Nepodepsal dodatek, ale službu využíval dál. Spor s operátorem rozsekl úřad

Jiří Hovorka | rubrika: Co se děje | 25. 11. 2019 | 2 komentáře
Klient převzal nové zařízení a souhlasil tak se změnou tarifu. Neznamená to ale, že by automaticky souhlasil i s přiloženým dodatkem ke smlouvě.
Nepodepsal dodatek, ale službu využíval dál. Spor s operátorem rozsekl úřad

Když od operátora „na dálku“ převezmete modem, telefon nebo podobné zařízení a dál ho využíváte, neznamená to automaticky, že souhlasíte s rozsáhlejší změnou písemně uzavřené smlouvy z dřívější doby. Zdůraznil to Český telekomunikační úřad ve sporu zákazníka s operátorem Air Telecom.

Klient využíval služby Air Telecomu od července 2013. Operátor ho v roce 2017 kontaktoval s tím, že přistupuje k modernizaci sítě a související změně dosavadních tarifů služeb. Zákazník souhlasil se zasláním nového zařízení a tím se změnou tarifu. S novým zařízením mu firma poslala i písemný návrh dodatku smlouvy, který – v jeho neprospěch – prodlužoval délku závazku a upravoval smluvní pokutu.

Podepsaný dodatek však zákazník zpátky nezaslal, přestože služby a převzaté zařízení dál využíval a později zaslaná vyúčtování řádně platil. Po deseti měsících od změny technologie klient službu vypověděl. Air Telecom to považoval za předčasné ukončení smlouvy a naúčtoval mu sankci: pětinu součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy.

Když zákazník neuspěl s reklamací u operátora, obrátil se na Český telekomunikační úřad jako regulátora trhu.

Bez podpisu to nejde

Úřad při přezkoumání reklamace zjistil, že změna typu služby i její ceny byla učiněna pouze konkludentně (tedy jinak než výslovným ústním nebo písemným souhlasem) tím, že si zákazník převzal zaslané zařízení a pokračoval ve využívání služeb. Písemný dodatek, který měnil délku původní smlouvy a případnou sankci za její předčasné ukončení, však nepodepsal.

Řežeme náklady!

Účty za telefon, elektřina, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.

„A jelikož požadavek na podpis písemného smluvního dokumentu nelze nahradit konkludentním jednáním, nelze nepodepsaný dodatek považovat za platné a účinné právní jednání, které by obě smluvní strany zavazovalo,“ zdůraznil Český telekomunikační úřad. 

Když klient nepodepsal dodatek, nezměnila se tedy podle úřadu ani ta část původní písemné smlouvy uzavřené v roce 2013, podle níž šlo o smlouvu na dobu určitou, uzavřenou (pouze) na dobu 24 měsíců. 

Úřad dospěl k závěru, že po uplynutí sjednaného závazku v roce 2015 automaticky došlo ke změně smlouvy z doby určité na neurčitou, jak to stanovují všeobecné obchodní podmínky operátora. A smlouvu na dobu neurčitou může klient vypovědět bez sankce prakticky kdykoliv (byť se stanovenou výpovědní lhůtou), a to i bez udání důvodu.

V daném případě se tedy podle ČTÚ nejednalo o předčasné ukončení smlouvy. Sjednaná doba jejího trvání už totiž uplynula dávno před podáním výpovědi, respektive v době podání výpovědi už šlo o smlouvu na dobu neurčitou. Proto operátor nemůže požadovat smluvní pokutu.

„Sankcionovat lze pouze porušení povinnosti, ne výkon práva (výpověď smlouvy) učiněný zcela v souladu s písemně uzavřenou smlouvou,“ vysvětluje úřad. Zákazník tedy nemusí platit nic navíc.

Výpovědi pište jasně

Nezávisle na výše popsaném případu pak úřad také upozorňuje spotřebitele na nutnost formulovat znění výpovědi smluv přesně a určitě. Lidé si tím ušetří případné spory nebo si pro jejich řešení vytvoří lepší výchozí pozici, uvedl ČTÚ ve své zprávě monitorující dění na trhu.

Výpověď musí být dostatečně srozumitelná a má jasně vést k závěru o tom, že klient zamýšlí konkrétní smluvní vztah ukončit. Výpověď je vždy jednostranné právní jednání, které nevyžaduje souhlas nebo potvrzení druhé strany.

„Pro její doručení však doporučujeme volit takovou formu, která bude průkazná. Například ústní sdělení výpovědi v průběhu telefonického hovoru může být sice smlouvou považováno za dostatečné a může se jevit jako nejsnazší cesta k ukončení smluvního vztahu, vhodnější však je volit takový způsob, který umožňuje doložit (dodejkou nebo potvrzeným podacím lístkem), že výpověď byla operátorovi účinně doručena,“ upřesňuje úřad.

ČTÚ už zaznamenal i případy, kdy ani řádně zaslanou a prokazatelně doručenou výpověď operátor nezohlednil a zákazníkovi i po skončení výpovědní doby dál zasílal faktury. Pokud se lidé s podobnou negativní zkušeností při výpovědi setkají, měli by se bránit a informovat o tom i úřad.

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! 

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+131
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 2 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

25. 4. 2024 | Petr Kučera

Češi mají nejdražší elektřinu v EU, ukazuje nové porovnání

Cena elektrické energie pro domácnosti v Česku byla v loňském druhém pololetí nejvyšší v Evropské unii, pokud zohledníme odlišnou kupní sílu v jednotlivých státech. Vyplývá to z dnes... celý článek

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

23. 4. 2024 | Petr Kučera | 2 komentáře

Půjčil i těm, kdo nemohli splácet. Profi Credit dostal pokutu od ČNB

Česká národní banka dala pokutu čtyři miliony korun společnosti Profi Credit Czech, poskytovateli spotřebitelských úvěrů pod názvy Pojištěná půjčka a Razdva půjčka.

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

23. 4. 2024 | redakce Peníze.CZ

Billa spouští aplikaci pro e-shop. Rozšiřuje i rozvoz

Obchodní řetězec Billa dnes představil novou mobilní aplikaci, přes kterou si mohou zákazníci nakoupit na e-shopu.

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

23. 4. 2024 | Pavla Adamcová | 2 komentáře

E-shopy, na které jsou úřady krátké. Balando a spol. dál klamou zákazníky

Jmenují se podobně jako známé značky – třeba Balando, Joot nebo Bonky. Tváří se jako zavedený e-shop, ale přitom jen zprostředkují doručení z Číny. Chlubí se falešným oceněním od zákazníků.... celý článek

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

19. 4. 2024 | Petr Kučera

Tři banky hlásí odstávku, limity na víkend si nastavte včas

ČSOB, Raiffeisenbank a mBank o víkendu dočasně vypnou své elektronické bankovnictví. Klienti by si proto dopředu měli nastavit limity na platebních kartách, pokud například plánují... celý článek