Nevěřte bankéřům, ne vždy mluví pravdu

Nevěřte bankéřům, ne vždy mluví pravdu
Přijdete se zeptat do banky na úvěr. I když si jej pak nevezmete, banka vaše osobní údaje, aniž by vás na to upozornila, uchovává a nadále zpracovává. A to někdy i přes tvrzení jejích pracovníků, že se tak neděje. Ne, to není Orwellův román, to je realita českého bankovnictví.

V průběhu našeho testu spotřebitelských úvěrů jsme absolvovali prescoring v několika bankách. Ve většině z nich k poskytnutí informace o tom, zda klient úvěr dostane, či ne, stačilo pár "neosobních" údajů (příjem, v jakém typu bytu bydlíte, co děláte..., rozhodně je ale nezajímalo jméno, rodné číslo, adresa bydliště apod.) a banka byla schopna dát jednoznačné rozhodnutí, zda-li bude úvěr poskytnut. V Raiffeisenbank (profil, názory) a České spořitelně (profil, názory) ale chtějí občanský průkaz a vaše údaje (trvalé a přechodné bydliště, příjem, zaměstnavatel apod.) jsou zadány do počítače. Poté je vám sděleno, jestli úvěr dostanete, či ne. Co se ale stane s vašimi osobními údaji už vám nikdo neřekne. Tedy pokud se sami nezeptáte.

My jsme se zeptali - ovšem pouze v Raiffesenbank - a tam nám tvrdili, že údaje jsou okamžitě vymazány (zamítnutý klient), či že do 14 dnů z databáze "zmizí" (schválený klient). Nicméně na náš dotaz, jak je s osobními údaji žadatelů o úvěr naloženo, nám  tiskové oddělení banky sdělilo, že jsou nadále uchovávány. A to prý "zcela výlučně za účelem nezbytné ochrany práv banky". Romana Kubálková, tisková mluvčí banky, se nám za "omyl" (pro vysvětlení úvozovek čtěte dále) omluvila: "Je nám líto, že k této situaci došlo, nicméně všichni naši pracovníci i brigádníci pracující v odděleních styku s klienty jsou standardně seznamováni s odpovědí, kterou jsme vám zaslali (v podstatě výše uvedená věta o uchovávání a ochraně práv banky)." Tím by se celá záležitost dala možná uzavřít. Nicméně o několik dní později, když jsme šli odvolat souhlas se zpracováním osobních údajů, jsme se od pracovníka banky dozvěděli, že až donedávna (tedy nejspíš ještě v době, kdy jsme před dvěma týdny banky obcházeli) byli přepážkoví pracovníci informováni v tom smyslu, že údaje jsou vymazávány! Je otázkou, zda-li se pokyny pro  pobočkové pracovníky nezměnily až po našem dotazu na tiskovém oddělení banky.

Česká spořitelna, kde jsme se bohužel rovnou nezeptali (a proto nevíme, zda-li její pracovníci správně informují), vysvětluje důvod uchovávání údajů o klientech také ochranou svých práv. Pracovníci infolinky banky na přímý dotaz bez problémů sdělí, že údaje jsou uchovávány i nadále, nejsou si však vůbec jisti, zda-li je možné požádat o jejich vymazání. Nicméně podle informací tiskového oddělení to jde.

Mlčeti zlato, mluviti stříbro

Samotný fakt, že pracovníci Raiffeisenbank byli instruováni ke lži a pracovníci České spořitelny pro jistotu nic neříkají, před nás staví velký otazník. Je od bank etické pracovat s daty klientů, kteří o tom ani nevědí? Jaký mají banky vůbec důvod k tomu, aby klienty neinformovaly (pokud nic neříkají, pak stále ještě může jít o neznalost konkrétních pracovníků, informují-li ale mylně, už je to velmi diskutabilní) o tom, že jejich údaje budou i nadále zpracovávány? Jediné možné vysvětlení je takové, že bankéři to neříkají z obavy, že by svůj souhlas (o kterém dnes ani nevíte!) klienti většinou nedali. V odpovědi na náš dotaz (jaké jsou důvody zpracování) nám tiskové oddělení banky sdělilo, že klient poskytuje údaje dobrovolně. Pravděpodobně na tom staví banka předpoklad, že může údaje uchovávat.

Co jsou práva banky?

