Největší turistická zklamání: 10 míst, kterým se na dovolené raději vyhnout

Kdo by nechtěl navštívit pařížskou Eiffelovku nebo římské Koloseum. Každý turista samozřejmě plánuje v cizí zemi zažít to nejlepší. Jenže někdy se může slušně minout. Abyste zamezili zbytečnému zklamání, tady je žebříček turistických lákadel, kterým se podle návštěvníků vyplatí spíš vyhnout.
Největší turistická zklamání: 10 míst, kterým se na dovolené raději vyhnout

Zdroj: Shutterstock

Z některých nejvyhlášenějších turistických atrakcí si návštěvníci odnesou spíš zklamání, ukazuje nové porovnání. Sestavila ho italská společnost Radical Storage, která provozuje globální síť úschoven zavazadel.

Společnost loni v prosinci zanalyzovala 200 nejnavštěvovanějších turistických atrakcí v 34 zemích světa, a to na základě více než 95 tisíc recenzí od návštěvníků na různých online platformách. Z původního seznamu vybrala ty, které měly alespoň 2000 recenzí.

Autoři porovnání se pak v recenzích zaměřili na 90 klíčových slov indikujících negativní zkušenosti: jako například podle výrazů „přeplněné“, „předražené“ nebo „nepřístupné“.

Které atrakce návštěvníci ohodnotili nejhůře?

1. Zábavní park Alton Towers, Velká Británie

Foto: Shutterstock

Jeden z největších britských zábavních parků, inspirovaný americkým Disneylandem, nabízí adrenalinové horské dráhy i rodinné atrakce v prostředí bývalého šlechtického sídla z 19. století ve Staffordshiru.

Ovšem dle porovnání Radical Storage zároveň patří mezi nejhůře hodnocené turistické atrakce vůbec – celá polovina (přesněji 49,4 %) recenzí od návštěvníků je negativní. Pro porovnání: průměrná míra negativních recenzí na atrakci činí 10,9 %.

Většině recenzentů se na britském zábavním parku nezamlouvá hlavně poměr „cena versus výkon“. Nejsou to přitom atrakce samotné, které by byly pro návštěvníky zábavního parku zklamáním, ale spíš zákaznický servis. Lidé si stěžují hlavně na zavádějící informace na vstupenkách nebo přeplácení na doplňkových službách, jako je občerstvení nebo vstup do dalších částí parku. 

2. Termální lázně Széchenyi, Maďarsko

Foto: Shutterstock

Nejslavnější maďarské lázně s neoklasicistní architekturou lákají návštěvníky Budapešti do horkých minerálních bazénů pod širým nebem už od roku 1913. V turistických průvodcích jsou označované jako něco, co určitě musíte během návštěvy maďarské metropole zkusit.

Podle analýzy Radical Storage ale tento zážitek hodnotí negativně hned třetina všech recenzí, přesněji 37,2 %. Někteří návštěvníci si stěžují na ne úplně dobrou hygienu. Jiní upozorňují na to, že kromě plavek je potřeba přibalit si i velkou dávku trpělivosti – lázně jsou hodnocené z hlediska přeplněnosti jako třetí nejhorší (ohodnotilo je tak 16,8 % recenzí, přitom průměr na atrakci činí 4,4 %). 

3. Vodní svět Siam Park, Španělsko (Kanárské ostrovy)

Foto: Shutterstock

Thajsky stylizovaný vodní ráj na španělských Kanárských ostrovech patří k nejlákavějším aquaparkům na světě, a to hlavně díky divokým tobogánům i designovým relaxačním zónám.

Návštěva ale nemusí být životní zážitek. Nebo – jak se to vezme – recenze totiž často zmiňují problémy s dostupností nebo nerudnou obsluhu. Někteří recenzenti zmínění v porovnání prý dokonce zažili pocity ponížení kvůli nemístným poznámkám zaměstnanců na jejich osobu, třeba kvůli jejich hmotnosti. Jiní poukazují na to, že park není uzpůsobený pro osoby se zdravotním postižením. Negativních recenzí na tuto atrakci je tedy celkově třetina (31,2 %).

4. Tržnice Time Out Market, Portugalsko

Foto: Shutterstock

Moderní tržiště založené v portugalském Lisabonu magazínem Time Out má za cíl pod jednou střechou spojit nejlepší z portugalské gastronomie, kultury a designu.

Vzniklo v roce 2014 a už o čtyři roky později získalo prestižní ocenění The Hamburg Foodservice Award, které patří v gastro oboru mezi nejrespektovanější. Od té doby, zdá se, se služby o něco zhoršily. Alespoň podle recenzí návštěvníků.

Více než čtvrtina z nich (28,4 %) byla z návštěvy tržnice zklamaná. Stala se totiž nejspíš obětí své slávy: nejčastějším důvodem je v tomto případě zcela jasně přeplněnost, prostor jednoduše nezvládá nápor milovníků gastra.

