Kampaň Birellu v metru sklidila na sítích kritiku. Za provedení i načasování

Pavla Adamcová | rubrika: Aktuality | 15. 5. 2025 | 5 komentářů
Kampaň Birellu v metru sklidila na sítích kritiku. Za provedení i načasování
Ilustrační foto.
Zdroj: Tupungato / Shutterstock.com

Negativní ohlasy na sociální síti LinkedIn rozpoutala nedávná reklamní akce značky Birell, kterou vlastní Plzeňský prazdroj. V pražském metru v ranních hodinách rozdával promo tým značky kolemjdoucím plechovky nealkoholického piva. A podle uživatelů i nezletilým.

„Přede mnou šli tři cca 14 letí kluci, všichni dostali... Jinak jsem běžná cestující ranního metra. Rozhodně nebylo mým cílem dělat čárky pokaždé, když si někdo vezme plechovku a následně ho legitimovat,“ popisuje autorka příspěvku, ve kterém vyslovuje názor, že pivní značka podle ní „svou propagací cílí na prostředí a časy, kdy se běžně pohybují děti a mladiství“.

Souhlasí s ní řada dalších uživatelů. „Absolutní šílenost! Ale zase to odráží ten neskutečně benevolentní přístup české společnosti k alkoholu obecně. Ne, ani nealko verze alkoholického nápoje není OK pro děti,“ uvádí jeden z nich.

„To je špatně. Nejspíš nevhodně zvolená agentura, která jim to zajišťuje. Navíc při představě, kolik akce v metru musela stát, tak teda samotná prezentace naprosto navíc otřesná,“ podotýká další.

„Chápu snahu pivoznaček vymanit se z toho, že jejich produkt = vždycky alkohol, ale tohle je špatně na všech frontách, etických i marketingových, včetně formy. Takováhle akce má pomáhat brandu?“ ptá se další.

Nealko jen pro dospělé, říká výrobce

Lidé často v komentářích kromě obav z vlivu na kolemjdoucí děti argumentují i tím, že nealkoholické pivo Birell není zcela bez alkoholu, byť obsahuje maximálně 0,5%. 

„Plzeňský Prazdroj je zodpovědný výrobce alkoholu a komunikaci všech svých výrobků, ať už alkoholických nebo nealkoholických, míří výhradně na osoby starší 18 let. To platí i pro značku nealkoholických piv Birell,“ říká pro web Peníze.cz Zdeněk Kovář, tiskový mluvčí Plzeňského Prazdroje.

Anketa

Je podle vás vhodné rozdávat Birell na veřejnosti, kde se pohybují i děti?

Společnost má podle něj vlastní etický kodex dostupný na webu, kterým se řídí. „Platí to i pro ochutnávku produktu, který, jako v tomto případě v pražském metru, prováděla třetí strana. S ní máme nastavená jasná pravidla, že produkt je určený pouze pro dospělé. V pravidlech je také to, že v případě nejasností o věku není plechovka lidem nabídnuta, nebo se rozdávající ptají na věk. Situaci jsme prověřovali a bylo tomu tak i v tomto případě,“ říká Kovář.

Mluvčí Prazdroje však připouští, že ranní hodina byla pro akci nevhodná a ani není v souladu s etickým kodexem společnosti. „Na základě této zkušenosti připomeneme našim partnerům, aby respektovali nejen věk uživatelů, ale také dobu pořádání akce,“ dodává Kovář.

Důležitost etiky při promo akcích podobných výrobků zdůrazňuje i marketingový expert Zdeněk Hašek. „Alkoholický nápoj začíná na obsahu 0,5% a nesmí být podáván nezletilým. A Birell se pohybuje na této hranici, i když se snaží být těsně pod ní. Promo agentura, za kterou firma odpovídá, by měla správně kontrolovat věk zákazníků, otázkou je, jestli na to má oprávnění. Zvítězit by měl etický přístup – nenabízet Birell mladistvým od pohledu, nejlépe jen těm, kteří dobrovolně prokáží, že mladistvými již nejsou,“ potvrzuje. 

