Finanční gramotnost: Děti se učí tvořit rozpočet rodiny na pět let

Petr Čermák | rubrika: Co se děje | 17. 3. 2009 | 9 komentářů
Finanční gramotnost: Děti se učí tvořit rozpočet rodiny na pět let
V rámci projektu na podporu finanční gramotnosti Rozumíme penězům si děti na středočeských školách zkouší, jak hospodaří rodina. V modelových situacích se učí, jak pamatovat na zdražení elektřiny či na finanční potřeby dětí na studiích.

Ještě v dřevních dobách výuky finanční gramotnostiv Česku, kdy ministerstvo financí začalo o takových hodinách přemýšlet, přišla GE Money Bank s projektem Rozumíme penězům. Nyní se tento učební program, který má akreditaci ministerstva školství, rozběhl na jedenácti školách ve Středočeském kraji. V březnu by se mělo zapojit několik škol v Plzeňském kraji. „V nebližší době bychom projekt chtěli rozšířit do dalších českých regionů,“ říká Martin Ježek, manažer projektu Rozumíme penězům z občanského sdružení AISIS, které celý projekt řídí a garantuje jeho nezávislost.

Děti ve školách, které se do projektu zapojily, čeká výuka navržená v pilotní fázi projektu. Zvolená problematika obsahuje témata dovolená, zvýšené náklady na bydlení, nákup auta, peníze, nové bydlení, investice, výhodné nákupy, půjčky a dluhy, smlouvy, osobní rozpočet a hospodaření státu. Tyto situace budou žáci řešit v jednotlivých hodinách, ale i v rámci projektů, kdy se žáci věnují finančnímu vzdělávánícelý den.

V rámci deseti jednodenních projektů žáci řeší situaci rodiny. „Základem pro modelové situace jsou skupiny, v nichž si děti vybírají roli, například otce či matky, a dohromady představují domácnost. Společně pak řídí její rozpočet,“ říká Jitka Kašová, odborná garantka programu. Děti se rozhodují, jak budou řešit například bydlení, nákup auta či dovolenou a kde na to v rozpočtu vezmou peníze. „Děti vidí, jak se jejich rozpočet vyvíjí krátkodobě i dlouhodobě. K tomu jim slouží excelovská tabulka, do které zapisují změny ve finanční situaci domácnosti,“ tvrdí Kašová. Při řešení jednotlivých příkladů se také děti seznamují s finančními produkty. Při nákupu auta například poznají úvěr a leasing. Celý „život“ domácnosti trvá pět let, v průběhu těchto pěti let se mění náklady na bydlení (elektřina, nájem) či děti přechází ze základní na střední školu. „Děti to nutí domýšlet i vzdálenější budoucnost,“ říká Kašová.

První pilotní fáze projektu se uskutečnila v letech 2006 a 2007. Jejím cílem bylo stanovit osnovy a připravit metodické materiály k jednotlivým tématům finanční výuky. Na šesti vybraných školách se školili pedagogové, kteří měli po zapracování finanční gramotnosti do školních vzdělávacích programů děti učit. Školení mělo formu osmdesátihodinového vzdělávacího kurzu.

Anketa

Věříte v nezávislost tohoto projektu?

Z šesti pilotních škol ve Středočeském kraji se jich ostré výuky zúčastnilo méně, ale jiné naopak přibyly. „Školili jsme tři zástupce z každé školy, pokud jeden nebo dva ze školy odešli, finanční vzdělávání tam ztratilo podporu,“ vysvětluje Ježek těžkosti, s kterými se při pilotní fázi AISIS setkal. Aby se tato situace neopakovala, vymysleli experti v AISIS takzvané „ochutnávkové semináře“. Během osmi hodin se snaží pracovníci AISIS a odborník na finanční produkty (ne nutně z GE Money Bank) proškolit celý pedagogický sbor, včetně učitelů a učitelek výtvarné výchovy, v problematice finanční gramotnosti, a nadchnout je pro tento předmět. Tím by mělo být zajištěno, že když odejde klíčový učitel, bude někdo, kdo na jeho výuku naváže. „Deset až dvanáct škol, které se zapojily do projektu ve Středočeském kraji, nebylo ale těžké získat a i jinde by to neměl být problém,“ říká Ježek.

AISIS nyní připravuje knihu, která je v tisku, a internetové stránky rozumimepenezum.cz. Ty by měly být spuštěné na podzim tohoto roku. Jejich obsahem budou obecné texty a jednotlivé části připravované knihy, které budou moci sloužit jako učební pomůcky.

Občanské sdružení AISIS získalo na projekt pro roky 2008 až 2010 podporu ve výši 11 milionů korunz prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Pět milionů je určeno na realizaci ve Středočeském kraji a zbývajících 6 milionů na realizaci v kraji Plzeňském.

Chtěli byste, aby vaše děti měly takový předmět ve škole? Podělte se o názor.

 

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+11
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 3. 2009 6:15, Hráč

Volitelný předmět Základy finančního vzdělávání máme na základní škole už 4.rokem a patří k oblíbeným předmětům,protože přináší řadu podnětů pro praktické využití v životě každého člověka.
Můžete se na nás podívat v úterý 24.3.2009 na ČT 1 v 21.40h Krotitelé dluhů -závěrečná část nebo na:
www.krotiteledluhu.cz část 12.

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

8. 4. 2009 7:15, Renata

Je to pěkné, plánovat na 5 let. Také jme tak při založení rodiny v r. 1983 plánovali. Pak 6 let se 2 dětmi na MD, slavná revoluce, nemožnost sehnat zaměstnání, a plány v čudu. Počáteční dluh na zajištění bydlení doposud velmi těžce umořujeme, teď jsou děti na VŠ a my pojídáme KŮRKY,BRAMBORY,KTERÉ SI NAPĚSTUJEME, A ČESNEČKU!!! To jsme opravdu tak neplánovali.

-10
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Příručka pro učitele finanční gramotnosti je plná příkladů

26. 1. 2009 | Petr Čermák | 12 komentářů

Příručka pro učitele finanční gramotnosti je plná příkladů

Ani bohatá rodina nemusí být bohatá, pokud její závazky převyšují osobní majetek. Nejen to by měli vědět čeští učitelé, kteří budou učit žáky finanční gramotnosti. Vše se mohou přehledně... celý článek

První fond určený pro spoření na studia dětí

1. 12. 2008 | Petr Čermák | 6 komentářů

První fond určený pro spoření na studia dětí

Novým produktem míří ČP Invest na rodiče i prarodiče, kteří chtějí spořit dětem na studium formou pravidelných investic. Konstrukcí je tento produktu podobný fondům životního cyklu.... celý článek

Finanční gramotnost pro děti: výuka hrou

28. 8. 2008 | Jan Stuchlík | 11 komentářů

Finanční gramotnost pro děti: výuka hrou

Čeští učitelé mají k dispozici novou učebnici pro výuku ekonomické a finanční gramotnosti. Pomocí her a úkolů mohou žáky naučit, jak funguje ekonomika a jak se dá hospodařit s rodinným... celý článek

Kdy se Češi naučí rozumět financím

8. 4. 2008 | Petr Čermák | 11 komentářů

Kdy se Češi naučí rozumět financím

„Když vlastní člověk firmu, může zkrachovat, když nebude poptávka po jeho zboží,“ shodli se žáci deváté třídy v hodině finanční gramotnosti na riziku majitele podniku. Zatím jsou v... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.