Streamovací platforma Voyo a internetová televize O2 TV se v březnu spojily do nové služby Oneplay. Společnost O2 ČR na ni převádí své zákazníky postupně a automaticky, tedy bez jejich aktivního souhlasu. Lidé, kteří o novou službu nemají zájem, ale podle spotřebitelské organizace dTest při vypovězení smlouvy narážejí na komplikace.
Podle zákona o elektronických komunikacích mají poskytovatelé těchto služeb možnost změnit smluvní podmínky, pokud tak bylo předem ujednáno. Takové ujednání najdou spotřebitelé typicky v původní smlouvě či obchodních podmínkách.
Poskytovatelé ale podle dTestu musí zákazníka v textové podobě jasným a srozumitelným způsobem informovat o veškerých změnách nejpozději měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy. A také ho informovat o jeho právu vypovědět závazek ze smlouvy, aniž by mu vznikly jakékoli další náklady, pokud s novými podmínkami nesouhlasí. „V opačném případě by ke změně obchodních podmínek dojít nemohlo,“ připomíná Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Při změně služby u O2 byli zákaznici podle dTestu ze strany operátora skutečně informováni, jak měli. Na e-mail či dopisem jim přišlo, že k určitému datu budou převedeni na novou službu.
„Ve skutečnosti však nebyl spotřebitelům poskytnut transparentní a jednoduchý mechanismus pro odmítnutí změny,“ tvrdí Hekšová.
Změnu podle ní například nebylo možné vypovědět e-mailem. „Jako další možnost vypovězení uvádí operátor zavolání na jejich zákaznickou linku, avšak na této zákaznické lince se spotřebitelé museli nejprve vypořádat s virtuálním asistentem, který jim v jejich požadavcích často nevyhověl nebo jejich požadavku nerozuměl,“ pokračuje Hekšová.
Reálnou možností, jak smlouvu vypovědět, podle ní zůstává zaslání dopisu či osobní návštěva pobočky. „Ze zkušeností, které s námi spotřebitelé sdílejí prostřednictvím naší spotřebitelské poradny a služby VašeStížnosti.cz, však víme, že ani při osobní návštěvě pobočky spotřebitelé nepochodili. Pracovníci spotřebitelům sdělili, že jejich smlouvu nelze vypovědět, respektive, že vypovězení bude možné až od prvního dne změny, tedy až jim začnou strhávat peníze za tuto novou službu, se kterou nesouhlasí,“ říká Hekšová. Podobně se podle dTestu vyjádřili také zákaznici, kteří kontaktovali zákaznickou linku O2.
Společnost O2 se proti tvrzení dTestu ohradila. „V první řadě ujišťujeme, že společnost O2 nechce a ani nikdy nechtěla žádného ze zákazníků připravit o právo vypovědět smlouvu o poskytování služeb do oznámeného data změny, jestliže s novými podmínkami nesouhlasí. Pokud bude z kapacitních důvodů výpověď vyřízena později, zákazníci rozhodně nebudou platit nic navíc,“ ujišťuje pro web Peníze.cz mluvčí O2 ČR Veronika Zachariášová.
Podle ní provází rozsáhlou změnu služby ze strany O2 otevřená a srozumitelná komunikace. „Zákazníci mají s předstihem, nejméně měsíc předem, k dispozici všechny důležité informace – konkrétní změny, nové ceny i upozornění na své právo služby bez sankce zrušit, pokud se změnami nesouhlasí,“ potvrzuje mluvčí.
Zároveň ale připouští, že kvůli stovkám tisíc zákazníků, kterých se změna služby dotkla, došlo k vytížení call center a některých prodejen vlnou dotazů a žádostí.
„Mohlo se tedy stát, že některé požadavky zákazníků nebylo možné přijmout nebo byly odkázány na pozdější dobu, po změně,“ tvrdí Zachariášová.
Zákaznici se podle mluvčí O2 nemusejí obávat, že by v případě požadavku na snížení tarifu Oneplay nebo zrušení služby Oneplay k Internetu hradili něco navíc. „Pokud svou žádost podali do termínu oznámené změny, nebude jim účtováno ani v případě, že se administrativně vše dokončí o něco později,“ zdůrazňuje Zachariášová.
Služba Oneplay nabízí filmy, seriály, sportovní přenosy, záznamy televizních pořadů a exkluzivní originální produkci. Nabízet má až 142 kanálů včetně ČT, Novy nebo Primy a k tomu přes 2000 filmů a pořadů v češtině. Očekává se i širší knihovna mezinárodního obsahu. Na platformě lze sledovat i přetáčet filmy a seriály vysílané v posledních 7 dnech, vytvářet si vlastní profily nebo nahrávat pořady až na 30 dní. Offline a bez reklam.
Pavla Adamcová
Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem