Spotřebitelská soutěž, nebo hazard? Fortuna prohrála soud
29. 5. 2023 | František Nonnemann, Petr Kučera
Není cashback jako cashback, rozhodl Nejvyšší správní soud. A potvrdil pokutu 100 tisíc korun za nepovolenou hazardní hru.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak je to s lhůtou vyřízení reklamace v případě, že prodávající již ukončil podnikatelskou činnost. Má též povinnost vyřídit mi reklamaci do 30 dnů a pokud překročí, mohu po něm požadovat peníze? Kupující mi tvrdil, že mohu poslat zboží původnímu dodavateli, který mi reklamaci vyřídí, ten však sídlí v zahraničí, což jsem tedy odmítl a poslal zboží na jeho adresu, on zboží zaslal původnímu dodavateli. Reklamaci ale do 30 dnů vyřídit nestihl. Může po mě prodejce chtít, abych zboží zaslal někomu jinému (do zahraničí) nebo může si v případě doručení na jeho adresu protáhnout reklamační lhůtu, přestože já s tím nesouhlasím. Děkuji předem za odpověď.
Otázku poslal/a: , 30. 1. 2015 21:56
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Samo ukončení podnikatelské činnosti nemá vliv na právní povahu vztahu podnikatele k Vám. Daná osoba je stále Vaším prodávajícím, který Vám zboží prodal jako podnikatel, a z toho mu plynou určité povinnosti. Pokud je Vaším prodávajícím (dříve podnikající) fyzická osoba, která již nemá živnostenské oprávnění, odpovídá za své závazky vzniklé za období podnikání i po jeho ukončení. Pokud současně uzavřel svoji provozovnu, je jeho povinností nahlásit živnostenskému úřadu adresu, kam se můžete jako jeho zákazník obrátit právě v případě řešení reklamace. Odkazovat Vás na své dřívější zahraniční dodavatele sice může, ale pokud oni reklamaci nevyřídí, odpovědnost za jejich prodlení nese stejně on jako Váš prodávající. Navíc náklady, které by Vám v souvislosti s reklamací vznikly, by Vám musel nahradit, např. poštovné při zaslání zboží do zahraničí. Třicetidenní lhůta k vyřízení reklamace stanovená v zákoně o ochraně spotřebitele se na něj vztahuje pořád a při jejím překročení máte právo odstoupit od kupní smlouvy a žádat zpět kupní cenu zboží. To samozřejmě za předpokladu, že jste zboží kupoval jako spotřebitel. U právnických osob, které zaniknou bez právního nástupce a již dále nepodnikají, je situace složitější a spíše se svého nároku budete těžko domáhat. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest
15. 2. 2015 20:10
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Která sleva je falešná? ČOI má jasno, říká šéf kontroly
Novela zákona o ochraně spotřebitele funguje krátce a s prodejci je třeba si stále vymezovat...více
Investice a daně. Kdy musíte vyplnit přiznání a kdy máte klid
Obliba investování v Česku roste. I s takovými výdělky je ale spojena nepříjemná povinnost...více
Češi se ochudili o miliardy. Neměli životní pojištění
Úrazy, onemocnění, invalidita či úmrtí – pojistné události, za které loni Češi od pojišťoven...více
Interaktivní grafiky
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Nové dopravní značky. Podívejte se, co vás čeká na silnicích
Od 1. ledna 2024 čeká na řidiče několik nových dopravních značek. Novelu vyhlášky č. 294/2015...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více