Jak se naučit dosáhnout svých cílů prostřednictvím druhých

Eva Sovová | rubrika: Tip na knihu | 31. 8. 2009
Jak se naučit dosáhnout svých cílů prostřednictvím druhých
Manažeři by měli pracovní cíle dosahovat prostřednictvím svých podřízených. Většina manažerů to ale podle odborníků neumí a zbytečně přichází o svůj post i kariérní růst. Psycholog Martin Cipro radí, jak se to dá naučit.

Umění dosáhnout svých cílů prostřednictvím druhých lidí by měl zvládat každý schopný manažer. Firmě by to mělo přinést trvalý rozvoj, zisk a větší konkurenceschopnost. Samotnému manažerovi upevnění pozice ve firmě a kariérní růst. Martin Cipro, autor knižní novinky „Delegování jako způsob manažerského myšlení“ tvrdí, že tuto manažerskou techniku ve své praxi využívá správně jen zlomek manažerů. Svůj názor opírá o dlouholeté zkušenosti z psychologické a poradenské praxe. V publikaci přináší řadu cenných rad a doporučení, proč se naučit na podřízené delegovat úkoly, jak delegovat správně a zajistit si tak dobrou pozici ve firmě.

Delegování jako způsob manažerského myšlení
Autor: Martin Cipro
Formát: 17x24 cm, 160 stran
Nakladatelství: Grada

Psycholog uvádí, že manažeři vznášejí zhruba dvacet nejrůznějších důvodů, proč nemohou ve své firmě na podřízené úkoly delegovat a raději je zvládají sami. Jde například o tvrzení: „Sám jsem efektivnější!“, „Beze mne to nepůjde!“, „Manažer musí dřít!“ ,„Nejsou lidi!“nebo otevřenou obavu: „Někdo se tlačí na mou židli!“. Každou námitku Cipro detailně rozebírá, aby zastánci jednotlivých postojů mohli pochopil, jaký mají problém a jak je vnímají podřízení. Ke každému případu pak nabízí konkrétní řešení, jak na sobě zapracovat, naučit se potlačovat své příliš silné nebo slabé ego a začít bez problémů zvládat techniku delegování.

Například těm, kteří si raději řeší úkoly sami, než aby ztráceli čas a podřízeným vysvětlovali detaily, Cipro říká: „Máte vážné problémy s řízením svého času.“ Podle Cipra je důležité uvědomit si vždy vlastní problém a začít vnímat delegování jako investici do budoucnosti. „Manažer si musí jasně zvolit, které činnosti chce delegovat a které si chce ponechat.“ Zároveň doporučuje, aby manažer nikdy nedelegoval osobní kontakty, které si sám vybudoval a na kterých mu osobně záleží. „Vztahy delegovat nelze!“ doporučuje Cipro.

V publikaci psycholog rozebírá i nejčastější chyby a příklady špatného delegování. Doporučuje například, aby se manažeři při úkolování podřízených neřídili heslem: „Hodit do vody a nechat plavat! Kdo se utopí, stejně za nic nestál?“ Podle odborníků jde o jeden z typických znaků špatného delegování, které může mít pro firmu i samotného manažera velmi nepříznivé následky. Stejně nepříznivý dopad může mít i to, jestliže manažer nedokáže s delegováním úkolů jasně vymezit pravomoci, které pro zvládnutí úkolu podřízení potřebují. „Podřízení se v takovém případě raději samostatně do ničeho nepustí a odpovědnost pro jistotu přenechávají vedoucímu,“ upozorňuje Cipro.

Krok za krokem: Jak správně delegovat práci

  • Přesně definovat zadání
  • Vysvětlit smysl a důvody zadání
  • Prodiskutovat kvalitu výsledku
  • Ujistit se, že pracovník souhlasí s reálností plnění termínů
  • Zajistit pracovníkovi podmínky
  • Sdělit pracovníkovi, kdo mu bude dělat podporu
  • Vysvětlit kritické body a následky chyb
  • Definovat hranice odpovědnosti
  • Sdělit, zda má pracovník právo sám dále něco delegovat
  • Sdělit, jak by postupoval sám manažer
  • Delegovat ucelenou práci (úkol, projekt), aby v ní pracovník viděl smysl

