Tak určitě: se ztracenou peněženkou nejspíš přijdete o peníze. Hotovost zachráníte těžko, ale jestli jste uvnitř měli i platební kartu, zablokujte ji co nejrychleji ve své bance.
Obvykle to však není ten největší problém. V peněžence nosíte hned několik dokladů, jejichž ztrátu byste měli okamžitě řešit. Jinak vám hrozí jejich zneužití i pokuta.
Začněte od občanky
Občanský průkaz patří k nejdůležitějším osobním dokladům. Každý občan je ze zákona povinen chránit ho před ztrátou, odcizením, zneužitím, poškozením a zničením. Za nenahlášení těchto událostí i opakovanou ztrátu dokladů můžete dostat pokutu až 10 000 korun.
Pokud jste ztratili peněženku s větším množstvím dokladů, začněte právě s občankou. Konkrétní počet dní na nahlášení ztráty občanského průkazu sice není nikde napsaný, ale rozhodně s tím neotálejte. Občanský průkaz obsahuje citlivé údaje, které někdo může velmi snadno zneužít.
Ztrátu nebo odcizení dokladu je nutné hned nahlásit:
- obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, v Praze jakémukoliv úřadu městské části 1 až 22,
- Policii České republiky,
- ministerstvu vnitra, pokud současně žádáte o vydání nového průkazu ve zrychleném režimu,
- zastupitelskému úřadu, pokud ke ztrátě nebo odcizení došlo v zahraničí.
Zákon sice čerstvě počítá i s možností nahlásit ztrátu online, aplikace však zatím není dostupná.
O novou zažádejte rychle
O vystavení nového občanského průkazu byste měli požádat do 15 pracovních dnů od nahlášení ztráty. Učinit tak můžete na jakémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností, bez ohledu na místo trvalého pobytu.
K žádosti budete potřebovat doklad totožnosti – tedy řidičský průkaz, cestovní pas nebo rodný list. S sebou si vezměte i 200 korun na poplatek. Fotku nepotřebujete. Na úřadu si ji stáhnou z databáze nebo vás vyfotí na místě.
Na vystavení nové občanky mají úřady 30 dnů. Obvykle je nový doklad hotový už za dva týdny.
Jestli potřebujete občanku dříve, můžete si zažádat o vyhotovení ve zrychlené lhůtě. Občanku vám dodají do pěti dnů za poplatek 500 korun. Dokonce si můžete zažádat o vystavení do 24 hodin, pak si ji ale musíte vyzvednout v Praze na ministerstvu vnitra a zaplatit 1000 korun.
Potřebujete-li občanku rychleji kvůli účasti ve volbách, stačí si nechat vystavit provizorní doklad s platností jeden měsíc.
Neplatný doklad nepoužívejte
Může se stát, že nahlásíte ztrátu dokladu a za pár dní ho znovu objevíte. Nejásejte. Takový doklad už je neplatný. Používáním starého dokladu byste se dopustili přestupku, za který můžete dostat pokutu až 15 000 korun. Starý doklad zlikvidujte nebo odneste na nejbližší úřad obce s rozšířenou působností.
Fakt, že je doklad neplatný, si můžete ověřit v databázi neplatných dokladů na webu ministerstva vnitra.
S potvrzením o ztrátě můžete za volant jen v Česku
Postup při ztrátě řidičského průkazu je podobný jako u občanky. Ztrátu řidičáku musíte neprodleně nahlásit, a to na obecním úřadu obce s rozšířenou působností – kdekoliv v Česku.
Úřad vám vydá potvrzení o oznámení ztráty, odcizení, poškození nebo zničení ŘP. To slouží 30 dnů jako náhrada řidičského průkazu, ale pouze na území České republiky.
Včas si proto podejte žádost o nový řidičský průkaz. Formulář je k dispozici online nebo přímo na úřadu. K žádosti o nový řidičák je potřeba pouze doklad totožnosti. Pokud jste spolu s řidičákem ztratili i občanku, předložíte potvrzení o občanském průkazu.
