Na otázky čtenářů odpovídá Tomio Okamura, mluvčí AČCKA

redakce Peníze.CZ | rubrika: Rozhovor | 21. 8. 2009 | 3 komentáře
Na otázky čtenářů odpovídá Tomio Okamura, mluvčí AČCKA
Celý týden jste měli možnost zeptat se Tomio Okamury, mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), nejen na krachy cestovních kanceláří. Tuto příležitost využila spousta našich čtenářů. Přinášíme první sérii jeho odpovědí, na další se můžete těšit v příštím týdnu.

Otázka Martin Hones:
Dobrý den, co byste doporučil turisticky "mrtvým" regionům, které nejsou turisty využívané, ale přitom mají co nabídnout. Například Kroměříž a její okres...

Odpověď Tomio Okamura:
Dobrý den, co se týče Kroměříže, tak bych začal například skutečnými lokálními gastronomickými specialitami, kterým by měl kraj či město dát maximální propagaci. Je to přesně model regionů těch světově nejvyspělejších turistických zemí jako je například Francie, Španělsko či Itálie.  Mozarellu či parmskou šunku zná v zahraničí každý, perník či syrečky nikdo. Již dávno u nás měly být syrečkové či perníkové polévky, omáčky, nápoje, dezerty či předkrmy. Výhodou je také to, že jídlo zajímá turisty a všechny lidi celoročně, nehledě na počasí. Hezký den, Tomio

Otázka Stanner:
Kdy ACČKA po vzájemné dohodě se svými členy bude dávat na internetu a cestovním kancelářím (CK) ve svém katalogu nějaké ohodnocení CK od asociace, aby si klienti mohli udělat obrázek  solventnosti a hlavně kvality CK? Kdy dojde k povinnému zavádění celkových cen včetně tax u zájezdů jako v Německu ? Nebylo by už na čase?

Odpověď Tomio Okamura:
Dobrý den, na první část otázky odpovídám detailněji v otázce níže. Co se týče celkových cen zájezdů, situace je taková, že povinnost uvádění souhrnné ceny zájezdu platí v pouhých čtyřech státech EU ( Německo, Rakousko, Dánsko a Velká Británie). V ostatních 23 zemích EU taková povinnost není. Naše legislativa je ohledně cestovního ruchu plně harmonizována s legislativou EU a tyto čtyři země tak šly svojí právní úpravou nad rámce této legislativy. Záleží tedy na každém státu, zda-li v tomto ohledu cítí potřebu zvláštní úpravy. Přeji hezký den, Tomio

Otázka Dejmek R.:
Dobrý den, dlouho jsem na chatě neviděl nikoho z Holíků. Žije ještě MUDr Josef Holík? Dejmek, Bystřice pod Hostýnem.

Odpověď Tomio Okamura:
Dobrý den, ano, můj strýček Mudr. Josef Holík stále žije a nyní v létě určitě v Bystřici pod Hostýnem na chatě byl. Přeji hezký den a zdravím na Moravu, Tomio

Otázka Jaroslav Příhoda:
Dobrý den, otázka k pořadu Den D. Předpokládám, že nezasahujete do výběrového řízení a zabýváte se projekty, které vám jsou vybrány. Neobáváte se, že se k vám některé projekty nedostanou, protože nezaujaly ve výběru? Přece jen jde o vaše peníze a předpokládám, že výroba i casting pořadu jsou financovány veřejnoprávní televizí. Nezasloužilo by si výběrové řízení větší průhlednost? Mám na mysli i prosté oznámení přihlášenému, byl jste na 250. místě z 1000 a vybírali jsme 80.

Odpověď Tomio Okamura:
Dobrý den, pořad Den D je licenční světový formát, tento pořad vznikl v Japonsku, kde se vysílal v letech 2001-2003. Česká televize zakoupila licenci od japonské firmy Sony a musí tak dodržovat přesné licenční podmínky. Jelikož se jedná o soutěžní reality show, tak nás pět investorů vůbec neví, koho před nás "do doupěte" pošlou. Jsme tedy pokaždé překvapeni. Ohledně castingu tak vím pouze to, že se na 1.řadu hlásilo více než 800 zájemců s projekty a nyní pro 2.řadu je počet podobný. Z nich se před kamery dostane pouze přibližně každý desátý. Druhá řada se bude v České televizi vysílat od začátku ledna do konce března 2010 a myslím, že se můžete těšit ! Hezký den, Tomio

Otázka Gabriela Lišková: Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda se vztahuje pojištění v případě krachu CK, pokud jsem si od CK koupila pouze letenku - charterový let. Jedná se o krach CK TOMiTOUR. Děkuji za odpověď.

