Revoluce u Českých drah? Jízdenku vrátíte snadněji. Přibude wi-fi a výhody v první třídě

Petr Kučera | rubrika: Aktuálně.cz | 3. 9. 2017 | 9 komentářů
Státní železniční dopravce reaguje i na novou autobusovou konkurenci. Po letech příprav během září zjednoduší vracení nebo výměnu jízdenek. Rozšíří bezplatnou wi-fi na řadě dalších spojů a přidá nabídku občerstvení. Chce také zatraktivnit první třídu, v ceně nabídne i denní tisk. Současně ale dráhy omezí možnost vrátit jízdenku nevyužitou kvůli zpožděnému odjezdu.
Revoluce u Českých drah? Jízdenku vrátíte snadněji. Přibude wi-fi a výhody v první třídě

České dráhy umožní od poloviny září bezplatnou výměnu i vrácení nevyužité jízdenky až do patnácti minut před odjezdem vlaku. Přinejmenším v první fázi však půjde jen o jízdenky zakoupené přes e-shop. Oznámil to mluvčí státního dopravce Petr Šťáhlavský.

Podnik se tak vyrovná standardu u soukromé vlakové i autobusové konkurence. Zjednodušení systému, který je komplikovaný a zdlouhavý, slíbily České dráhy už před rokem. Nyní musí reagovat i na sílící autobusovou konkurenci na některých trasách – vedle žlutého RegioJetu spouští v těchto dnech vnitrostátní dopravu také zelený FlixBus.

České dráhy znovu slibují také výraznější rozšíření bezplatné wi-fi ve vlacích. Přidají i občerstvení formou automatu či minibaru. Denní tisk zdarma nabídnou také v první třídě některých rychlíků vyšší kvality (Rx), dosud jej poskytují jen v pendolinu či expresech.

Zpoždění!

Vlak se zpozdí nebo nejede vůbec. Nefunguje klimatizace nebo topení. Kdy máte nárok na odškodné? Co je povinné a jaké kompenzace za nepříjemnosti vyplácejí České dráhy, RegioJet a Leo Express dobrovolně, nad rámec zákonných povinností?

Jaké dají odškodné: Srovnání železničních dopravců

Na peníze se čeká týdny

Nevyužitou jízdenku zakoupenou přes internet Českých drah lze dosud bez výraznější ztráty vyměnit nejpozději den před odjezdem. Pokud si ji lidé rovnou vymění za novou jízdenku na stejnou trasu, nestrhne jim dopravce žádnou částku. Stejně tak ji lze bezplatně vrátit, pokud si lidé zvolí připsání peněz na slevovou In-kartu nebo konto ČD Kredit – což v praxi znamená, že si za ně v budoucnu musí koupit jinou jízdenku. Právě nový systém ČD Kredit, spuštěný před pár měsíci, měl umožnit snadnější výměnu či vrácení jízdenky – přestože působí trochu jako duplicita slevové In-karty (i tu lze používat jako elektronickou peněženku, je ale potřeba si ji pokaždé aktualizovat u pokladny).

U konkurenčního dopravce RegioJet šlo jízdenku bezplatně vrátit až 30 minut před odjezdem, nově nejpozději 15 minut před odjezdem. Leo Express má podobně jednoduché podmínky, bez poplatku ale vrátí celou cenu jen do kreditového systému – tedy na další jízdenku. Nový autobusový dopravce FlixBus umožňuje zrušení či změnu do 15 minut před odjezdem, vždy ale strhne 25 korun.

Systém Českých drah ale nabízí i výhody – zejména možnost použít (až na výjimky) kterýkoliv vlak v daný den na určené trase. Když tedy cestující nestihne konkrétní spoj, jízdenka mu – oproti konkurenci – nepropadne.

Výměna či vracení jízdenky v e-shopu Českých drah jsou dnes pomalé. Každou žádost totiž osobně posuzuje zaměstnanec drah, teoreticky má na vyřízení až tři měsíce. Reakce jsou sice v poslední době rychlejší než dřív, přesto odpověď mnohdy přichází až po několika týdnech.

Od letošního 15. září půjde jízdenku vyměnit – a podle mluvčího i vrátit – bez srážky, bez formalit a dalších podmínek. Nová možnost tedy překvapivě nebude povinně vázaná ani na účet ČD Kredit nebo In-kartu. Využít ji budou moci i neregistrovaní návštěvníci e-shopu.

Anketa

Jezdíte vlakem?

„Peníze budeme vracet přímo na účet, ze kterého byl nákup jízdenek hrazen – tedy i na platební kartu. Nepůjde o nějaký kredit, který je možné později čerpat, jako to dělají jiní dopravci,“ upřesňuje Petr Štáhlavský na dotaz on-line deníku Aktuálně.cz.

„Možnost vrácení jízdenky 15 minut před odjezdem plánovaného vlaku se bude týkat prakticky všech vnitrostátních dokladů, tedy i dokladů pro vlaky bez možnosti rezervace,“ dodává.

