Málokdo dnes věří tomu, že držet dítě na klíně nebo se s ním dokonce připoutat jedním pásem, by mohlo při nehodě skutečně fungovat. Já si na výlety na klíně babičky docela dobře pamatuji. A pamatuji si také, že správné vedení pásů kolem mého křehkého dětského těla nebylo při těch vzácných cestách autem úplně na pořadu dne – zadní sedadla pásy neměla.
Dnes je situace zcela odlišná, provoz na silnicích je nesrovnatelně hustší a malí pasažéři v autech jsou jeho běžnou součástí. Tomu odpovídají i nároky na bezpečnost a povinnost používání autosedaček. Český zákon je v tom překvapivě přísný – používání dětského zádržného systému, tedy sedačky nebo podsedáku pro větší děti, je povinné do 150 cm a 36 kg. Do stejné výšky dítěte je povinnost použít sedačku ještě v Německu a Itálii na rozdíl od 135 cm běžných v jiných zemích Evropy.
Bezpečnost jde ruku v ruce se správnou instalací
Na trhu najdete širokou paletu autosedaček vybavených pokročilými funkcemi pro ochranu dětí a výrobci stále přicházejí s dalšími inovacemi. Autosedačka ale může poskytovat účinnou ochranu pouze za předpokladu správné instalace a správného používání. Studie Německé asociace pojistitelů (GDV) z roku 2018 zjistila, že 47,6 % všech zkoumaných dětských sedaček nebylo použito správně. Zhruba každá druhá sedačka tedy nemusí být tak bezpečná, jak od ní rodiče očekávají a jak bezpečná by mohla být.
Foto: Thule
Snadná manipulace jako jeden z pilířů testu ADAC
O klíčové roli snadné obsluhy vypovídá i nejvýznamější evropský test dětských autosedaček organizovaný společností ADAC spolu se Stiftung Warentest a ICRT. Na výsledném hodnocení se z 50 % podílí ochrana dítěte, ze 40 % obsluha a z 10 % ergonomie. Během zkoušky zaměřené na zacházení s produktem je sledováno, jak si uživatel poradí s instalací daného modelu, usazením dítěte do autosedačky nebo s použitím pásů. Hodnotí se dokonce i jak snadné je čtení uživatelské příručky.
Uživatelská přívětivost by tedy při výběru autosedačky měla být jedním z rozhodujících parametrů, samozřejmě spolu s bezpečností a pohodlím pro dítě. Díky kombinaci jednoduché obsluhy, minimálního rizika chybné instalace, bezpečnosti při nárazu a ergonomii se v podzimním testu ADAC nejvíce dařilo sedačce Thule Maple ve spojení s isofixovou základnou Thule Alfi. Jedná se přitom o vůbec první autosedačku, kterou švédská firma Thule uvedla na trh a výsledné hodnocení bylo dokonce nejlepší, které kdy bylo uděleno vajíčku umožňujícímu nastavení do polohy vleže.
Foto: Thule
Švédský standard bezpečnosti – pro děti i planetu
Při vývoji systému autosedaček Thule sehrálo klíčovou roli nejmodernější crashtestové centrum Thule. Zde jsou autosedačky podrobeny testování podle standardu Swedish Plus Test, který se vztahuje zejména na sedačky otočené proti směru jízdy. Jeho součástí jsou přísnější nárazové zkoušky, než ukládá norma EU, a považuje se za měřítko bezpečnosti v severských zemích.
Thule Maple a Thule Alfi byly navrženy a vyrobeny v Evropě, v závodech Thule, v souladu se závazkem značky k udržitelnosti, bezpečnosti a inovacím. Díky materiálům pocházejícím z lokálních zdrojů a tkaninám s certifikací ÖKOTEX společnost Thule nadále zajišťuje, aby byly pečlivě zohledňovány všechny aspekty bezpečnosti dětí, od ochrany před škodlivými chemikáliemi až po minimalizaci dopadu na životní prostředí.
Sdílejte článek, než ho smažem