Leasing po evropsku: více znamená méně

Jiří Hrstka | 25. 3. 2004
Leasing po evropsku: více znamená méně
V souvislosti se vstupem do EU plánuje vláda přesunout finanční službu leasingu ze snížené do základní sazby DPH. Co to vlastně je ona finanční služba? Jak ovlivní tento růst DPH cenu leasingu a jak se do ní promítne celkový pokles základní sazby DPH na 19 %?

Finanční leasing na osobní automobil obsahuje tři základní složky: nájem auta, finanční službu a pojištění. Pojištění opomineme a zůstaneme u nájmu automobilu a finanční služby. Suma nájmu automobilu spolu s jeho zůstatkovou cenou je totožná s cenou automobilu. Finanční služba je jakýsi poplatek leasingovce za to, že nám umožnila automobil splácet po částech a že na sebe vzala případná rizika z toho plynoucí. Můžeme použít analogii s bankovním úvěrem: anuita představuje nájem auta, úrok pak finanční službu.

Nájem auta a zůstatková cena byly vždy v základní sazbě DPH – což je celkem logické, protože samotný automobil byl též v základní sazbě DPH. Finanční služba byla ve snížené, 5% sazbě pro vozidla kategorie M1 a v základní, 22% sazbě pro vozidla kategorie N1 a další užitková vozidla. Od 1. května by měla platit pro finanční službu, bez ohledu na kategorii vozidla, základní sazba DPH, která by měla od téhož data činit 19 %.

Jeden příklad za všechny

Kategorie vozidel M1 a N1
Kategorie vozidel M1
vozidlo pro přepravu osob s celkovou hmotností do 3,5t a počtem míst včetně řidiče max. 9
Kategorie vozidel N1
užitková vozidla (pro přepravu nákladů a speciální) s celkovou hmotností do 3,5 t. .
Pojďme si nyní na konkrétním případu ukázat, jak by se mohla změnit cena leasingu osobního automobilu Škoda Octavia Combi Ambiente 1,9 TDI 81 kW s doplňkovou výbavou v celkové ceně 627 600 Kč vč. DPH, akontaci 30 %, při době splácení 3 roky. Na tento automobil jsme si nechali sestavit kalkulaci na sklonku loňského roku (viz článek Lízněte si auto přes e-mail). Nejvýhodněji tehdy vyšla nabídka společnosti Leasing České spořitelny (profil, názory). Tabulka 1 ukazuje tuto nabídku bez DPH:

Nabídka leasingu - bez DPH (v Kč)
Akontace 188 280
Nájem 9 066
Finanční služba 2 460
Splátka celkem 11 526
Zůstatková cena 1 000
Celkem "nájem auta" 515 656
Celkem 604 216
Zdroj dat: Leasing ČS

Nyní se podívejme, kolik činí DPH při různých sazbách:

Nabídka leasingu - různé sazby DPH (v Kč)
DPH 5 %, 22 % DPH 19 %, 19 % DPH 5 %, 19%
Akontace*
Nájem 3 145 2 716 2 716
Finanční služba 123 467 123
Splátka celkem 3 268 3 184 2 203
Zůstatková cena 220 190 251
Celkem "nájem auta" 113 444 97 975 97 980
Celkem 117 872 114 801 102 408
* - u akontace se DPH neplatí, nýbrž se rozpočítává do nájmu automobilu

Sloupec 2 ukazuje DPH při současných sazbách DPH. Sloupec 3 ukazuje DPH, které zaplatíme podle návrhu vlády při sazbách 19 % jak na nájemné auta, tak na finanční službu. Konečně 4. sloupec ukazuje hypotetickou variantu, kolik bychom zaplatili na DPH, pokud by na finanční službu zůstala současná sazba 5% DPH a sazba DPH na nájem klesla na 19 %.

Další tabulka ukazuje součet předchozích dvou tabulek, tj. celkovou cenu leasingu vč. DPH:

Celková cena leasingu vč. DPH
Akontace Cena vč. DPH 5 %, 22 % Cena vč. DPH 19%, 19 % Cena vč. DPH 5%, 19 %
Nájem 12 211 11 782 11 782
Finanční služba 2 583 2 927 2 583
Splátka celkem 14 794 14 710 13 729
Zůstatková cena 1 220 1 190 1 251
Celkem "nájem auta" 629 100 613 631 613 636
Celkem 722 088 719 017 706 624

Jak je patrné z tabulky, celková suma zaplacená na leasing mírně poklesne.

Zvýšení DPH naopak nijak neovlivní podnikatele-plátce DPH, pokud si pořídí vůz, který nespadá do kategorie M1. U užitkových automobilů si totiž mohou DPH odečíst jak z nájmu automobilu, tak z finanční služby. Automobil v příkladu patří právě do kategorie M1. Od dubna či května letošního roku jej bude výrobce dodávat i jako užitkový vůz kategorie N1, cena bude vyšší o 20 až 25 tisíc Kč.

Šedá je teorie, zelené změny v cenách

Vše by ale nakonec mohlo být úplně jinak. Často se totiž stane, že při snížení DPH z příslušného výrobku výrobce, popř. prodejce cenu nesníží, ale ponechá ji na původní úrovni a o rozdíl zvýší svou marži. Protože výši nájmu určuje výrobce a prodejce auta, nikoliv leasingovka, mohl by být vliv snížení DPH z ceny automobilu nakonec mnohem nižší.

Leasingové společnosti určují ale plně výši splátek na finanční službu. Vzhledem k faktu, že mezi leasingovými společnostmi vládne tvrdý konkurenční boj, může se stát, že leasingové společnosti vezmou část zvýšení růstu DPH na sebe a sníží si marži. Potvrzuje to i Eva Černá z Leasing České pojišťovny: "Naše společnost se zvýšením DPH počítá a je na něj připravena. Zvýšení DPH se do leasingové ceny určitě nepromítne v plné míře, a to především proto, že v oblasti leasingu i celkového prodeje na dluh je obrovská konkurence a každá spol. si bude chtít udržet svoji pozici na trhu."

Co říci závěrem? Určitě se vyplatí leasingové společnosti při uzavírání smlouvy zeptat, zdali bude mít změna DPH vliv na výši těchto splátek a v jakém směru. Chtějte konkrétní čísla a zkuste se i zeptat, jaká bude výše splátek, pokud uzavřete smlouvu až po 1. květnu. Zvažte také alternativní způsoby financování. Mnoho leasingových společností nabízí i splátkový prodej a spotřebitelské úvěry. Při všech výpočtech si zkontrolujte, zdali dané sumy zahrnují havarijní pojištění a povinné ručení. A pokud kupujete vůz pro firmu, zjistěte si, jestli není možné koupit vůz stejných parametrů v kategorii N1.

Jaké máte zkušenosti s leasingem vy? Co jste si na leasing pořídili? Počkáte s leasingem až na vstup do EU?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-286
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Na leasing limit (ne)platí

10. 2. 2004 | Jiří Hrstka

Na leasing limit (ne)platí

Od Nového roku platí limit na daňově uznatelné náklady při nákupu osobního vozidla ve výši 900 tisíc Kč. Nepodnikáte, a proto si myslíte, že se vás to netýká? Omyl, tento předpoklad... celý článek

Auto na splátky: leasing nebo spotřebák II.

13. 1. 2004 | Jiří Hrstka

Auto na splátky: leasing nebo spotřebák II.

Před několika dny jsme si ukázali, že spotřebitelský úvěr může být při financování automobilu rovnocenným soupeřem leasingu. Dnes se podrobně zaměříme na to, jaká jsou jednotlivá pro... celý článek

Auto na splátky: leasing nebo spotřebák?

9. 1. 2004 | Jiří Hrstka | 1 komentář

Auto na splátky: leasing nebo spotřebák?

Spojení "automobil na splátky" většině lidí evokuje leasing. Tomu však představují vážnou konkurenci spotřebitelské úvěry s nízkými úrokovými sazbami. Která varianta je levnější?

Lízněte si auto přes e-mail

22. 12. 2003 | Jiří Hrstka

Lízněte si auto přes e-mail

Krásné, rychlé a pohodlné auto. Pokud po takovém toužíte a nemáte dost peněz, nabízí se leasing. Jakou společnost si ale vybrat? My jsme jich prostřednictvím elektronické pošty otestovali... celý článek

Poslední volba: leasing v hermelínu

19. 12. 2003 | Simona Ely Plischke

Poslední volba: leasing v hermelínu

Soutěž Best Web 2003 je u konce. Od 30. 9., kdy odstartovala, jsme rozdali 11 diplomů v pěti kategoriích. Vítěze té poslední, hodnocení webů leasingových společností, vyhlašujeme nyní.... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services