž potřeba dát do manažerských reportů, aby údaje o něčem skutečně vypovídaly. Nesmí to vypadat tak, že se všechno jenom vytiskne na kupu papírů v nicneříkající tabulce a všichni si odškrtnou, že zákon je splněn.
  • Auditoři. V dalším kroku potřebujete spoustu lidí, kteří zvládnou projet a vyhodnotit. Samozřejmě interně.

Z toho všeho nakonec vyleze, kde se dá ušetřit. Zjistíte, kde se plýtvá. Když ořežete přebytečný „tuk“, pomůžete tím ekonomickému růstu. Už nejde o tupé škrty, které tu každý dobře zná.  

Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.

Ve finále pak záleží jen na politické vůli zmíněné úspory prosadit. Podklady jsou na stole.

Britský příklad

Konkrétně si to můžeme ukázat právě na britském příkladu. Je vidět, jak jednoduché je srovnání, když máte relevantní data. Obhajování nadměrných nákladů je ale zjevně všude stejné. Argumenty typu „vím, že nakupuji draho, ale nemůžu za to a nemůžu s tím ani nic udělat“ jsou bohužel všudypřítomné…

Náklady na počítač a uživatele 

Detail v šedém boxu

Aktuální náklady na jeden počítač jednoho uživatele z Ministerstva kultury, médií a sportu – £ 1094

  • narozpočtováno: £ 959
  • loňské náklady: £ 746

Zdůvodnění ministerstva: „Náklady ministerstva kultury, médií a sportu na jeden osobní počítač zůstávají vysoké, což je důsledkem toho, že jde o malé ministerstvo, které má fixní termínový kontrakt s firmou poskytující IT podporu. Náklady tak není aktuálně možné výrazně snížit. Další plánovaní uživatelé PC pomohou jednotkovou cenu mírně zredukovat, ale očekává se, že náklady zůstanou relativně vysoké v porovnání s ostatními ministerstvy, které těží z úspor z rozsahu. Náklady se tak podaří se výrazněji snížit až po uzavření nového kontraktu v prosinci 2014.“

Jde o ukázkový příklad toho, jak se můžete na základě analýzy dat dostat k údajům, které vám jasně řeknou, co je třeba prověřit a změnit.

  • osa X: náklady na počítač (logaritmická stupnice)
  • osa Y: kvartální náklady na jeden počítač jednoho uživatele
  • velikost bubliny znázorňuje logaritmické náklady na jeden PC
  • jednotlivé bubliny představují ministerstva:

DEFRA – Ministerstvo zemědělství, DCLG – Ministerstvo pro komunity a místní správu, DECC – Ministerstvo energie a klimatických změn, DFID – Ministerstvo pro mezinárodní rozvoj, HMT – Ministerstvo financi, DH – Ministerstvo zdravotnictví, DFE – Ministerstvo školství, DFT – Ministerstvo dopravy, CO – Kancelář premiéra, DCMS – Ministerstvo kultury, médií a sportu

Proč to nedělat stejně?

Ve světě Googlu a trendu big data bychom měli své domácí reformy, škrty a úspory ve veřejných financích pojmout jinak než doposud. Ruku na srdce, hodně se o tom mluví, ale nikdo do toho pořádně nevidí. Měli bychom začít od setřídění a zveřejnění dat. Jen to je cesta ke kýžené transparentnosti.

A že to myslím vážně, tak přikládám zajímavá data. Následující přehled je ochutnávkou z práce týmu náměstka Lukáše Wagenknechta. Více detailů bude zveřejněno a prezentováno v brzké době:

Jak spořit na právních, poradenských a konzultačních službách

Kapitola

skutečnost 2011

skutečnost 2012

skutečnost 2013

schválený rozpočet 2014

výhled 2015

návrh opatření (snížení o 50 %)

návrh 2015 po opatření

Kancelář prezidenta republiky

635 896

271 403

791 204

810 000

890 000

-445 000

445 000

Poslanecká sněmovna Parlamentu

1 197 216

1 224 399

1 392 445

1 000 000

1 700 000

-850 000

850 000

Senát Parlamentu

470 712

933 969

467 798

760 000

760 000

-380 000

380 000

Úřad vlády České republiky

10 021 171

9 689 421

7 096 532

13 207 856

11 000 000

-5 500 000

5 500 000

Bezpečnostní informační služba

0

0

0

0

0

0

0

Ministerstvo zahraničních věcí

10 281 615

11 148 802

8 403 353

9 150 000

9 150 000

-4 575 000

4 575 000

Ministerstvo obrany

62 884 262

20 406 515

26 553 080

32 443 000

45 395 651

-22 697 826

22 697 825

Národní bezpečnostní úřad

732 621

430 768

882 869

1 151 310

1 178 243

-589 122

589 121

Kancelář veřejného ochránce práv

34 344

19 320

144 681

230 000

230 000

-115 000

115 000

Ministerstvo financí

337 030 923

108 233 586

76 619 667

56 113 323

48 194 068

-24 097 034

24 097 034

Ministerstvo práce a sociálních věcí

46 494 063

29 518 048

27 629 475

15 697 950

12 722 650

-6 361 325

6 361 325

Ministerstvo vnitra

68 356 971

38 347 016

49 928 195

31 457 105

22 348 539

-11 174 270

11 174 269

Ministerstvo životního prostředí

41 526 009

41 533 676

24 224 879

17 544 295

17 544 295

-8 772 148

8 772 147

Ministerstvo pro místní rozvoj

30 382 478

45 879 840

39 444 011

67 892 000

60 187 166

-30 093 583

30 093 583

Grantová agentura České republiky

1 100 247

555 050

68 063

350 000

350 000

-175 000

175 000

Ministerstvo průmyslu a obchodu

51 186 037

23 441 077

18 385 622

34 987 088

5 710 534

-2 855 267

2 855 267

Ministerstvo dopravy

71 330 465

69 102 059

39 456 476

46 618 327

53 619 029

-26 809 515

26 809 514

Český telekomunikační úřad

22 840 528

16 405 279

9 164 191

6 550 000

6 850 000

-3 425 000

3 425 000

Ministerstvo zemědělství

78 661 768

96 867 955

234 308 399

218 406 000

198 350 000

-99 175 000

99 175 000

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

12 935 966

2 671 451

1 911 990

1 811 485

1 861 485

-930 743

930 742

Ministerstvo kultury

4 997 901

4 553 457

2 409 032

4 520 266

4 421 975

-2 210 988

2 210 987

Ministerstvo zdravotnictví

40 851 655

68 561 871

54 221 533

17 263 225

17 383 155

-8 691 578

8 691 577

Ministerstvo spravedlnosti

41 151 179

17 960 352

12 648 854

29 875 435

30 696 435

-15 348 218

15 348 217

Úřad pro ochranu osobních údajů

90 650

116 730

207 561

241 250

241 250

-120 625

120 625

Úřad průmyslového vlastnictví

361 428

265 080

393 810

340 000

350 000

-175 000

175 000

Český statistický úřad

2 769 569

1 571 685

4 329 511

2 373 900

2 243 900

-1 121 950

1 121 950

Český úřad zeměměřický a katastrální

2 552 487

1 215 076

818 134

1 142 599

725 559

-362 780

362 779

Český báňský úřad

690 104

198 949

105 319

106 000

0

0

0

Energetický regulační úřad

2 821 730

6 793 457

6 339 781

10 020 000

8 035 000

-4 017 500

4 017 500

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

5 048 123

5 062 122

6 454 818

8 773 346

7 404 813

-3 702 407

3 702 406

Ústav pro studium totalitních režimů

137 262

14 000

124 885

327 169

170 634

-85 317

85 317

Ústavní soud

96 000

2 000

78 462

40 000

86 000

-43 000

43 000

Akademie věd České republiky

714 358

463 523

446 490

800 000

800 000

-400 000

400 000

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání

1 895 080

4 822 225

2 077 311

2 123 000

2 023 000

-1 011 500

1 011 500

Správa státních hmotných rezerv

2 708 460

1 393 302

839 676

5 500 000

5 580 000

-2 790 000

2 790 000

Státní úřad pro jadernou bezpečnost

11 912 280

9 436 745

8 857 222

26 128 236

18 166 000

-9 083 000

9 083 000

Generální inspekce bezpečnostních sborů

x

1 717 100

2 191 050

1 930 000

1 930 000

-965 000

965 000

Technologická agentura České republiky

918 151

1 458 881

4 357 996

4 000 000

4 000 000

-2 000 000

2 000 000

Nejvyšší kontrolní úřad

837 101

678 003

531 219

900 000

900 000

-450 000

450 000

Státní dluh

0

0

501 787

4 656 000

5 000 000

-2 500 000

2 500 000

celkem

968 656 810

642 964 192

674 807 381

677 240 165

608 199 381

-304 099 696

304 099 685

Údaje jsou bez započtení peněz z fondů EU a dalších finančních mechanismů.V Kč.

TOP 20 dodavatelů Ministerstva financí za rok 2013 podle proplacených faktur

IBM Česká republika

564 499 108 Kč

Státní tiskárna cenin

276 381 630 Kč

Československá obchodní banka

95 224 011 Kč

Centrální depozitář cenných papírů

78 604 935 Kč

Česká spořitelna

47 515 562 Kč

Telefónica Czech Republic

40 923 532 Kč

Asseco Central Europe

33 829 180 Kč

ANECT

29 015 595 Kč

ASD Software

26 018 246 Kč

František Pacholík

23 365 666 Kč

Pražská energetika

23 348 753 Kč

Komerční banka

21 535 488 Kč

Syscom software

15 175 438 Kč

GTS Czech

14 858 269 Kč

Svaz strojírenské technologie, zájmové sdružení

14 133 448 Kč

SEVT

14 049 188 Kč

PRK Partners

14 031 901 Kč

WME Data

13 607 886 Kč

OPTYS

13 041 084 Kč

Pontech

12 342 335 Kč

 

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

A tohle už jste četli?

Richard Kaucký: Elektronizace státní správy? Nevyužíváme potenciál, který tu je

19. 4. 2014 | Ondřej Tůma | 1 komentář

Richard Kaucký: Elektronizace státní správy? Nevyužíváme potenciál, který tu je

„Pokud zavádím další a další technologie jen proto, že je to momentálně v módě, pak to téměř jistě nepovede k úspěchu. Informační technologie jsou dobrý sluha, ale zlý pán,“ varuje... celý článek

Aleš Michl: Každého ministra pozvat na kobereček obhajovat výdaje

11. 1. 2014 | Ondřej Tůma | 15 komentářů

Aleš Michl: Každého ministra pozvat na kobereček obhajovat výdaje

Aleši Michlovi nedošel dech ani při běhání, takže jsme spolu mohli probrat problémy naší ekonomiky, výhody oslabení kurzu koruny a jeho spolupráci s Andrejem Babišem. „Musí se tu začít... celý článek

Aleš Michl: Žádná krize tady nikdy nebyla!

26. 5. 2012 | Ondřej Tůma | 10 komentářů

Aleš Michl: Žádná krize tady nikdy nebyla!

„Krize? Žádná krize ani v USA, ani v Evropské unii není a nebyla,“ říká v pokračování exkluzivního rozhovoru ekonom Aleš Michl. V pokračování se taky dozvíte, co mají společného McDonald’s... celý článek

Aleš Michl: Čína jednou Evropu naporcuje jako pekingskou kachnu

19. 5. 2012 | Ondřej Tůma | 9 komentářů

Aleš Michl: Čína jednou Evropu naporcuje jako pekingskou kachnu

Pomohl by eurozóně odchod Řecka? V čem se Česká republika podobá Španělsku? A proč by měli evropští lídři radši jezdit na chatu než do Bruselu? Exkluzivní rozhovor s ekonomem Alešem... celý článek

Aleš Michl: Vyšší daně, regulace, marná pomoc jihu? Vždyť to nemá logiku!

19. 11. 2011 | Ondřej Tůma | 8 komentářů

Aleš Michl: Vyšší daně, regulace, marná pomoc jihu? Vždyť to nemá logiku!

Proč by podle ekonoma Aleše Michla byl nejrozumnějším řešením dluhové krize bankrot Řecka a dalších nesolventních států? Co má naše vláda společného s politiky jižanských zemí? Přečtěte... celý článek

Partners Financial Services