Den matek: Kdy bude svátek v roce 2025 a kde se vlastně vzal
20. 4. 2025 | Gabriel Pleska

Svátek matek je svátek pohyblivý, takže každý rok připadne na jiný den. Přečtěte si, kdy se slaví jinde ve světě a kdo a kdy ho vlastně přinesl do Česka.
„Pandur je neustále modernizovaná a v boji osvědčená platforma. Armáda ČR ji úspěšně nasadila na zahraničních misích v Afghánistánu či v Pobaltí,“ říká Andrej Čírtek, mluvčí společnosti Czechoslovak Group (CSG), pod niž Tatra Defence Vehicle (TDV) patří.
Tento typ vozidel neslouží jen Armádě ČR, ale třeba také v Indonésii a na Filipínách. Původní rakouský výrobce Steyr (který je od roku 2003 součástí korporace General Dynamics European Land Systems – GDELS), dodal Pandury v provedení 6×6 nebo 8×8 první i druhé generace kromě rakouské armády například i do USA, Belgie, Kuvajtu, Slovinska nebo Portugalska.
Společnost GDELS podepsala s českou vládou v roce 2009 kontrakt na 107 Pandurů pro AČR za více než 14 miliard korun. Ty do roku 2013 z velké části vyrobil státní podnik VOP CZ v Novém Jičíně na základě spolupráce s GDELS. V roce 2017 pak zástupci ministerstva obrany podepsali s firmou TDV z Kopřivnice smlouvu na dalších 20 kusů ve speciálních verzích (velitelské a spojovací) těchto kolových obrněných vozidel za dvě miliardy korun. Ty byly dodány v letech 2019 a 2020.
TDV získala licenci na výrobu vozidla Pandur 8×8 už před deseti lety, a to právě od GDELS, která je evropskou dcerou americké firmy General Dynamics Land Systems (GDLS). Na základě licence TDV může Pandury 8×8 nejen vyrábět, ale i modernizovat, dále vyvíjet nové verze a prodávat ve vybraných teritoriích.
V konstrukci dvaceti dodatečně objednaných Pandurů velitelské a spojovací verze už konstruktéři TDV použili některé nové prvky a vylepšení. Šlo především o odolnější pancéřovanou ochranu nové korby, vyvinutou v TDV, nebo o výkonnější informační systém a zavedení nového komunikačního systému. Po tomto evolučním kroku TDV přichází s další generací vozidla označovaného jako Pandur 8×8 EVO.
Aktuálně v Kopřivnici dokončují prototyp, který bude mít světovou premiéru na veletrhu IDET 2025 v Brně. Pandur 8×8 EVO je univerzální platforma, která může sloužit k různým účelům. Například jako kolové bojové vozidlo pěchoty, průzkumné vozidlo, vozidlo palebné podpory, ženijní vozidlo, pancéřovaná ambulance, vyprošťovací vozidlo, ale také v podobě samohybného minometu nebo systému protivzdušné obrany. Lze jej vybavit i protidronovými systémy.
Nová generace vozidla nabídne vyšší pasivní i aktivní ochranu osádky a vlastního vozidla, lepší elektronické, komunikační a efektivnější zbraňové systémy, novou bezosádkovou věž UT30MK2 i výkonnější pohonnou soustavu. Oproti současnému Panduru II 8×8 v provedení bojové vozidlo pěchoty vzroste u Panduru 8×8 EVO hmotnost, což bude dáno především vyšší balistickou a protiminovou odolností korby i věže, přičemž korba bude mít navíc zcela nově řešenou spodní část.
U nové generace Panduru se navíc nepočítá se schopností plavby, zákazníci ji nevyžadují. Základem pohonného ústrojí bude turbodieselový šestiválcový motor s objemem 8,9 litru. Maximální rychlost nového obrněnce bude 110 km/h, dojezd bude minimálně 600 km.
„Důležitým podnětem pro vývoj nové generace Pandur 8×8 EVO byly samozřejmě potřeby české armády,“ řekl Tomáš Mohapl, generální ředitel TDV. Armáda plánuje doplnit potřebné počty osmikolových bojových vozidel této kategorie u některých jednotek a také pořídit nové verze.
Dle vyjádření TDV, která na vývoji Panduru 8×8 EVO spolupracuje s rakouskou společností GDELS-Steyr, má tento model potenciální využití v české armádě, ale důraz je kladen také na jeho exportní potenciál. To potvrzuje i výrobce.
„Naše společnost se pro vývoj nové generace platformy Pandur 8×8 rozhodla na základě zájmu zahraničních zákazníků a také díky jejímu technickému a modernizačnímu potenciálu. TDV kromě vozidel pro Armádu ČR vyrobila a vyrábí tato vozidla i pro asijské zákazníky, například Indonésii,“ vysvětlil Tomáš Mohapl, generální ředitel TDV.
„S ohledem na možné dodávky pro AČR je výhodou tohoto vozidla to, že kompletní výroba bude lokalizována v Česku, tedy i bojová věž Elbit UT30MK2 se bude vyrábět v TDV v Kopřivnici. To znamená jistotu dodávek a servisu vozidel i v časech krize, kdy zahraniční dodavatel musí přednostně uspokojovat potřeby domácí armády, nikoliv té české,“ dodává Čírtek z CSG.
Tento projekt podle Čírtka vytváří dlouhodobý pozitivní efekt pro zaměstnanost a odvody do veřejných rozpočtů v míře, kterou žádný zahraniční dodavatel nemůže poskytnout. „Studie EY v minulosti ukázala, že výroba dvacítky Pandurů v TDV pro Armádu ČR měla obrovský multiplikační efekt. Jedna koruna, kterou stát v projektu utratil, se v řetězci dodavatelů multiplikovala 3,2krát.“
Peníze BrandInsight: Partnerem článku je CSG
Sdílejte článek, než ho smažem