5. Fontana di Trevi, Itálie

Foto: Shutterstock

Ikonická barokní fontána je symbolem Říma a oblíbeným místem turistů, kteří sem házejí mince pro štěstí. Předvedla se před ní i populární Emily z amerického seriálu Emily in Paris. Samozřejmě během romantické scény kolem ní prakticky nebyla živá duše. Realita je ale úplně jiná.

Pokud i vy budete chtít vhodit minci, musíte se obrnit trpělivostí. Hned po lisabonské tržnici Time Out Market ji totiž návštěvníci zhodnotili jako nejvíce přeplněnou (16,9 % recenzí). K návštěvě památky měla nakonec negativní výtku celá čtvrtina recenzentů (24,6 %). Přispělo k tomu ale možná i to, že fontána byla loni uzavřena kvůli renovaci, což logicky mohlo zkazit dojem u řady návštěvníků.

Pokud chcete alternativu k této atrakci, společnost Radical Storage navrhuje vyšplhat se na pahorek Palatin, který leží přímo v centru historického Říma. Návštěvníci ho hodnotí výrazně lépe, připadá na něj jen 6,2 % negativních recenzí.

Mimochodem, mezi atrakce, které naopak návštěvníky zklamaly nejméně, patří řemeslný lihovar Sugarlands Distilling Company v americkém Tennessee (1,9 % negativních recenzí), bulvár Avenida Paulista v brazilském São Paulo (2,4 % negativních recenzí) nebo Černé jezero v brazilském Rio Grande do Sul (2,4 % negativních recenzí).

Které další turistické atrakce se ještě umístily v top 10 největších zklamání?

PořadíAtrakcePoměr negativních recenzí
6.Kasino Horseshoe (Las Vegas, USA) 24 %
7.Guinness Storehouse (Dublin, Irsko) 23,2 %
8.Park Gardaland (Gardské jezero, Itálie) 23,2 %
9.Palác Topkapi (Istanbul, Turecko) 23 %
10.Národní muzeum letectví a kosmonautiky (Washington D.C., USA) 23 %
Zdroj: Analýza společnosti Radical Storage

Pavla Adamcová

Autor článku Pavla Adamcová

Na Peníze.cz píše hlavně o spotřebitelských tématech. Začínala v roce 2006 v Hospodářských novinách, o rok později se připojila k ekonomické redakci Aktuálně.cz, kde s přestávkami působila deset let a poslední rok ji také... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Oblíbená témata

cestování, dovolená

A tohle už jste četli?

O2 převádí zákazníky na Oneplay automaticky. Výpověď je komplikovaná

16. 5. 2025 | Pavla Adamcová

O2 převádí zákazníky na Oneplay automaticky. Výpověď je komplikovaná

Streamovací platforma Voyo a internetová televize O2 TV se v březnu spojily do nové služby Oneplay. Společnost O2 ČR na ni převádí své zákazníky postupně a automaticky, tedy bez jejich... celý článek

Aby vás dovolená nepřišla draho. Přehled vychytávek na letošní prázdniny

16. 5. 2025 | Pavla Adamcová

Aby vás dovolená nepřišla draho. Přehled vychytávek na letošní prázdniny

Jak si v létě usnadnit průjezd evropskými dálnicemi? Na jaká nová omezení si dát pozor a co v cizině rozhodně nedělat? Které bankovní služby můžete využít na cestách? A co bude s vaším... celý článek

Kampaň Birellu v metru sklidila na sítích kritiku. Za provedení i načasování

15. 5. 2025 | Pavla Adamcová | 5 komentářů

Kampaň Birellu v metru sklidila na sítích kritiku. Za provedení i načasování

Negativní ohlasy na sociální síti LinkedIn rozpoutala nedávná reklamní akce značky Birell, kterou vlastní Plzeňský prazdroj. V pražském metru v ranních hodinách rozdával promo tým značky... celý článek

Vyšší koncesionářské poplatky jsou tady. Návod, co si ohlídat

15. 5. 2025 | Gabriel Pleska | 2 komentáře

Vyšší koncesionářské poplatky jsou tady. Návod, co si ohlídat

Dnes je poslední den, kdy se dají zaplatit poplatky za rozhlas a televizi v původní výši. Za květen už budou dražší. Poradíme, co udělat, když jste měli předplaceno a nevíte, kolik... celý článek

Praha poradí, jak správně třídit textil. Nový portál nabízí i mapu sběrných míst

13. 5. 2025 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

Praha poradí, jak správně třídit textil. Nový portál nabízí i mapu sběrných míst

Hlavní město Praha spolu s neziskovou organizací Oděvní banka spustila nový portál Obleč Prahu. Ten má Pražany motivovat k efektivnímu třídění a recyklaci textilu.

Partners Financial Services