Společnost TDV na základě licence od korporace General Dynamics European Land Systems (GDELS), kterou získala v roce 2015, může nejen vozidla Pandur 8×8 vyrábět a dodávat na vybraná teritoria, ale také připravovat pro ně modernizační projekty, a především pracovat na jejich dalším vývoji. Na počátku roku 2024 TDV poprvé představila návrh budoucí podoby nové generace tohoto osmikolového univerzálního vozidla, která nese označení Pandur 8×8 EVO. V současné době pracuje na výrobě prototypu, který bude mít světovou premiéru na veletrhu IDET 2025 v Brně.
Nové generace osvědčené platformy Pandur 8×8
„Naše společnost se pro vývoj nové generace Pandur 8×8 rozhodla na základě zájmu zahraničních zákazníků a také díky jejímu technickému i modernizačnímu potenciálu, který se nabízí do budoucna. TDV kromě vozidel pro AČR, která také na základě smlouvy servisuje, vyrobila a vyrábí tato vozidla i pro asijské zákazníky, například Indonésii, kde se navíc počítá s lokalizací jejich výroby. Důležitým podnětem pro vývoj nového vozidla Pandur 8×8 EVO byly samozřejmě i potřeby české armády,“ vysvětlil Tomáš Mohapl, generální ředitel TDV. Armáda totiž plánuje podle prohlášení svých představitelů doplnit potřebné počty osmikolových bojových vozidel této kategorie u některých jednotek a také pořídit nové verze.
Zdtoj: Tatra Defence Vehicles
Zároveň zůstává otevřená otázka modernizace vozidel Pandur II 8×8 CZ, která již má armáda ve výzbroji a která jsou v polovině svého životního cyklu. Pro TDV je česká armáda důležitý a referenční partner, kopřivnická společnost je proto připravena splnit požadavky armády a Ministerstva obrany ČR dle jejich potřeb i v této oblasti.
Na konstrukčním řešení vozidla Pandur 8×8 EVO spolupracovali kopřivničtí specialisté s rakouskou pobočkou GDELS-Steyr a osmikolová novinka částečně vychází z typu Pandur 6×6 EVO určeného pro rakouskou armádu. Dosud armáda našich jižních sousedů objednala bezmála sto těchto nových vozidel, která částečně doplňují a částečně nahrazují předchozí generaci Pandur 6×6.
V případě Panduru 8×8 EVO půjde o vozidlo nové generace, které nabídne vyšší pasivní i aktivní ochranu osádky a vozidla, lepší elektronické, komunikační a bojové vybavení, novou věž i výkonnější pohonnou soustavu. Oproti současnému Panduru II 8×8 v provedení bojové vozidlo pěchoty vzroste u Panduru 8×8 EVO maximální hmotnost, a to na 25 tun. To bude dáno především vyšší balistickou a protiminovou odolností korby, která bude mít zcela nově řešenou spodní část. U nové generace Panduru se navíc nepočítá se schopností plavby, zákazníci ji totiž nevyžadují. Pandur 8×8 EVO dostane nově koncipované filtroventilační zařízení, u kterého se budou filtry vyměňovat zvenku. Tím se eliminuje riziko kontaminace interiéru vozidla. Dojde navíc k přemístění palivových nádrží v korbě tak, aby se zvýšila ochrana osádky i přepravovaného pěšího roje. Pro jejich větší komfort budou vylepšeny i systémy klimatizace a topení.
Další velkou změnou bude nová bezosádková věž s výzbrojí. TDV pro Pandur 8×8 EVO vybrala věž UT30MK2 od izraelské firmy Elbit Systems. „Ačkoliv existuje řada zbraňových nástaveb různých výrobců, tak fakticky pouze několik z nich má dnes k dispozici ověřené požadované technické řešení v oblastech nejen ničivosti, ale i aktivní ochrany vozidla, které v sobě integruje veškeré dnes vyspělými armádami poptávané systémy. Naši konstruktéři zvažovali řadu aspektů, například jejich technické a ekonomické parametry, zda jsou vhodné pro zástavbu do podvozkové platformy Pandur 8×8, ale také exportní potenciál celého vozidla s danou věží a v neposlední řadě možnosti přenosu co největšího reálného podílu na výrobě bojové nástavby do Česka,“ vysvětlil Robert Vent, obchodní ředitel TDV. Na základě těchto aspektů volba padla na UT30MK2, která se bude v TDV ve spolupráci se společností Elbit i vyrábět. Produkce vozidla Pandur 8×8 EVO tak bude plně lokalizována v České republice.
Sdílejte článek, než ho smažem