Poslanci dnes schválili novelu zákona o dráhách, jejíž součástí je také zavedení systému jednotného tarifu jízdenek na železnici.
„Systém je založen na tom, že kdokoli z dopravců bude schopen prodat jednu jízdenku OneTicket a na základě skutečně použitého spoje se spravedlivě rozúčtují podíly na přepravách jednotlivým dopravcům,“ říká ministr dopravy Vladimír Kremlík.
„V současné době si musejí cestující v případě přestupů mezi spoji různých dopravců kupovat více jízdenek. Systém jednotného tarifu by měl cestování výrazně zjednodušit. Cestující si zkrátka zakoupí jednu jízdenku a bude moci jednoduše nasednout do toho vlaku, který pojede první, bez ohledu na dopravce,“ dodává Kremlík.
Jednotný tarif by byl povinný pro všechny dopravce, kteří jezdí na základě objednávek státu (zjednodušeně řečeno expresy a rychlíky) a krajů (spěšné a osobní vlaky). Na takové spoje získávají dopravci dotace. Povinné uznávání jednotné jízdenky ale nevylučuje, aby jednotliví dopravci dál nabízeli své vlastní jízdenky a slevy, které nebudou platit u konkurence.
Pro dopravce, kteří jezdí „na komerční riziko“, tedy bez nároku na dotace, nebude systém povinný. Můžou k němu ale přistoupit dobrovolně. V praxi jde hlavně o trasu mezi Prahou a Ostravou.
K výraznějšímu vstupu soukromých dopravců na dotované tratě dojde už od poloviny letošního prosince. Přestože stát připravuje systém jednotného tarifu už několik let, dokáže ho zřejmě spustit až po roce – tedy od prosince 2020. Do té doby se tedy přestupy naopak zkomplikují. Určitou kompenzací pro cestující může být, že díky vyšší konkurenci nabídnou dopravci lepší vozy.
Předání některých tratí jiným dopravcům než Českým drahám ale může přinést i skryté zdražení. Příkladem jsou časové jízdenky: Celoroční varianta IN100 teď u Českých drah přijde na 19 990 korun a kromě několika málo tratí (z celostátního pohledu spíše okrajových) s ní lze jezdit skoro po celé železniční síti v ČR. Celoroční varianta nové jednotné jízdenky má podle předběžného ceníku, o němž informoval web Zdopravy.cz, přijít na nejméně 22 500 korun. V porovnání s dneškem přitom takový cestující nezíská za vyšší cenu více služeb, protože rozsah sítě (a víceméně i spojů) zůstane stejný. Jenže když zůstane u síťové jízdenky Českých drah, mohl by ji využít v podstatně menším rozsahu než doteď, protože čím dál víc úseků ukrojí soukromníci.
Součástí schválené novely, kterou teď ještě projednají poslanci, je mimo jiné i přejmenování Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na Správu železnic. Název téhle státní organizace byl totiž příliš dlouhé a lidé ho často komolili.
Petr Kučera
Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem