Revoluce v doručování: Nepřebíráte poštu? Vaše smůla!

| rubrika: Co se děje | 3. 7. 2009 | 7 komentářů
Revoluce v doručování: Nepřebíráte poštu? Vaše smůla!
Dopisům od soudů a úřadů už se nikdo nevyhne. Od 1.7.2009 se zásadně mění pravidla pro doručování. "Cílem je zejména zrychlení soudních řízení," říká exministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Změna je jednou ze stěžejních částí jím připravené reformy soudnictví a týká se i všech správních úřadů.

Každý člověk začne být odpovědný za přebírání došlé pošty. Ta mu bude chodit na takzvanou doručovací adresu. Lze si zvolit, jestli půjde o trvalé bydliště, nebo jakékoliv jiné místo na území České republiky. Případnou odlišnou adresu je potřeba nahlásit na obecním úřadě v místě trvalého bydliště. Jiná adresa může být třeba jen dočasná, typicky pro "letní byt".

Pokud si adresát zásilku nepřevezme, nebude se vracet odesílateli jako dosud, ale pošta ji po deseti dnech hodí adresátovi do poštovní schránky(dopisy od finančních úřadů až po 15 dnech). Tedy i včetně zásilek "s pruhem", určených do vlastních rukou. Soud nebo úřad poté bude považovat zásilku za doručenou. Z tohoto pravidla stanoví zákon jen pár výjimek, například platební rozkaz.

Odpovědnost za poštu

Od července už neuspějete s výmluvou, že nemáte schránku nebo že na ní nemáte jmenovku. "Stejně tak by si lidé měli zajistit kontrolu pošty i během dovolené, podobně jako si domlouvají například zalévání květin," říká exministr Pospíšil.

Zásilka se tedy považuje za doručenou, i když si ji adresát nevyzvedl nebo nepřečetl. "Nemá-li adresát schránku, bude zásilka vrácena odesílateli a vyvěšena na jeho úřední desce. Také v tomto případě platí, že desátým dnem od vyvěšení je považována za doručenou," upozorňuje advokátka Markéta Tvrdá z advokátní kanceláře Lovells.

"Jestliže se adresát s obsahem zásilky neseznámí, může čekat vážné důsledky. Státním orgánem mu totiž mohou být uloženy povinnosti bez ohledu na to, zda o nich má adresát povědomí," dodává Tvrdá.

Nový systém nicméně pamatuje i na omluvitelné důvody. Typickým případem, kdy adresát může namítnout takzvanou neúčinnost doručení, je například nečekaná hospitalizace v nemocnici. Ozvat se ale musí nejpozději do 15 dní ode dne, kdy se adresát o doručení dověděl, a zároveň nejpozději do jednoho roku ode dne doručení.

Rychlejší a levnější

"Dosavadní stav, kdy se lidé mohou poměrně snadno vyhýbat převzetí zásilky, podstatně zdržuje soudní řízení," vysvětluje exministr Pospíšil. Podle nynější ministryně spravedlnosti Daniely Kovářové byl dosavadní systém doručování navíc dost drahý. "Vloni nás doručování stálo 456 milionů korun. Nový systém by mohl ušetřit patnáct až dvacet procent z této sumy," očekává.

Datové schránky (nejen) pro firmy

Revoluce se týká také právnických osob, tedy zejména firem. Právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku musejí začít povinně využívat jinou novinku - datové schránky. Obchodní společnosti získají po 1. červenci datovou schránku automaticky. Ministerstvo vnitra je o tom bude informovat písemně, statutárnímu zástupci společnosti pošle také přístupový kód. Rozesílat je má postupně až do konce září, takže ne všem firmám vznikne nová povinnost hned v červenci. Místo obálek s modrým pruhem pak bude pošta od úřadů chodit firmám přímo do této datové schránky.

Celý článek si lze přečíst na serveru aktuálně.cz na adrese: http://aktualne.centrum.cz/finance/bydleni/clanek.phtml?id=641226

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 8. 2011 13:31

Citace - Eva Janíčková / 10.07.2011 13:26

Odeslala jsem firmě,která mě v bytě provedla nějakou službu doporučený dopis-reklamaci. Telefonicky jsem firmu upozornila,že posílám reklamaci doporučeně.Bylo mi sděleno,že doporučený dopis ode mně nepřevezmou! Co s tím prosím udělat, jak firmu přinutit,aby si reklamaci ode mne převzala. Běží totiž záruční doba.
Předem děkuji

Zobrazit celé vlákno

+1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.