Kriminál
20. 5. 2012 | redakce Peníze.CZ | 1 komentář

Je tu jeden novej. A má prima nápady, zná točit prachy a investovat.
Česko Evropě vládne v drahé disciplíně: víc vězňů na sto tisíc obyvatel už mají z celé Unie jen v pobaltských republikách. Desetina z našich třiadvaceti tisíc žalářovaných přitom sedí kvůli zanedbávání povinné výživy.
Svým dětem rodiče za mřížemi na pribináčky nevydělají, naopak stát stojí tisícovku na hlavu denně. Ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil tak dostává bod za snahu absurdní situaci nějak napravit. Horší než jeho návrh zabavovat neplatičům výživného řidičáky by ale bylo už jen shazování rozpadajících se rodin i s dětmi z Vyšehradu do Vltavy. Ačkoliv to by vlastně problém aspoň nějak vyřešilo.
Každý ví, že když otec nebude žít se svým dítětem a jeho matkou, čeká ho placení alimentů. Živit ale musí nejen svého potomka, právo dostávat od něj peníze na svou výživu má do dvou let dítěte i novopečená matka.
… to funguje, zaklíná se ministr. Chyba: že na Slovensku něco mají, neznamená, že jim to funguje.
Bratislava zavedla opatření s řidičáky na jaře roku 2009. A neplatičů přesto přibývá: podle článků z deníku SME teď policie eviduje zhruba osm tisíc případů ročně, zatímco v roce 2006 to bylo o dva tisíce míň.
Potřebovali bychom sice experiment na dvou přesně rozpůlených Slovenskách, abychom měli jistotu, že by bez zabavování řidičáků nebylo neplatičů třeba o tisícovku víc. Vliv na trendy totiž může mít spousta okolností. Deník SME ale v prvním z odkazovaných článků přinesl i některá čísla loňská čísla, která nám o účinnosti alternativního trestu dost napoví. Policie tehdy za prvních pět měsíců dostala 1785 návrhů na zabavení řidičáků. Exekutoři jich zabavili 840, po pominutí důvodů se jich k řidičům vrátilo 73. Takže jen desetina dlužníků přišla o své papíry a méně než desetina z takto postižených zaplatila své dluhy – otázkou navíc je, zda je k tomu dokopala právě chuť sednout znovu za volant.
Dětem tedy novela zvlášť nepomohla. Co státu? Těžko posoudit, protože Slovensko nezveřejňuje detailní statistiky počtu vězňů podle spáchaných trestných činů. Země je však v celounijním žebříčku i tři roky po prvním odebraném řidičáku s 184 vězni na 100 000 obyvatel na šestém místě. Za katrem je o tři tisíce vězňů víc než v roce 2005 a systém kolabuje. Něco takového totiž nevyřeší jednorázová opatření, ale jedině promyšlená reforma.
Dostupná slovenská data podporují banální myšlenkový experiment, do kterého se bohužel na českém ministerstvu nepustili. Naše právo nezná jiný trest za trestný čin zanedbání povinné výživy, než je vězení, a to až na dvě léta. Pokud vás k placení nedožene vidina čtyřiadvaceti měsíců strávených ve smradlavých teplákách, ze kterých se vysvlečete jen do studené sprchy – proč byste měli začít sekat latinu kvůli řidičáku? Rád bych poznal člověka, na kterého nová hrozba bude platit víc.
Naopak se dá čekat, že by podobně jako na Slovensku mohl počet neplatičů ještě vzrůst: pro hodně lidí bude dočasná ztráta papírů výrazně schůdnějším trestem než vězení. Neplacení alimentů tak zlevní pro nevycválané otce, možná i pro stát – ale děcka se na tom můžou paradoxně ocitnout ještě hůř.
Nejstrašidelnější je vědomí, že ministerstvo spravedlnosti rezignovalo na snahu vytvořit nějaký ucelený a fungující právní systém s hlavou a patou. Takový, který by lidem pomáhal jejich problémy řešit, ne se celý třásl nedočkáním, až někdo zase skončí pod zámkem. Namísto toho Pospíšilův tým vymýšlí ad hoc biče na různé přestupky.
Milion za mizernou diplomku? Rozdává se právě teď v celém Česku, z veřejných rozpočtů a evropských fondů. Přisedněte k hracímu stolu, šestky na téhle kostce padají všem.
Kdo se bude nejvíc bát o řidičák? Nejspíš ten, kdo jej potřebuje k cestě do práce. A tam vydělává… peníze. Stát a exekutoři by je z vykutálence měli dostali normální cestou: obstavením účtu, exekucí na výplatě. Až mi někdo zase bude dělat ofuky nad fakturami za mou práci, budu ho taky moci lusknutím připravit o řidičák? Nejspíš ne, protože nejsem stát a řeším přízemní placení nájmu a jídla, ne plné věznice.
„Chytré reformy“ tomu říkají. Ve skutečnosti ale jen hloupě šikanují, protože nejsou schopni zajistit spravedlnost. Zástupci státu se zoufale snaží vymyslet, jak využít svou moc k vyřízení vlastních starostí – bez ohledu na to, že z potřebných při tom můžou udělat ještě potřebnější.
Pokud si myslíte, že se řidičáková obstrukce týká jen nelidských darebů, kteří týrají hlady svá vlastní robátka, tak klikejte v tomhle generátoru „chytrých reforem“ tak dlouho, než narazíte i na něco, co by postihlo i vás samotné. A doufejte, že se ta hračka nedostane na ministerstvo spravedlnosti.
Kašpárek inspirovaný a hravý:
A další komentáře a postřehy Michala Kašpárka pro Peníze.cz
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 5. 2012 22:46, jezevec
Proč ne televize? Protože ta se dá zítra koupit znova, a mít na ní účet že jí koupil muj brácha.
Hodnoty se různí, pro někoho je zbavení svobody trestem - pro jiného je to vítaná dovolená na státní útraty. Podobě tak pro někoho je řidičák zbytná věc, a jiný radši najde zdroje jinde, než aby o řidičák přišel. A vovovotomtoje. Nechápu jak někdo může říct, že 73 kilentů je zbytný počet, že to neplatí.
Mimochodem - kolik neplatičů zaplatí poté, co vylezou z basy? Je to více nebo méně, než tech řidičákových 10%? Tento údaj mi tu chybí. Znám jednoho klienta, co za alimenty seděl celkem 4x - nikdy nezaplatil ani kachli. Řidičák má.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
21. 5. 2012 15:09
Kdyby to fungovalo... jenže když na toho člověka nezabere pohrůžka vězením, pak má zabrat pohrůžka životem bez papírů? Navíc je to nefér vůči neřidičům. A proč vlastně řidičák, proč ne televize? :))
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.