Od 1. června letošního roku si o nový řidičák můžete zažádat i elektronicky skrze Portál občana. Do portálu se přihlásíte přes eObčanku, datovou schránku, MojeID nebo prostřednictvím bankovní identity. Vyzvednout si ho však musíte osobně.
Nový řidičák vám udělají do 20 dnů od podání žádosti za 200 korun. Když spěcháte, tak do pěti pracovních dnů za 700 korun. Vyzvedává se na úřadu, kde jste podali žádost. Pokud se z nějakého důvodu nemůžete dostavit osobně, může za vás doklad vyzvednout i zmocněná osoba.
Nahlásit byste měli i ztrátu mezinárodního řidičáku. Postup je jednodušší, duplikát vám vydají za 50 korun na počkání. Komplikovanější je to v situaci, když ztratíte spolu s mezinárodním i klasický řidičák. V takovém případě nejdříve musíte počkat na vyhotovení běžného řidičáku a až potom zažádat o mezinárodní.
Nezapomeňte na zdravotní pojišťovnu
Ztrátu kartičky pojištěnce máte povinnost nahlásit do osmi dnů příslušné zdravotní pojišťovně. Nejsnazší je ohlášení osobně na pobočce. Rovnou totiž dostanete potvrzení, které kartičku nahradí, než vám přijde nová. Potvrzení zcela nahrazuje kartu pojištěnce s platností na tři měsíce od data vystavení.
Některé pojišťovny umožňují nahlášení e-mailem nebo telefonicky. Náhradní doklad potom zasílají elektronickou poštou. Pojišťovny obvykle mají pro nahlášení ztráty karty pojištěnce speciální formulář. Najdete ho přímo na pobočce nebo na internetových stránkách pojišťovny.
Nemůžete najít rodný list?
Ačkoliv rodný list pravděpodobně v peněžence nenosíte, často se stává, že se doma jednoduše někam zastrčí a už nenajde. A protože patří mezi velmi důležité doklady, je dobré ho mít u sebe.
Dobrou zprávou je, že ztrátu rodného listu hlásit nemusíte. Tou špatnou, že je s ní spojená nutná administrativa a správní poplatek.
Když ztratíte originál rodného listu, na úřadu vám vystaví duplikát. O nový rodný list si požádejte na matrice městského úřadu v místě narození. To znamená v městské části, kde se nachází nemocnice, ve které jste se narodili. Výjimku tvoří lidé narození před rokem 1950 v Praze. Ti musí žádost podat na Úřadu městské části Prahy 1.
Formulář se žádostí o duplikát rodného listu najdete ke stažení na webu příslušného úřadu nebo přímo na místě. Kromě vyplněného formuláře si připravte doklad totožnosti a 100 korun.
Doba vystavení duplikátu se na jednotlivých úřadech liší. Obecně mají na vystavení 30 dnů, někde ho ale vystavují i na počkání. Pro hotový duplikát si můžete přijít osobně nebo poslat člena rodiny. Vydají ho i osobě s úředně ověřenou plnou mocí.
Pokud si z nějakého důvodu nemůžete žádost podat osobně, stačí písemná forma. Do obálky přidejte vyplněný formulář se žádostí o duplikát nebo vámi sepsanou žádost se všemi náležitostmi, které formulář obsahuje (jméno, datum narození, trvalé bydliště) a stokorunu na úhradu správního poplatku. Nezapomeňte uvést, kam má být doklad zaslán. Pošlete ho doporučeně na adresu příslušné matriky. Duplikát vám z úřadu pošlou jako dopis do vlastních rukou.
Kateřina Jungvirtová
Vystudovala obchodní podnikání a po škole pracovala jako copywriter. S redakcí NextPage Media spolupracuje od roku 2021. Když zrovna nepíše, sedí u piana, čte dobrou knížku, je na procházce se psem nebo na cestách. Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem