Tak hospodaří stát: rozdá vaše peníze, zboží za to nemá

Tomáš Fránek | rubrika: Aktuálně.cz | 5. 6. 2011 | 4 komentáře
Tak hospodaří stát: rozdá vaše peníze, zboží za to nemá
Na stavbě dálnice D3, která má spojit Prahu a jižní Čechy, se přes plány vlády nic neušetřilo, naopak se zbytečně utrácí miliardy korun, podivně se zadávají zakázky a výstavba důležité silnice se neustále oddaluje.

Je tu další zpráva o tom, jak podivně se v Česku staví dálnice.

Nejvyšší kontrolní úřad, který prověřoval stavbu D3 od června 2010 do února 2011, zjistil, že příprava dálnice D3 sice trvá už dvacet let, ale jedna věc se ani za tak dlouhou dobu nezměnila: plýtvání.

„Výstavba dálnice D3 neprobíhá plynule a tak, aby byla v maximální možné míře zabezpečována hospodárnost a účelnost vynaložených finančních prostředků státu. Předpokládané termíny dokončení byly několikrát významně posunuty a byly zvyšovány i předpokládané náklady,“ napsali kontroloři do své závěrečné zprávy.

Podle NKÚ z celkové plánované délky dálnice 174 kilometrů zatím stojí jen 17 kilometrů, tedy asi desetina. Průměrné náklady na pořízení byly 290 milionů korun za jeden kilometr. Jeden kilometr úseků, které teprve vzniknou, by měl stát dokonce 530 milionů korun.

Hledáte výhodný firemní úvěr? Klikněte ZDE.

Most, který se prodražil

Čtenáři doporučují

Ach ta korupce, ach ty veřejné zakázky...

Polsko se těšilo, jak ušetří. Stavbu dálnic svěřilo čínským firmám a lebedilo si, že hotovo bude do chystaného fotbalového šampionátu. Dokončení prací se však oddaluje, stavební firmy dluží subdodavatelům a nejspíš se budou na Dálný východ vracet s ostudou. Dost jí ale nejspíš zbude na kabát i Polsku jakožto pořadateli mistrovství.

Více v článku Čínská dálnice v Polsku: prokletí místo požehnání! na Finmagu.

Neustálé oddalování některých staveb na dálnici vedlo k jejich prodražování. Kontroloři tak například popisují stavbu mostu přes rybník Koberný. Most měl být dokončen v roce 2008, ale nestalo se tak, termín byl posunut o tři roky.

„Za tu dobu stavební náklady vzrostly o 149 procent z předpokládaných 501 milionů korun na 1 miliardu 245 milionů korun,“ uvedli kontroloři.

A přes prohlášení politiků, kteří slibovali šetřit při stavbě dálnic v Česku, se na stavbě D3 neušetřila ani koruna. Úspory třeba slibovala už vláda Mirka Topolánka. „Účinnost v roce 2009 vládou schváleného krizového plánu ministerstva dopravy k dosažení úspor při výstavbě dopravní infrastruktury byla v případě dálnice D3 nulová,“ uvedli kontroloři ve zprávě.

Výstavba dálnice se prodražovala už jenom tím, že se na objednávku místních politiků plánovaly a někde i stavěly nové nájezdy na dálnici a mimoúrovňové křižovatky. Těch má být na dálnici D3 podstatně víc než na srovnatelných silnicích třeba v Německu. A to stavbu dálnice D3 může prodražit o další miliardy.

„Na dálnici D3 je předpokládána průměrná vzdálenost mimoúrovňových křižovatek 5,1 km, která je oproti jiným evropským státům podstatně nižší. Například v Německu jejich průměrná vzdálenost činí 6,4 km, v Itálii 9,2 km nebo v Chorvatsku 11,7 km,“ uvedli kontroloři.

Dlouhý výčet pochybení státu se týká i toho, jak bylo vyřizováno stavební povolení nebo se vykupovaly pozemky. Například stavba dálnice mezi Meznem a Chotovinami trvala o rok déle – Ředitelství silnic a dálnic totiž uzavřelo smlouvu s dodavatelem stavby bez toho, že by mělo všechna stavební povolení.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

A tohle už jste četli?

Očima expertů: Věčný problém korupce při veřejných zakázkách

27. 5. 2011 | Ondřej Tůma | 13 komentářů

Očima expertů: Věčný problém korupce při veřejných zakázkách

Co dostává Čechy na stránky světového tisku? Můžeme se chlubit hokejem a cizím (chilským) perem. A tím, jak výjimečně dobře se u nás daří korupci. Živnou půdou korupce jsou v ČR veřejné... celý článek

Očima expertů: Co si myslíte o propojení politiky a byznysu?

15. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 14 komentářů

Očima expertů: Co si myslíte o propojení politiky a byznysu?

Politici na luxusních jachtách a v toskánských vilách významných finančních skupin. Koňské pólo v Tatrách, lyžařina ve Špindlu, večírky ve Žlutých lázních a vůbec akce, kterých se společně... celý článek

Veřejné zakázky: Ministerstva mají co vysvětlovat

27. 1. 2011 | František Mašek | 7 komentářů

Veřejné zakázky: Ministerstva mají co vysvětlovat

Vláda a ministerstva zadaly v letech 2006-2010 neprůhledně 80 % veřejných zakázek za 276 miliard korun. Podle studie doktorandů Institutu ekonomických studií Univerzity Karlovy si vedlo... celý článek

Budou dálnice za soukromé peníze levnější?

4. 11. 2010 | redakce Peníze.CZ | 3 komentáře

Budou dálnice za soukromé peníze levnější?

Podle Národní ekonomické rády vlády je výstavba dálnic za státní peníze o 82 procent dražší, než podobné stavby v soukromém sektoru. Pomůže tento problém vyřešit spolupráce státu právě... celý článek

Partners Financial Services