„Podle podkladů, které Essox poskytl, je nesprávně zohledněný poplatek za uzavření úvěrové smlouvy od roku 2011 do roku 2013 u 19 400 jeho klientů,“ říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz nový ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Inspekce teď pokračuje v kontrolách dalších tří splátkových společností, které zatím Bezecný nekonkretizuje. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, do jehož kompetence Česká obchodní inspekce spadá, zakládá k tomuto problému specializovanou komisi.
Aktuálně.cz: Jak jste došli k číslu téměř 20 tisíc spotřebitelů, jichž se problém se špatně vypočtenou sazbou RPSN týká?
Mojmír Bezecný: Podle podkladů, které Essox poskytl, je nesprávně zohledněný poplatek za uzavření úvěrové smlouvy od roku 2011 do roku 2013 u 19 400 jeho klientů. Fyzicky samozřejmě nemůžeme zkontrolovat všechny tyto smlouvy, ale pravděpodobně jde o systémovou chybu Essoxu u smluv o spotřebitelském úvěru.
Jak plánuje Česká obchodní inspekce dále postupovat? Budete dál řešit jednotlivé stížnosti lidí, které budou k této věci posílat, nebo počkáte až na výsledky činnosti právě se rodící specializované komise?
Spotřebitele budeme nyní odkazovat, ať se obracejí na věřitele, tedy na poskytovatele úvěrů. My se nyní potřebujeme systémově přesvědčit o tom, že kontrola provedená na královéhradeckém inspektorátu, ze které vzešla ona dvoumilionová pokuta pro Essox, byla udělená správně. Zatím mě přitom všechny dostupné informace utvrzují v tom, že správně udělená byla. Dále provádíme kontroly i u jiných společností a po jejich ukončení tedy sdělíme, zda i tyto společnosti postupovaly chybně. Nově vzniklá komise má tak sjednotit názor České obchodní inspekce s dalšími úřady a institucemi.
Co když komise řekne, že to prvotní rozhodnutí proti Essoxu nebylo správné? Dá se nějak vzít zpět?
Po předběžných konzultacích nám vychází, že postup královéhradeckého inspektorátu byl správný.
Co když se tedy na vás obrátí všech zhruba 20 tisíc klientů Essoxu, u kterých může být RPSN uvedena špatně? Rozhodovali byste o každém případu samostatně?
V žádném případě. V prvním stupni je budeme odkazovat na jejich úvěrovou společnost, pokud by touto společností byli odmítnuti, pak je dalším krokem možnost obrátit se na soud. Je zde přitom síť spotřebitelských organizací a sdružení, které podporuje dotací i Ministerstvo průmyslu a obchodu, a tyto organizace by mohly pomáhat například ve sdružených žalobách těchto spotřebitelů.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem