Pokud někdo na začátku druhého červencového týdne odjel na delší dovolenou a vrátil se teprve dnes, stačí mu zpětně pročíst titulky novinových článků za posledních osmnáct dnů, aby došel ke zjištění, že se v českém Kocourkově vůbec nic nezměnilo. Zaměřit se přitom může jen na kauzu kolem nového registru vozidel. Tak třeba: Nový centrální registr vozidel zkolaboval po pár minutách provozu – Lidé zuří, registr ani druhý den nefungoval – Ministr je v koncích, od pondělí nejspíš vsadí na starý registr – Ministerstvo se ke starému registru nevrátí. Dodavatel prý odstranil chyby – Registr vozidel nefunguje ani na začátku druhého týdne – Žádejte odškodné i za stres, říká ombudsman k registru – V novém registru je milion chyb. Potrvá roky, než se opraví – Registr aut kolabuje. Firma i tak dostane 37 milionů – Registr aut opět nefungoval. V Brně zasahovala policie – Kvůli registrům začaly padat hlavy, 16. den vadného registru aut. Funguje, opakuje ministr – Nečas vzkázal Dobešovi: Buď bude systém do pátku fungovat, nebo chci demisi – Firma, která zpackala registr aut, má další kšeft za 56 milionů. Není pochyb o tom, že sága bude pokračovat ještě hodně dlouho. S největší pravděpodobností ale už bez svého hlavního hrdiny, ministra dopravy Pavla Dobeše. Že by měl nový systém již zítra fungovat bez závažnějších problémů a neustálého kolabování, je totiž naprosto nemyslitelné.
Oblíbená firma sbírá tučné zakázky
Projekt centrálního registru vozidel vznikal několik let. Nejprve ministerstvo dopravy počítalo s tendrem, ve kterém mělo vybrat dodavatele služeb. Podle zákulisních informací měl nový registr stát zhruba 100 milionů korun a na jeho chod měla přispívat také Evropská unie. Ministerstvo dopravy se ale nakonec v rámci „úsporných opatření“ rozhodlo pro jiné řešení. Nový registr vozidel dostala na starosti společnost ATS-Telcom. Tato firma od roku 2006 sbírá od státu spousty tučných zakázek, za které dohromady vyinkasovala kolem 1,2 miliardy korun. Jedna z těchto zakázek byla právě na ministerstvu dopravy. ATS-Telcom v roce 2010 vyhrála soutěž na poskytování a rozvoj IT služeb v letech 2010–2013 v celkové ceně 395 milionů korun. Jen tak pro zajímavost, o zakázku se firma ucházela jako jediná. Ministerstvo dopravy se později rozhodlo, že část těchto peněz (oněch mnohokrát zmiňovaných 37 milionů) využije i na vytvoření nového registru vozidel. Problém je však v tom, že ATS-Telcom podobnou zakázku nikdy nedělala, takže si musela zajistit subdodavatele. Tím je podle všeho společnost SIKS, se kterou je spojovaný například Jaroslav Mráz, bývalý ředitel informatiky na ministerstvu vnitra. Podezřelých jmen je však v celé kauze mnohem víc. Mohlo by se tak zdát, že je ministr Dobeš spíš smolař, který se vyskytl ve špatnou dobu na špatném místě.
Proč by měl Pavel Dobeš odejít
I když se najde řada lidí (nejen ze strany LIDEM), kteří se Pavla Dobeše zastávají a s jeho možným odvoláním z funkce nesouhlasí, můžeme lehce najít hned několik pádných důvodů pro to, aby byl zítřek skutečně jeho posledním dnem v úřadu ministerstva dopravy:
- Je sice pravda, že smlouvu o zajištění IT služeb uzavíralo se společností ATS-Telcom ministerstvo dopravy ještě za Dobešova předchůdce Víta Bárty, Dobeše ale později nikdo nenutil, aby si pro vytvoření registru vybral právě tuto firmu.
- Pavel Dobeš sice tvrdí, že ATS-Telcom bude za nefunkční registr tvrdě penalizována, nepřehledné smlouvy při zadávání zakázky to ale nakonec nemusí umožnit. Teď už je naopak jisté to, že stát bude muset vyplácet tučné odškodné za škody, které nefunkční registr způsobil (a ještě způsobí) mnoha firmám i jednotlivcům.
- I když není Pavel Dobeš žádný IT specialista, měl vytváření celého projektu věnovat větší pozornost, než tomu bylo. Již několik měsíců před samotným pokusem o spuštění registrů se totiž objevovala upozornění odborníků, že se schyluje k obrovskému administrativnímu průšvihu, který by ve finále mohl ochromit i obchodování s automobily na našem území.
- Asi poslední šanci Pavla Dobeše představoval návrat ke starému registru, o čemž se také určitou dobu diskutovalo. Dobeš toto řešení nakonec odmítl a vsadil vše na fungování systému, který vytvořila společnost ATS-Telcom. Systém ale po třech týdnech provozu ani zdaleka nefunguje tak, jak by měl. Situace, kdy některé úřady musí před rozzuřeným davem hlídat policie, je zkrátka neúnosná.
- Jednou pro vždy by už u nás měly skončit výmluvy ministrů na to, že za tragickou situaci v jejich rezortu může pouze jejich předchůdce a že proto ani v době jejich úřadování nemůžou mít veškeré dění pod kontrolou.
Tolik tedy premiér. A co si o tom myslíte vy? Selhal ministr Dobeš a měl by odejít? Nebo by měl skandál stát místo jen některé jeho podřízené? A jak se takovým průšvihům vyhnout? Řekněte nám svůj názor. Ten, který bude něčím výjimečný, jsme připraveni odměnit hodnotnou knížkou.
Sdílejte článek, než ho smažem
Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)
Diskuze
1. 8. 2012 21:57 | Jiří
Je to stále fraška pro národ v tomto absurdistanu.
1. 8. 2012 21:47 | Jiří
31. 7. 2012 16:10 | attny
29. 7. 2012 12:05 | Petr
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
29. 7. 2012 12:03 | Petr
27. 7. 2012 10:38 | Dagmar
27. 7. 2012 10:25 | dedek
když odstoupí min.Dobeš, věc nic nevyřeší. To zaprvé.
Kdyby jste si přečetli informaci, jak Poláci zaváděli dopravní registr,
tak by jste se dozvěděli, že tito měli problémy ještě větší.
Zavádění takového systému je velmi složité a vždy vzniknou problémy.
Za měsíc za dva už o tom problému nebude nikdo vědět a bude se hledat u zda nevzniká další problém.
27. 7. 2012 10:25 | dedek
když odstoupí min.Dobeš, věc nic nevyřeší. To zaprvé.
Kdyby jste si přečetli informaci, jak Poláci zaváděli dopravní registr,
tak by jste se dozvěděli, že tito měli problémy ještě větší.
Zavádění takového systému je velmi složité a vždy vzniknou problémy.
Za měsíc za dva už o tom problému nebude nikdo vědět a bude se hledat u zda nevzniká další problém.
27. 7. 2012 5:24 | Radim
Ministerstvo z nějakých důvodů objednalo práci na novém registru u firmy, která evidentně s tímto typem práce nemá zkušenosti a nikdy to nedělali. Přitom se jedná o aplikaci životně důležitou pro chod státu. Respektive životně důležitou pro těch 4 - 5 miliónů občanů ČR, kteří vlastní nebo vlastnili auto či jiné zařízení, pro které stát předepisuje pro pohyb po silnicích jsjich minimální technický stav, povinné kontroly, povinní pojištění atd.
Neboli z neznalosti či z jiných důvodů byla ohrožena schopnost státu vykonávat své funkce, které si stát vůči občanům vyhrazuje. Jednak funkce organizační a pomocné, týkající se přímo funkce registrů pro občany, jednak funkce represivní, týkající se policie, její schopnosti udržovat na silnicích pořádek a zákonnost. A nakonec byly zbytečně vyplýtvány desetimióny a stamilióny. Které kvůli nefunkčnímu registru ztratili občané, firmy i nakonec města a obce provozující svými úředníky výstupy z těchto registrů.
26. 7. 2012 22:48 | Rytíř Paleček
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
26. 7. 2012 22:20 | RM
Ještě předevčírem ministr plamenně vyhlašoval vlastní odstoupení, pokud do pátku nebude vše fungovat. Včera už to bylo podmíněno důkazem, že za vše může ministerstvo dopravy. A cs-cs-cs, komise "expertů" nemůže zjistit, kdo za zpackaný registr může. Nejspíš tajemná mocnost shůry, kvůli které přece nevinný ministr odstupovat nebude!
Posledních pár let si u zpráv říkám, že horší už to být nemůže. A vždycky zjistím, že může. A to jsem si myslela, že mám bujnou fantazii :-/
26. 7. 2012 21:38 | janík
26. 7. 2012 21:04 | babi
26. 7. 2012 14:59 | Slávka
nemohli dovolit a to si Kalousek ani neškrtne.
Proto si myslím,že ministr Dobeš by měl na svém postu zůstat,bůhví,koho by nám tam Nečas zase na pár měsíců dosadil.
Všechno už funguje,tak politikům popřejme hezké léto.Třeba si po regeneraci mozkovývh buněk po vzoru svých kolegů ze Slovenska omezí imunitu a začnou už takykonečně šetřit.
26. 7. 2012 14:10 | sara
Zobrazit všech 26 komentářů