Zvažujete koupi elektromobilu, ale nedokážete si představit, jak budou vypadat v budoucnu sídliště plná elektroaut, která jejich majitelé nemají pomalu kde nabít kvůli frontám u nabíjecích stanic? Pražská energetika (PRE) nyní testuje řešení tohoto problému. Od 1. února otevřela pro veřejnost jedinečnou nabíjecí stanici, která kombinuje nabíječku s výrobou elektřiny ze solárních panelů a akumulačními bateriemi pro stabilizaci distribuční sítě.
Pilotní provoz stanice testuje vliv na dodávky elektřiny
Nabíječka od PRE umožní současné nabíjení dvou elektromobilů – jednoho v režimu rychlonabíjení, druhého středně rychle – a také jednoho elektroskútru. Díky bateriovému systému se výrazně eliminují negativní dopady stanice na okolní síť. Zelená elektřina ze střešních solárních panelů může proudit jednak přímo do nabíjecích stojanů, jednak do akumulátorů, které se vedle dobíjení elektromobilů dají využít i ke stabilizaci okolní sítě při hrozícím přepětí nebo podpětí.
Cílem projektu je ověřit, zda takové řešení zlepší možnosti připojení rychlonabíjecí stanice nebo decentralizované výroby i při omezené kapacitě distribuční sítě a bez negativního vlivu na spolehlivost a kvalitu dodávky elektrické energie. Na očekávaný rozvoj městské elektromobility a decentrálních zdrojů je třeba se dobře připravit a pilotní projekt unikátní dobíjecí stanice v ČR je skvělou možností, jak získat potřebné zkušenosti.
„Energetika se nyní nachází ve víru neustálých změn. Já v oboru pracuji již třicet let a zejména posledních sedm let sleduji jednu změnu za druhou. Musíme se připravit na masivní rozvoj elektromobility. Bude třeba zajistit možnosti rychlonabíjení i ve městech ale tak, aby lidé žijící kousek od nabíjecí stanice neměli doma problém s elektřinou pro rozsvícení žárovek,“ uvedl Milan Hampl, ředitel PREdistribuce.
Dobíjecí stanice byla postavena v rekordním čase
Partnerem pilotního projektu se stala společnost Energon Advanced Energetics, která unikátní stanici kompletně projektovala a následně během čtyř měsíců postavila. Společná práce na stanici započala v červenci 2017 a už v říjnu byl spuštěn testovací provoz. V lednu 2018 byla stavba zkolaudována a od února je k dispozici elektromobilistům.
Časový průběh stavby dokládá další zásadní výhodu zvoleného řešení. Díky akumulaci si stanice vystačí se stávající infrastrukturou, není potřeba posilovat přípojku. „Tím odpadá řada výkopových prací i získávání dalších povolení. Bateriový systém s fotovoltaikou tak může představovat ideální východisko pro města, kde by výstavba standardních dobíjecích stanic byla kvůli přílišnému zatížení sítě, nedostatku místa a náročným výkopovým pracím značně komplikovaná a zdlouhavá,“ shrnuje Tomáš Pastrňák generální ředitel společnosti Energon Advanced Energetics.
Nevhodně formulovaný zákon ztěžuje využití elektroaut pro stabilizaci sítě
Starší model Volkswagenu e-Golf s méně výkonnou baterií (24,2 kWh) nabijete z rychlonabíjecího stojanu zhruba za 20 minut. Novějšímu e-Golfu to bude trvat kvůli baterii s vyšší kapacitou (38,5 kWh) kolem 40 minut.
Kvůli nešťastně formulovanému energetickému zákonu nemohou čeští elektromobilisté zatím přispět ke stabilizaci elektrické sítě stejně jako to dělají například v Nizozemí. Tam pod hlavičkou iniciativy New Motion mohou řidiči využívat energii z baterií elektroaut a posílat ji zpět do sítě v době nedostatku proudu. K tomu dochází třeba kvůli nedostatečné produkci elektřiny z obnovitelných zdrojů v době, kdy zrovna nesvítí moc slunce ani nefouká vítr pro větrné turbíny.
„V České republice je taková situace klasifikována jako výroba elektřiny, pro kterou je nutné mít vyřízenou licenci. Zákon totiž počítá pouze se nepohyblivou elektrárnou, nikoli s variantou, kdy proud do sítě dodává elektromobil. Snad brzy dojde k úpravě zákona, aby využití elektřiny z elektroaut pro tyto účely nebylo tak komplikované,“ osvětlil současnou situaci Vojtěch Fried, vedoucí oddělení Elektromobility a Smart City z PRE.
Fotografie: Elektřina.cz, Energon Advanced Energetics
Sdílejte článek, než ho smažem