Odpověď Tomio Okamura:
Dobrý den, bohužel na jednu službu se pojištění nevztahuje, podle zákona nelze jednu službu pojistit. Pojištění se vztahuje pouze na zájezdy, což podle zákona znamená kombinaci dvou a více služeb. Hezký den, Tomio

Otázka Hana Náprstková:
Dobry den, rada bych s Vámi spolupracovala. Inspiroval mě pořad o podnikání. Do roka až dvou bych si chtěla na Jablonecku otevřít jesličky a školičku pro neumístěné děti ve školkách. Potřebné vzdělání mám. Jsem spolehlivá a pracovitá. Akorát mi chybí potřebné finance pro počáteční investice...Bohužel nevím jak jinak Vás kontaktovat. Náhodou jsem narazila na tyto stránky a tak využívám této příležitosti se s Vámi spojit...Kontakt na mě: naprstkova3seznam.cz (věk 28, nyní v očekávání dvojčátek...takže dva klienty mám 100% )

Odpověď Tomio Okamura:
Dobrý den, co se týče mojí osoby, investuji v současné době pouze v rámci pořadu Den D, více z časových důvodů nezvládám. Proto se zkuste kdyžtak přihlásit, nábor do druhé řady stále probíhá. Děkuji předem za pochopení a hezký den, Tomio

Otázka jezevec:
Připadá mi poněkud farizejské, říci za Asociaci, že o problému jsme věděli, ale nesměli to říci. Zajisté jste to ale směli rozkecat, jak je v Česku zvykem. Určitě byste nechtěl tvrdit, že obeznámení členové Asociace nikoho ze svých příbuzných a známých nevarovali, a čestně je nechali naběhnout si do prů*eru. Pokud tedy má nějaká nenulová množina lidí informace, ze kterých má (přinejmenším vyloučením rizika) potenciální materiální profit, bezdůvodný, jen protože je členem nějakého spolku - pak to hodně smrdí a těžko budete obhajovat, že Asociace nikoho nevarovala. Pak je to ale jen spolek pro ochranu cestovek "v asociaci" proti těm "mimo asociaci" - a zkusím hádat, že členství je placené a někdo se na tom slušně nachroupne - reálné zájmy klientů ale hájit nedokážete. Jinak k pojištění a krachům cestovek: Vždycky mně fascinuje, že cestovky "krachují" na v první půlce sezony, když jsou narvané prachama ze záloh vybraných do konce roku. A že nikdy cestovky nekrachují v říjnu, když odjezdí zájezdy, na které vybraly peníze, a zjistí že nemají dost zdrojů na nový katalog a přežití zimy. Nepřipadá vám, že tady Asociace i zákonodárci jen bezmocně čumí? Přitom řešení je jednoduché. Stačí zákon, že vybranou zálohu nebo plnění na zájezd musí cestovka primárně použít na takto předplacené služby, a teprve poté z nich může čerpat na vlastní provoz - a zpronevěření zálohy je trestným činem s osobní zodpovědností statutárů jako fyzické osoby. Pak žádná cestovka nemůže připravit lidi o peníze ani je nechat v zahraničí - a v podstatě nepotřebujeme ani nákladné pojištění. Klient přece vždy platí plnou cenu zájezdu před zahájením cesty - takže žádná cestovka, která byť jen elementárně sleduje cash-flow, nemůže zkrachovat nezaviněně.

Odpověď Tomio Okamura:
Dobrý den, promiňte, ale o problémech Tomi tour jsme opakovaně informovali již letos na jaře v nejsledovanějším pořadu v České republice, což jsou večerní televizní zprávy Tv Nova. Podle oficiálních údajů mají zprávy Tv Nova sledovanost přibližně 2 miliony diváků. Říkali jsme tam například, že Tomi tour dlouhodobě dluží svým provizním prodejcům. Zaráží mně tedy spíše to, že přestože byly o problémech Tomi tour již před několika měsíci opakovaně reportáže v nejsledovanější televizi, které vidí miliony diváků v naší desetimilionové republice, tak lidé nadále kupují u takové cestovní kanceláře zájezdy. Nevím, kde lépe mělo být o problémech Tomi tour informováno, než v nejledovanějším pořadu v České republice ? Co se týče legislativy, máme v ČR povinně plně harmonizovanou legislativu s celou EU, konkrétně se jedná o Směrnici EU o zájezdech. Přeji hezký den, Tomio

Otázka Vladislav Skalický:
Proč neudělat povinné zveřejnění faktorů které cestovní kanceláře udělají důvěryhodné. a to je veřejný auditorovaný list těchto hodnot : 1- vlastního kapitálu, 2 - součet pohledávek zaplacených , 3 - součet pohledávek nezaplacených 4- součet objednávek zaplacených , 5 - součet objednávek nezaplacených průběžně každý týden tak, aby se tato situace nemohla vyskytnout. Jinak bude skutečně asi nejlepší, když dovolenou s cestovkou risknu jen na poslední chvíli, protože to bude levnější a mé peníze budou exponovány (vystaveny) risku jen nejkratší dobu.

