Dárek v podobě hotovosti našlo před pár dny pod vánočním stromečkem 56 procent obyvatel Česka. Vyplývá to z průzkumu, který pro Air Bank udělala agentura Ipsos na reprezentativním vzorku 880 respondentů ve věku 16 až 60 let.
Peníze byly třetím nejčastějším dárkem po kosmetice (tu dostalo 73 procent lidí) a oblečení (72 procent).
Hotovost dosahovala v průměru 3300 korun, nejčastěji ale šlo o tisíc až dva tisíce. Přes pět tisíc korun obdrželo 16 % respondentů.
Dvě třetiny lidí v průzkumu uvedly, že peníze jsou pro ně dárek jako každý jiný, nebo dokonce lepší. Pětina respondentů není z peněz pod stromečkem vyloženě nadšená, ale v zásadě jim nevadí. Jen 12 procent respondentů uvedlo, že by se peníze pod stromeček dávat vůbec neměly.
Jenom 13 procent lidí přitom finanční dar samo nadělilo. To znamená, že když se někdo rozhodne dát k Vánocům hotovost, obdaruje tak zpravidla hned několik blízkých.
Mezi nejčastějšími dárci jsou rodiče a prarodiče, nejčastěji obdarovanými mladí do 20 let. Mezi partnery dávají peníze častěji muži.
„Pro některé lidi je tento typ dárku tou nejjednodušší a také nejrychlejší variantou, jak vyřešit Ježíška. Nemusí vymýšlet, co konkrétně by dotyčnému udělalo radost, a navíc se tak vyhnou nutnosti dárek sami shánět,“ říká Petr Šmíd, vedoucí oddělení výzkumu Air Bank.
„Dárek v podobě hotovosti je pro některé dárce v podstatě jediným způsobem, jak se strefit do vkusu obdarovaného. To platí zejména v situaci, kdy je mezi dárcem a obdarovaným generační rozdíl,“ dodává.
Víc než pětina (21 procent) lidí v průzkumu uvedlo, že si obdržené peníze přidá ke svým stávajícím úsporám a koupí si hodnotnější dar. Třináct procent lidí utratí peníze v povánočních výprodejích a jedenáct procent si prý koupí dárek, který pod vánoční stromeček nedostalo. Pětina (20 procent) lidí peníze utratí za běžné spotřební nákupy – jednoduše si je vloží do peněženky a nepřikládá jim speciální význam. Zbývající pětina lidí zatím neví, co s finančním darem udělá, anebo peníze použije jiným způsobem.
Sdílejte článek, než ho smažem