Psycholog manažerům rovněž doporučuje , co nelze na podřízené delegovat, aby si v týmu nepodkopali autoritu. Jde třeba o nové úkoly, na které nejsou podřízení připraveni. Delegovat na podřízené by dobrý manažer neměl i špatně definované úkoly, pro jejichž zvládnutí chybí podřízeným informace. Zároveň vymezuje deset typů úkolů, které lze na podřízené delegovat bez potíží. Jde například o úkoly, které dovede podřízený plnit lépe a odborněji než samotný manažer nebo úkoly, které podřízeným oživí rutinu a zpestří stereotyp práce. Podle Cipra je přitom velmi důležité umět v týmu vybrat pro splnění každého úkolu vhodné kandidáty. Na konkrétních příkladech poskytuje psycholog také návody a doporučení, jak při delegování úkolů s podřízenými komunikovat a dosáhnout svého cíle.

Publikace je užitečná pro všechny manažery, kteří chtějí na svém kariéře dál pracovat a zajistit si další postup. Může být ale cenným rádcem i pro pracovníky, kteří jsou ve firmách v nižších pozicích a mají potíže vyjít se svým šéfem. Cipro v knížce popisuje jakými znaky se vyznačuje třeba narcistický, byrokratický nebo diktátorský manažer a doporučuje, jak s takovým vedoucím nejlépe komunikovat a vyhýbat se zbytečným pracovním konfliktům. Pokud stojí včele týmu například manažer - byrokrat, Cipro radí, aby se jeho podřízení vyhýbali při přebírání úkolů přímé konfrontaci. „Diplomatické je zdůraznit vše, co vnímáte stejně a podobně, abyste nadřízeného přesvědčili, že i vám jde o kvalitní výkon,“ zní jedno z doporučení psychologa.

U narcistického šéfa psycholog říká, že nemá smysl se s ním hádat a vyvracet jeho názory. „Narcistický člověk nesnáší, pokud je přistižen při nedokonalosti. Pokud je vaším nadřízeným a musíte či chcete s ním vydržet v pracovní situaci, je třeba být velmi trpělivý a unést jeho devalvování, ponižování a přezíravost. Je uměním sebekontroly, abychom naslouchali jen faktům, a ne jedovatostem, které útočí na naši sebeúctu. Čím více si připadáte důležití, tím více vás bude narcista provokovat,“ poznamenává psycholog.

Líbil se vám článek?

+15
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Chcete prodat svou nemovitost?

Nechte si zpracovat ZDARMA cenovou nabídku!

Stačit nám bude pár základních informací o vašem bytě nebo domě a kontakt.

Cenu zjistíte OBRATEM.

Mám zájem prodat:

Prodej bytuByt
Prodej domuDům
Prodej pozemkuPozemek
Ostatní prodej nemovitostiJiné
Zpět

Oblíbená témata

tip

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Asertivita: klíč k lépe placené práci a postupu

9. 7. 2009 | Eva Sovová | 2 komentáře

Asertivita: klíč k lépe placené práci a postupu

Umět řídit a dobře motivovat tým nebo na něj delegovat úkoly nemusí zvládat každý manažer. Knižní novinka Asertivita pro manažery je praktickou učebnicí, jak se to naučit a dosáhnout... celý článek

100 rad jak zbohatnout

25. 9. 2008 | Eva Sovová | 21 komentářů

100 rad jak zbohatnout

Peníze hýbou světem. Ti, kdo mají peněz hodně, přemýšlí jinak než ostatní. Rady, jak se stát boháčem, přináší světový bestseller „100 zlatých rad jak zbohatnout“.

99 tipů pro úspěšné vedení lidí

20. 8. 2008 | Eva Sovová

99 tipů pro úspěšné vedení lidí

Proč je někdo rozený šéf a jiný mu sahá jen po kolena a řídí svůj tým jen stěží? Odpovědi a odborné rady mohou najít nejen vedoucí manažeři a ředitelé firem, ale i jejich podřízení,... celý článek

Mobbing: šikana na pracovišti, která se v Česku rozmáhá

15. 1. 2008 | Eva Sovová | 306 komentářů

Mobbing: šikana na pracovišti, která se v Česku rozmáhá

Skrytý teror na pracovišti, tzv. mobbing, zažívá v Česku každý šestý zaměstnanec. Řada z nich kvůli němu práci ztrácí a často končí u psychiatra. Dlouhodobá šikana na pracovišti přitom... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.