Je logické, že v případě, kdy jste prošli prescoringem, banka vaše údaje ještě nějaký čas uchovává pro případ, že se rozhodnete o úvěr skutečně požádat. Na co ale potřebují uchovávat vaše údaje v případě, že vás odmítli? Raiffeisenbank to vysvětluje "ochranou práv banky". Ač by bylo asi logické, že by se banka alespoň zkusila nastínit, jaké pohnutky ji vedou k ohánění se "ochranou práv banky", neučinila tak. Pouze nás ústy Romany Kubálkové, tiskové mluvčí, odkázala na soud. I na opakovaný dotaz jsme od ní dostali následující odpověď: "Vaši otázku na výklad pojmu ochrana práv banky nelze zodpovědět opravdu objektivním způsobem."

O vyjádření ke zpracovávání údajů bankami jsme požádali i Úřad na ochranu osobních údajů, ale ani ten nám bohužel s vysvětlením termínu ochrana práv banky nepomohl. Nicméně zdůraznil, že banka může uchovávat údaje o odmítnutých klientech "pouze v rozsahu a po dobu nutnou k naplnění ochrany práv správce, a údaje těch, kteří dají najevo, že se o žádnou službu ucházet nehodlají (ti co jsou schválení, ale úvěr si nevezmou), by měla okamžitě zlikvidovat." Tato formulace ale obsahuje dva nejasné termíny – doba nutná k naplnění ochrany a kdy dá občan najevo, že se o službu ucházet nehodlá. Je doba nutná půl roku? Nebo deset let? Znamená nevyužití nabídky úvěru během měsíce projevení nezájmu o využití služby a poté tedy mají být údaje zničeny? To nevysvětluje žádný právní předpis a je otázkou, zda by soud byl vůbec schopen toto rozhodnout.

Napadá vás, jaká práva si Raiffeisenbank chrání uchováváním údajů o "neklientech"? Myslíte, že váš zájem o úvěr či jiný produkt je projevem souhlasu s tím, aby banka uchovávala vaše údaje? Podělte se o své názory s ostatními!

O své zkušenosti se službami Raiffeisenbank se můžete podělit v produktové části Peníze.CZ nebo v naší Lampárně.

Více informací o problematice bank najdete ve specializované sekci.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 10 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 8. 2003 10:20, dogous

Kazdy si dovoli, co muze. (viz nedavna afera studenti a sporitelna) kdyz je dovoleno zabijeni, mnoho lidi by zabijelo. viz nedavna historie megavládcu (Caligula, Nero, Commodus, Stalin, Hitler atd. ) neni divu, ze v tomto nepravnim postkomunismu je mnohe dovoleno, loupeze, okradani, neplaceni dluhu, prostituce, mafie, vlezla reklama, tunelovani atd.
zlodejna a rozkradani v armade, policii, zdravotnictvi, na draze, tunelovani banka, zalozen,
H-system, zahranicni rekreace
ted nas podle mne ceka tunelovani nemocnic, rozkradeni vojenskeho majetku, kdyby se ukradene penize spon investovali v zemi, ale oni bohuzel zmizi na Kajmany.
Zahranicni firmy si take dovoli vice nez by si dovolily doma, protoze tu kvete korupce maji take vice penez na podplaceni, banky jsou take bohate a globalizovane, mohou si koupit poslance, senatory, zakony soudce, tak proc by to nedelaly? jedina cesta kultivace a kultivace
prava a hlavne vymahatelnost prava. jinak nas ceka cesta na Balkan.

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 8. 2003 7:37, Pavel

Je zvláštní, jak je ÚOOÚ shovívavý, když jde o banky. Ještě si vzpomínám, jak měly Dopravní podniky problém, když pro vydání časové jízdenky požadovaly rodné číslo...

V odpovědi úřadu poněkud chybí klíčová fakta Zákona o osobních údajů , jako např., že (1) Ke zpracování údajů je nutný souhlas klienta (2) Tento Souhlas lze kdykoli odvolat (3) Některé údaje mohou banky i bez souhlasu klienta poskytnout třetí osobě (úvěrový registr).

V každém případě všem doporučuji vždy si připravit žádost o odvolání souhlasu se zpracováním osobních údajů, a vždy, když to vypadá na nefér jednání, takové odvolání bance prokazatelně předat.

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jak si vzít úvěr a nezbláznit se

4. 8. 2003 | Petr Vykoukal | 1 komentář

Jak si vzít úvěr a nezbláznit se

Při zjišťování za jaké sazby banky skutečně poskytují spotřebitelské úvěry jsme navštívili pobočky sedmi ústavů a vše vyzkoušeli na vlastní kůži.

Sliby chyby českých bank

31. 7. 2003 | Petr Vykoukal

Sliby chyby českých bank

Přesně podle rčení "když ptáčka lapají, hezky mu zpívají" se chovají české banky při prodeji spotřebitelských úvěrů. V reklamě nabízejí úrokovou sazbu "od". To, že ta skutečná se bude... celý článek

Partners Financial Services