Bližší detaily zveřejní České dráhy týden před platností nových pravidel, tedy v první polovině září. Současně zřejmě dojde ke zpřísnění podmínek. Tím by se mělo zabránit zneužití. Pokud by totiž průvodčí nestihl označit jízdenku, mohl by ji cestující ve zbytku dne vrátit a tvrdit, že nakonec nikam nejel.

Podle informací v časopise ČD pro vás začnou jízdenky z e-shopu platit až od času odjezdu vybraného spoje. Když bude cestující chtít využít dřívější spoj, než si původně vybral, musí vrátit jízdenku (nejpozději 15 minut před začátkem její platnosti) a koupit si novou. Možnost využít pozdější spoj v daný den zůstane, už ji pak ale nepůjde vrátit.

Zpoždění do půl hodiny se přestane počítat

Dosud platí, že přímo v den jízdy lze nevyužitou jízdenku ČD bezplatně vrátit, pokud je odjezd vlaku opožděn. Na délce nezáleží – teoreticky tedy lze dostat peníze zpět za nevyužitou jízdenku i při pětiminutovém zpoždění.

Od poloviny září ale České dráhy tuto možnost omezí. Rozmyslet si odjezd a získat všechny peníze zpět půjde jen u vlaku, který má zpoždění aspoň 30 minut. U kratšího jen tehdy, když kvůli němu ujede navazující spoj a příjezd do cílové stanice se tak opozdí o více než 60 minut.

Wi-fi má zpoždění, ale rozšíří se

České dráhy po roce znovu slibují i rozšíření bezplatného wi-fi připojení k internetu „do dalších spojů na různých linkách po celé republice“. Už nyní přitom mělo podle původních plánů fungovat například v rychlících mezi Prahou a Plzní – s výjimkou pendolina a mezinárodních expresů do Německa ale zatím není dostupné.

 „Bohužel došlo ke zdržení z důvodů na straně potenciálních dodavatelů, kteří v soutěži nepředložili nabídky splňující naše požadavky,“ vysvětluje Štáhlavský. Ještě letos se má připojení rozšířit například do kombinovaných vozů první a druhé třídy na lince Praha-Plzeň-Klatovy, výhledově má být k dispozici prakticky ve všech dálkových vlacích.

Špatné připojení k internetu je ve vlacích obecně větší problém než u autobusů. Operátoři totiž dlouhodobě nemají zájem o pokrytí alespoň hlavních železničních koridorů. Do některých typů vagonů se signál zvenku dostane hůře i kvůli jejich izolaci.

Víc minibarů i automatů

Rozšíří se také počet vlaků s možností občerstvení. „Od září nabídneme ČD Minibar také v přibližně dvacítce vlaků mezi Prahou a Hradcem Králové a na dvou párech vlaků mezi Prahou a Luhačovicemi,“ říká Michal Štěpán, člen představenstva ČD

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz; úvodní fotka: MartinMojzis / Shutterstock.com

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-1
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

4. 9. 2017 6:32, Laďa H.

Jak mohi dopredu vědět, že (ne)stihnu spoj v přestupní stanici, pokud tam mam na přípoj čas stejný nebo kratší nežje zpoždění. Pak mi vrátí peníze průvodčí? Ale který, když bude přípoj pryč.
A 1. třída? Velmi drahý příplatek za nic, resp. za pokus o luxus, který se nekoná. (Aspoň v běžných rychlících.) Že by to vylepšilo rodáváni Blesku zdarma - pochybuji.

+7
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Divoký zevnějšek, duše dobrodruha. Jak jezdí SsangYong Torres

8. 4. 2024 | Eva Srpová

Divoký zevnějšek, duše dobrodruha. Jak jezdí SsangYong Torres

Jméno Torres sice evokuje Španělsko, patří ale novému modelu od jihokorejské automobilky SsangYong. Její jméno v Česku každý nezná, i když je mnohem starší než značky stejné „národnosti“... celý článek

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

2. 4. 2024 | Petr Kučera

Povinné ručení nově musí mít silné koloběžky a další vozidla

Od začátku dubna se rozšířil okruh vozidel, za které je nutné platit povinné ručení. Nově se může týkat i elektrických koloběžek, segwayů, zahradních traktůrků, motorových golfových... celý článek

S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění

2. 4. 2024 | Pavla Adamcová

S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění

Zatímco silné koloběžky a seqwaye mají mít od dubna povinné ručení, u elektrokol se naopak pravidla v Česku zmírní. Problém s výkonnějšími elektrokoly však může nastat za hranicemi.... celý článek

Letiště Praha přidává nové lety. Co je hit letošních dovolených?

21. 3. 2024 | Pavla Adamcová

Letiště Praha přidává nové lety. Co je hit letošních dovolených?

Z Letiště Praha bude během letošní letní sezóny létat 68 dopravců do 167 destinací. Letos přibude 13 nových přímých cílů – patří mezi ně třeba Verona, Taškent, Tallin, Poznaň, La Palma... celý článek

Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI

15. 3. 2024 | Petr Kučera

Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI

Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.

Partners Financial Services