Česká obchodní inspekce ale připomíná, že o porušení zákona se v takovém případě nejedná. „Nápoj je podle platné legislativy považován za nealkoholický, pokud obsahuje méně nebo maximálně 0,5 % objemových ethanolu, což dle našich poznatků nealkoholická piva běžně splňují. Jejich rozdáváním osobám mladším 18 let tak nedochází k porušení zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek,“ doplňuje mluvčí inspekce František Kotrba. 

Třetina rodičů má nealko za limonádu

Podle kampaně Nechmelme děti, z pera neziskové organizace Suchej únor a spotřebitelské organizace dTest, považuje třetina rodičů nealkoholické pivo za limonádu. „I skutečně nealkoholická piva fungují jako možný nácvik a trénink na piva alkoholická. Dává velký smysl upozorňovat na rizika spojená s podáváním 'alkoholických alternativ' dětem,“ uvedl pro projekt už dříve například Petr Popov, primář Kliniky adiktologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a odborník na léčbu závislosti. 

„Těch důvodů, proč by nezletilí neměli pít 'nealko pivo je několik. Vždy obsahují nějaké procento alkoholu. Alkohol je karcinogen. Má vliv na centrální nervovou soustavu, trávicí soustavu a další orgány v těle. Dále psychologický vliv, spojení chuti a pohody, oslav, každodenního života. Normalizace pití piva,“ dodává adiktoložka Helena Horalek.

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-21
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů

A tohle už jste četli?

Kde natankovat při cestě na dovolenou? Ceny benzinu a nafty v EU

20. 6. 2025 | Petr Kučera

Kde natankovat při cestě na dovolenou? Ceny benzinu a nafty v EU

Při cestě do ciziny se vyplatí natankovat plnou ještě v tuzemsku – pokud nejedete přes Polsko. Ceny pohonných hmot v Česku patří k nejlevnějším v Evropské unii, ukazuje porovnání.

Woolworth, Wendy’s a kdo dál? 5 nových značek, o kterých se v Česku nejvíc mluví

19. 6. 2025 | Pavla Adamcová

Woolworth, Wendy’s a kdo dál? 5 nových značek, o kterých se v Česku nejvíc mluví

I letos do Česka míří známé značky. Některé z nich zákazníci vyhlížejí už celé měsíce – s expanzí k nám se totiž poněkud zadrhly. Další už si ale vyjednávají franšízanty, nebo za sebou... celý článek

Nemůžete jet na dovolenou kvůli válce nebo živlům. Kde vám pojištění storna nepomůže?

19. 6. 2025 | Petr Kučera

Nemůžete jet na dovolenou kvůli válce nebo živlům. Kde vám pojištění storna nepomůže?

Válečná hrozba v Izraeli, požáry na ostrově, zemětřesení, povodně… V místě, kam jste měli jet na dovolenou, nastaly tak velké problémy, že před cestou varují i úřady. Jenom u několika... celý článek

Pes na střídačku. Soudy řeší péči o mazlíčky po rozchodu, roli hrají i jejich city

18. 6. 2025 | Pavla Adamcová

Pes na střídačku. Soudy řeší péči o mazlíčky po rozchodu, roli hrají i jejich city

Rozchod bolí. A ještě víc, když se partneři přou o někoho, kdo je má rád oba. Řeč tentokrát není o dětech, ale o psech. Česká justice přitom mluví jasně: pes není věc. I když máte kupní... celý článek

„Cash only“ v hlavní roli festivalu ve Varech? Bezhotovostní mise začíná

17. 6. 2025 | Silvie Housková | 3 komentáře

„Cash only“ v hlavní roli festivalu ve Varech? Bezhotovostní mise začíná

Největší rozruch na loňském ročníku filmového festivalu v Karlových Varech nerozpoutaly celebrity ani filmy, ale nenápadné cedulky ve výlohách restaurací a stánků s nápisem „Cash only“.... celý článek

Partners Financial Services