Za zlomyslná volání hrozí přísnější trest. Úřad má novou zbraň

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 22. 10. 2025 | 1 komentář
Za zlomyslná volání hrozí přísnější trest. Úřad má novou zbraň

Zdroj: Pleska / Midjourney

Lidem, kteří zneužívají tísňová telefonní čísla, hrozí nově nejen pokuta, ale také dočasné zablokování hovorů. Na zpřísnění pravidel upozorňuje Český telekomunikační úřad ve své pravidelné měsíční zprávě.

Podle zákona o elektronických komunikacích je „zlomyslné“ takové volání na tísňové linky 112, 150, 155 nebo 158, jehož účelem není oznámení o ohrožení života, zdraví, majetku nebo veřejného pořádku. Totéž platí o „zlomyslnou komunikaci“, za kterou se považuje především zaslání SMS.

Nové možnosti přinesla novela schválená v roce 2023. Mimo jiné pověřila ministerstva vnitra a zdravotnictví, aby ve vyhlášce stanovila konkrétní stupně zneužití a příslušné tresty. Vyhláška platí od letošního září, připomíná telekomunikační úřad.

Stejně jako dosud hrozí volajícímu pokuta, která může dosáhnout až 100 tisíc korun. Při opakovaném přestupku i dvojnásobku, tedy až 200 tisíc.

Vyhláška nově upřesňuje, kdy je možné pachateli takového přestupku dočasně zablokovat přístup k linkám tísňové komunikace a na jak dlouho:

  • zlomyslná komunikace s četností alespoň šesti případů za méně než 168 hodin: centrum tísňové komunikace může dočasně odmítnout komunikaci po dobu 24 hodin (uskutečněnou prostřednictvím telekomunikačního koncového zařízení nebo identifikační účastnické karty – SIM karta),
  • každá další zlomyslná komunikace, která je vedena po předchozím odmítnutí podle předchozího odstavce, které započalo v posledních 60 dnech: dočasné zablokování komunikace na tísňové centrum po dobu 72 hodin,
  • každá další zlomyslná komunikace, která je vedena po předchozím odmítnutí podle předchozího odstavce, které započalo v posledních 60 dnech: dočasné zablokování komunikace na tísňové centrum po dobu 168 hodin,
  • každá další zlomyslná komunikace, která je vedena po předchozím odmítnutí podle předchozího odstavce, které započalo v posledních 60 dnech: dočasné zablokování komunikace na tísňové centrum po dobu 168 hodin a zároveň zablokování identifikační účastnické karty (SIM karta) nebo znemožnění přístupu telekomunikačního koncového zařízení k veřejné komunikační síti.

Zablokování takzvaného koncového zařízení se netýká veřejných telefonních automatů.

O odblokování SIM karty nebo koncového zařízení pak musí pachatel přestupku požádat Český telekomunikační úřad. Ten při rozhodování „přihlédne k závažnosti jednání, zejména ke způsobu, rozsahu a následkům zlomyslného volání a jiné zlomyslné komunikace“.

V některých případech hrozí i obvinění z trestných činů „poškození nebo ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení“ a „šíření poplašné zprávy“.

„Operátoři se na linkách tísňového volání často setkávají s opakujícími se případy, kdy dochází ke zneužívání těchto linek, a to zejména tím, že jsou uskutečňována oznámení, která nijak nesouvisejí s bezprostředním ohrožením života, zdraví, majetku ani veřejného pořádku, pro které jsou tyto linky určeny. Není výjimkou, že dochází k nahlašování smyšlených či zveličených situací, kdy volající zneužívá linku opakovaně, například v průběhu celé noci, přičemž značná část takových volajících je pod vlivem návykové či jiné omamné látky,“ konstatovalo ministerstvo vnitra v návrhu vyhlášky.

„Operátoři navíc musí mnohdy čelit vulgaritě, urážkám či dokonce výhrůžkám ve chvílích, kdy volajícím vysvětlují, že jejich oznámení nepatří na linku tísňového volání,“ vysvětluje ministerstvo.

Je zájmem veřejnosti, aby tísňové linky nebyly zneužívány a zůstaly včas dostupné, připomíná ministerstvo. Někteří volající přitom podle něj chtějí rozebrat politickou situaci, vyjádřit nespokojenost s osobním životem, postěžovat si na hádku s manželkou či oznamují události různého druhu, které se nezakládají na pravdě. „Při marném výjezdu na základě smyšlených oznámení mohou složky integrovaného záchranného systému chybět tam, kde je jejich včasná pomoc opravdu potřebná,“ zdůrazňuje.

Podle statistik Hasičského záchranného sboru České republiky za rok 2023 přibližně 82 procent přijatých volání na čísla 112 a 150 nebylo vyhodnoceno jako legitimní tísňová komunikace. V absolutních číslech se jedná o přibližně 1,76 milionu volání. Podobné je to v případě SMS komunikace: přibližně 83 % zpráv (přes 41 tisíc) nevedlo k „založení mimořádné události“.

A například Policie ČR má na čísle 158 zkušenosti s několika volajícími, kteří byli schopni ročně uskutečnit několik tisíc hovorů „nenaplňujících charakter tísňové komunikace“.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu UK v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku Aktuálně.cz,... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

A tohle už jste četli?

Kdy jsou v roce 2025 Vánoce a vánoční prázdniny a jak o svátky kouzlit s volnem

15. 11. 2025 | Gabriel Pleska

Kdy jsou v roce 2025 Vánoce a vánoční prázdniny a jak o svátky kouzlit s volnem

Kdy budou v roce 2025 Vánoce? Hloupá otázka? Jistě. Ale my na hloupou otázku máme chytré odpovědi. Řekneme vám, jak mají o Vánocích volno děti, jak blízko mají svátky k víkendu a jak... celý článek

Místo telefonního čísla jen uživatelské jméno. WhatsApp chystá novinku

14. 11. 2025 | Pavla Adamcová

Místo telefonního čísla jen uživatelské jméno. WhatsApp chystá novinku

Komunikátor WhatsApp chystá novinku: k identifikaci uživatelů bude místo telefonních čísel používat uživatelská jména. Podobně, jako to funguje na sociálních sítích Facebook nebo Instagram,... celý článek

Creditas vypne bankovnictví na víc než čtyři dny. S kartou Max banky nezaplatíte

13. 11. 2025 | Petr Kučera

Creditas vypne bankovnictví na víc než čtyři dny. S kartou Max banky nezaplatíte

Klienti Banky Creditas zůstanou víc než polovinu týdne bez přístupu do elektronického bankovnictví. Ještě výrazněji se odstávka dotkne lidí s platební kartou s logem bývalé Max banky... celý článek

Na palubu nově bez papíru. Ryanair dovolí vstup do letadla už jen s aplikací

12. 11. 2025 | Pavla Adamcová

Na palubu nově bez papíru. Ryanair dovolí vstup do letadla už jen s aplikací

Nízkonákladová letecká společnost Ryanair ode dneška ruší papírové palubní lístky. Pasažéři už budou muset používat výhradně takzvaný digitální boarding pass (DBP), a to prostřednictvím... celý článek

Obchodní centrum Černý Most má novou tvář. Podívejte se, jak se změnilo

12. 11. 2025 | Pavla Adamcová

Obchodní centrum Černý Most má novou tvář. Podívejte se, jak se změnilo

Nákupní komplex, který teď nese nový název Westfield Černý Most, prošel modernizací. Jeho majitel, společnost Unibail-Rodamco-Westfield, otevřel prostor s více než 180 obchody a restauracemi... celý článek

Partners Financial Services