Odpověď Tomio Okamura:
Dobrý den, k tomu, aby to bylo povinné, je potřeba zákon a legislativní proces je dlouhý. Takový návrh by musel mít tedy širokou politickou podporu. Naše Asociace proto přišla již před měsícem s iniciativou, kterou lze realizovat rychle a bez dlouhého legislativního procesu. Jedná se o vytvoření veřejně přístupného hodnocení důvěryhodnosti všech cestovních kanceláří v České republice. Všichni lidé by si tak mohli kdykoliv zkontrolovat, zda-li je cestovní kancelář spolehlivá a nezkrachuje. Náš návrh jsme již předložili Ministerstvu pro místní rozvoj a požádali ho o spolupráci tak, abychom pomohli k větší jistotě milionům českých turistů, kteří si kupují každoročně zahraniční dovolené. Kompletní zveřejnění bychom rádi realizovali na příští sezonu tzn. rok  2010 a hodnocení by bylo neustále průběžně aktualizováno.

Krach cestovní kanceláře Tomi tour jasně ukázal obrovský problém, že veřejnost nemá šanci si zjistit drtivou většinu interních indicií, které vedou následně ke krachu cestovní kanceláře či stížnostem. Jsme v současnosti zahlcení obrovským množstvím dotazů, jak poznat spolehlivou a nekrachující cestovní kancelář, lidé se bojí a nemají se čeho chytit. Naopak naše Asociace většinu těchto neveřejných informací má, nemůže je však z důvodu hrozící žaloby naplno zveřejnit. Proto bychom rádi na příští rok vytvořili veřejně přístupné hodnocení CK a vyzveme všech téměř 950 cestovních kanceláří na českém trhu, aby se přidaly. Navrh hodnocených kritérií je následující a kombinace 3-4 těchto kritérií již značí jasné problémy a je potřeba dávat si velký pozor:

1) Počet oprávněných stížností CK vzhledem k počtu prodaných zájezdů.
2) CK nevyplácí provizním prodejcům provize, resp. platby zdržuje nebo odkládá.
3) CK je opakovaně propírána v médiích za dluhy zahraničním partnerům.
4) Klienti CK jsou opakovaně stěhování, neubytovávání atd.
5) CK neumožní o problémech ve svých obchodních vztazích (např. neplacení provizí, neplacení dodavatelům) mluvit s vedením, jednatelé se zapírají nebo nejsou dostupní.
6) CK posílá denně 10-20 Last minute nabídek v několika mailech, ceny jsou nesmyslně nízké.
7) CK je řízena či propagována lidmi, kteří přivedli do tristní finanční situace jiné firmy.
8) Majitelé se snaží CK prodat, nikdo však nemá zájem
9) CK prodává až s ročním předstihem zájezdy a zároveň žádá velmi vysokou zálohu
10) CK mění velmi často a ve velkém množství plánované odlety a trasy v hlavní sezoně, jelikož nemá prodáno dostatečné množství zájezdů
11) CK prodává dlouhodobě zájezdy za nerealisticky nízké ceny Na základě výše uvedených kritérii by mohlo být pravidelně aktualizováno hodnocení všech cestovní kanceláří na našem trhu a kdokoliv z veřejnosti si bude moci na webových stránkách ihned přeprověřit, zda-li je CK z hlediska těchto kritérií v pořádku. Veřejnost se u dané CK nedozví hodnocení jednotlivých jedenácti kritérií, ale pouze celkové hodnocení (rating). Například zkrachovalá CK Tomi tour splňovala všechny výše uvedená kritéria. Nyní bude celý návrh dolaďován a návrh tak ještě může zaznamenat změny.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Oblíbená témata

Tomio Okamura

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Jedenáct kritérií, jak poznat upadající cestovku

5. 8. 2009 | Eva Sovová | 2 komentáře

Jedenáct kritérií, jak poznat upadající cestovku

Příští sezónu chce Asociace cestovních kanceláří spustit hodnocení cestovek. Z veřejně dostupného ratingu lidé zjistí, která cestovní kancelář je riziková. Známkování cestovek ale začíná... celý článek

Čechy k drahým dovoleným už nezlákají ani velké slevy

15. 7. 2009 | Eva Sovová

Čechy k drahým dovoleným už nezlákají ani velké slevy

Kvůli krizi lidé šetří už i u nás. Letní dovolenou si letos nedopřejí 4 z 10 Čechů. Každý druhý plánující dovolenou za ní hodlá vydat nejvýše 10 tisíc korun. Cestovní kanceláře to nejvíce... celý článek

O kolik se prodraží malý dluh vymáhaný soudem a exekucí

12. 6. 2009 | Eva Sovová | 25 komentářů

O kolik se prodraží malý dluh vymáhaný soudem a exekucí

Ignorovat i malé dluhy se nevyplácí. Při soudním vymáhání a nařízené exekuci porostou o náklady spojené s vymáháním pohledávky. Tisícikorunový dluh se může vyšplhat až na 20 tisíc korun. celý článek

Partners Financial Services