Poradna - Opakovaná reklamce

Dobrý den, ráda bych Vás poprosila o radu. U společnosti NAMIR jsme v dubnu letošního zakoupili tlakovou myčku. Tento výrobek jsme již 2 x posílali na reklamaci se stejnou vadou – není možné ho zapnout, či se po zapnutí samovolně vypne. Poprvé byla reklamace uznána a vyměněna součástka, podruhé byla reklamace neuznána – na reklamačním oddělení výrobek po zapnutí fungoval. Nyní ho budeme předávat na reklamaci znovu - opět nejde zapnout. Z naší strany se bude jednat tedy o 3. reklamaci stejné vady. Vzhledem k této skutečnosti jsme žádali o odstoupení od kupní smlouvy vzhledem k nemožnosti bezvadného užívání věci a vrácení peněz. Chtěla bych Vás poprosit o informaci, jaké jednání máme ze strany prodejce očekávat a zda v případě uznání poslední reklamace máme na vrácení peněz nárok? V této souvislosti bych měla ještě jeden dotaz. Při monitorované tel. komunikaci s reklamačním oddělením mi bylo sděleno, že dopravu k reklamaci zajistí prodejce na své náklady jimi běžně používanou dopravní společností. Po písemném vyzvání z mé strany k zaslání termínu vyzvednutí zásilky jsem dostala odpověď, že se omlouvají za mylnou informaci, ale dopravu musíme zajistit my na své náklady. Máme právo požadovat zajištění dopravy tak, jak nám bylo, ačkoli mylně, sděleno? Předem děkuji za odpověď a radu.

Dotaz poslal/a: Lucie91, 24. 09. 2014 17:03

Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. I když se z Vašeho pohledu jedná o třetí reklamaci v pořadí, zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v ustanovení § 2169 odst. 2 zakotvuje spotřebiteli právo od smlouvy odstoupit, jedná-li se o opakovaný výskyt vady po opravě. Vyžaduje se tedy, aby nejen byla reklamace pro stejnou vadu spotřebitelem opakovaně uplatněna, ale i opakované uznání vady a její odstraňování opravou. Pokud tedy druhá reklamace nebyla uznána, resp. se jim Vámi vytknutá vada neprojevila a výrobek bezvadně fungoval, nelze s touto reklamací počítat. Pokud jste přesvědčená o tom, že se reklamací náležitě nezaobírali, neboť se nejedná o nahodilou vadu vyskytující se pouze občas a zboží po návratu pořád vadu vykazovalo, bylo na místě závěr prodávajícího k druhé reklamaci rozporovat například videozáznamem projevu vady nebo již posudkem znalce. Nárok na odstoupení od kupní smlouvy a vrácení peněz Vám s ohledem na výše uvedené ještě nevznikl, alespoň ne z titulu opakování vady. Odstoupit by bylo možné v tuto chvíli pouze v případě, že by se vada ukázala jako neodstranitelná. Jinak očekávejte vyřízení třetí reklamace opravou, je-li vada odstranitelná, nebo výměnou za nový výrobek a při neuznání reklamace buď tak, že to za vadu nepovažují nebo že se opět u nich vada neprojevila. Podle § 2161 odst. 2 téhož zákona se předpokládá, že výrobek je vadný, pokud se vada projeví do 6 měsíců od jejího převzetí po koupi. Proto nelze jen tak zamítnout reklamaci s tím, že to vada není. Prodávající musí prokázat opak, trvá-li na zamítnutí reklamace. U druhé varianty neuznání reklamace, doporučujeme postupovat v souladu s pokyny uvedenými výše u druhé reklamace. Co se týče Vašeho dotazu na zajištění dopravy vadného zboží na reklamaci a nákladů s tím spojených, nutno poznamenat, že zákon neukládá prodávajícímu povinnost zajistit dopravu pro uplatnění reklamace. Naopak se předpokládá, že náklady spojené s uplatněním reklamace nese v prvé řadě spotřebitel a posléze má právo na jejich náhradu. To však nebrání ujednání v reklamačním řádu či obchodních podmínkách prodávajícího, v němž se k zajištění dopravy sám zavazuje. V takovém případě je možné se toho s úspěchem domáhat a veškeré náklady rovnou nese prodávající a spotřebitel je nemusí vynakládat a dožadovat se jejich proplacení. Prodávající tím výrazně ušetří, když zajišťuje dopravu svým smluvním partnerem, se kterým má vyjednané určitě lepší ceny. To je i důvod, proč řada prodávajících dopravu zajišťuje. Pokud však jen zazněla informace v telefonickém rozhovoru, který je sice druhou stranou monitorován, ale Vy jeho nahrávkou nedisponujete, a zmíněné ujednání v řádu či podmínkách prodávajícího chybí, obáváme se, že mylně poskytnutou informaci neprokážete. I kdyby ano, sice Vám bude prodávající odpovídat za škodu způsobenou nesprávně poskytnutou informací jeho pracovníkem, ale rozhodně touto škodou není cena dopravy, protože, jak jsme uvedli výše, máte nárok na proplacení účelně vynaložených nákladů spojených s dopravou reklamovaného výrobku. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne dTest

dTest, 01. 10. 2014 22:17

Výpis článků s klíčovým slovem ochrana spotřebitele, reklamace, spotřebitel, spotřebitelská poradna

Máte víc peněz, připlatíte si. E-shopy zvyšují ceny, přijde zpřísnění

3. 3. 2020 | Veronika Hejná | 27 komentářů

Máte víc peněz, připlatíte si. E-shopy zvyšují ceny, přijde zpřísnění

Obchodník by měl spotřebitele informovat, jestliže automaticky upravuje cenu podle analýzy dat o spotřebiteli. Když se pak kupující podívá na stejnou stránku jiným způsobem, možná nebude platit tolik.

Hromadné žaloby se blíží. Takhle mají fungovat

25. 2. 2020 | Veronika Hejná | 1 komentářů

Hromadné žaloby se blíží. Takhle mají fungovat

Soudit se s velkou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší než doteď. Pomoc má přinést novinka, kterou včera podpořila vláda.

Přísnější pravidla pro realitky jsou tu. Ochrana klientů má ale díry

18. 2. 2020 | Veronika Hejná | 9 komentářů

Přísnější pravidla pro realitky jsou tu. Ochrana klientů má ale díry

Zákon o realitním zprostředkování včera vyšel ve Sbírce zákonů a začne tak být účinný 3. března. Co přináší vůbec první samostatná úprava tohoto byznysu?

Ceny rostou nejvíc za osm let. Vrchol inflace teprve přijde

14. 2. 2020 | Petr Kučera | 7 komentářů

Ceny rostou nejvíc za osm let. Vrchol inflace teprve přijde

Spotřebitelské ceny stouply v lednu o 3,6 % oproti stejnému měsíci loňského roku. Meziroční inflace je tak o 0,4 procentního bodu vyšší než v prosinci. Růst cen je nejvyšší od března 2012, oznámil Český statistický úřad.

Dvouletá záruka má skončit. Spotřebitelé si přesto polepší

3. 2. 2020 | Veronika Hejná | 50 komentářů

Dvouletá záruka má skončit. Spotřebitelé si přesto polepší

Konečně bude jasno: Dvouletá lhůta není záruční, ale jenom reklamační. Na druhou stranu se zdvojnásobí doba, kdy je spotřebitel v lepší pozici. A stoupnou i požadavky na kvalitu zboží.

Právo na opravu se blíží. Za spotřebiče můžete ušetřit tisíce

21. 1. 2020 | Veronika Hejná | 16 komentářů

Právo na opravu se blíží. Za spotřebiče můžete ušetřit tisíce

Nová pravidla mají už v příštím roce prodloužit život spotřebičů a ušetřit peníze spotřebitelů. Na rozsáhlejší vylepšení si ale ještě počkáme.

Zdražování je nejvyšší od roku 2012. Inflace brzo neklesne

13. 1. 2020 | Petr Kučera | 9 komentářů

Zdražování je nejvyšší od roku 2012. Inflace brzo neklesne

Spotřebitelské ceny v prosinci stouply meziročně o 3,2 %, což bylo o 0,1 procentního bodu víc než v listopadu. Oznámil to Český statistický úřad.

Tady prodávali špatný benzin a naftu. Nový přehled pokut od ČOI

6. 1. 2020 | Petr Kučera | 159 komentářů

Tady prodávali špatný benzin a naftu. Nový přehled pokut od ČOI

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během roku 2019.

Nový rok ve vaší peněžence. Velký přehled změn

1. 1. 2020 | Petr Kučera | 7 komentářů

Nový rok ve vaší peněžence. Velký přehled změn

Projděte si, jak rok 2020 může ovlivnit vaše osobní finance.

Jak vrátit nevhodný dárek? Tady je návod

25. 12. 2019 | Petr Kučera | 2 komentáře

Jak vrátit nevhodný dárek? Tady je návod

I zboží, které nemá žádné objektivní vady, můžete vrátit. Někdy to jde hodně snadno, jindy hůř. Poradíme.

Jak poznat falešnou čokoládu. Návod pro Mikuláše

2. 12. 2019 | dTest | 9 komentářů

Jak poznat falešnou čokoládu. Návod pro Mikuláše

Na první pohled vypadají stejně. Víte, jak odlišit figurku z pravé čokolády od výrobku ze sladké hnědé hmoty?

Spotřebiče musí vydržet déle. Hledají se stovky opravářů

25. 11. 2019 | Petr Kučera

Spotřebiče musí vydržet déle. Hledají se stovky opravářů

V Česku chybějí desítky až stovky opravářů domácích spotřebičů. Upozornilo na to Sdružení výrobců domácích spotřebičů v ČR APPLiA CZ.

Nepodepsal dodatek, ale službu využíval dál. Spor s operátorem rozsekl úřad

25. 11. 2019 | Jiří Hovorka | 2 komentáře

Nepodepsal dodatek, ale službu využíval dál. Spor s operátorem rozsekl úřad

Klient převzal nové zařízení a souhlasil tak se změnou tarifu. Neznamená to ale, že by automaticky souhlasil i s přiloženým dodatkem ke smlouvě.

Operátora opustíte snadněji, nižší pokuty schválili i senátoři

30. 10. 2019 | Jiří Hovorka

Operátora opustíte snadněji, nižší pokuty schválili i senátoři

Trh mobilních operátorů by se měl výrazně rozhýbat. Senátoři dnes schválili vládní novelu zákona o elektronických komunikacích. Výrazně snižuje nebo i zcela ruší pokuty za výpověď smlouvy se závazkem, zrychluje převod čísla ke konkurenci a nechává celý tento proces na novém operátorovi.

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí nahradit škodu, rozhodl úřad

17. 10. 2019 | Jiří Hovorka | 20 komentářů

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí nahradit škodu, rozhodl úřad

Úřad se zastal muže, kterému pracovnice pošty doporučila poslat zlatý dukát za 8000 Kč jako Balík do ruky. Když se ztratil, podnik platit nechtěl.

Hotovost nebereme, jenom karty. Obchodníci chtějí jasnější zákon

17. 10. 2019 | Petr Kučera | 47 komentářů

Hotovost nebereme, jenom karty. Obchodníci chtějí jasnější zákon

Podle ministerstva financí se může obchodník rozhodnout, že chce přijímat jenom karty. Naopak podle ČNB musí podnikatelé až na výjimky vždycky přijímat i hotovost.

Spropitné si vezmeme automaticky. Podniky dál obírají cizince

25. 9. 2019 | Petr Kučera | 12 komentářů

Spropitné si vezmeme automaticky. Podniky dál obírají cizince

Česká obchodní inspekce uložila pravomocné pokuty za diskriminační jednání v centru Prahy. Dva podniky bezdůvodně účtovaly cizincům vyšší než česky hovořícím spotřebitelům. ČOI oba potrestala pokutou 60 tisíc korun.

Pošta ztratila sběratelskou zásilku, škodu platit nechtěla. Ale musí, rozhodl úřad

20. 9. 2019 | Jiří Hovorka | 46 komentářů

Pošta ztratila sběratelskou zásilku, škodu platit nechtěla. Ale musí, rozhodl úřad

Ne každá známka má sběratelskou hodnotu. Pošta doplatila na nepřesný výklad svých vlastních podmínek.

Chcete ušetřit, dostanete pokutu. Stížností na aukce energií přibývá

5. 9. 2019 | Jana Poncarová | 9 komentářů

Chcete ušetřit, dostanete pokutu. Stížností na aukce energií přibývá

Aukční firmy slibují, že vám vysoutěží tu nejlepší cenu elektřiny nebo plynu. Možná to dokážou. Ale možná na vás místo úspory vyrukují s pokutou. Jak nenaletět?

ČNB chce zpřísnit pojištění při nákupech zboží a zájezdů

4. 9. 2019 | Petr Kučera

ČNB chce zpřísnit pojištění při nákupech zboží a zájezdů

Česká národní banka chce zpřísnit prodej pojištění, které spotřebitelům nabízejí prodejci při koupi zboží nebo služeb – například při pořízení mobilu nebo dovolené. Informují o tom Hospodářské noviny s odkazem na viceguvernéra centrální banky Tomáše Nidetzkého. ČNB nově chce, aby pro prodejce platily podobné podmínky jako pro pojišťovny.

Partner sekce

dTest

dTest

Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku.

Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení...
Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest.

Kontakty:
Časopis dTest
vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST
Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice

tel: +420 241 404 922, 222 767 220

Za tuto kategorii odpovídá:

dTest

http://www.dtest.cz/

Partnerem poradny od: 28.11.2012

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  13 173 369 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Aktuální články

Obchody a služby otevřou ve čtvrtek, zmírní i další omezení

Obchody a služby otevřou ve čtvrtek, zmírní i další omezení

Do třetího stupně protiepidemického systému PES se Česko přesune od čtvrtka 3. prosince....více

Těhotenské balíčky. Neplaťte za to, co můžete mít zadarmo

Těhotenské balíčky. Neplaťte za to, co můžete mít zadarmo

Čekáte miminko? Takže už víte, že láska nepřináší „jen žal a výdaje“, jak se zpívá v písničce,...více

Váš balík čeká. Nový podvod zaujme hloupostí

Váš balík čeká. Nový podvod zaujme hloupostí

Česká pošta varuje před dalším e-mailovým podvodem. Cílem takzvaného phishingu je prozrazení...více

Interaktivní grafiky

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Průvodce výpisem z katastru nemovitostí

Vyznat se ve výpisu z katastru nemovitostí je často složité. Připravili jsme průvodce, který vám pomůže se zorientovat v jeho jednotlivých částech.

Spočítejte si osobní inflaci

Spočítejte si osobní inflaci

Inflace se měří indexem cen průměrného koše výrobků a služeb. Jenže každý kupuje něco jiného, proto na každého inflace působí jinak.

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Jak se vyvíjejí v Česku mzdy a nezaměstnanost

Unikátní mapa, na které můžete sledovat vývoj nezaměstnanosti a průměrných platů v jednotlivých českých krajích od roku 2006.

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů
Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.