Liftago, Taxify a Uber: Jak fungují a za kolik vás svezou?

Mávat na taxík na ulici se dneska už moc nenosí. Volat nemusíte ani na dispečink. Odvoz vám zprostředkuje mobilní aplikace. Jak jednotlivé aplikace fungují a kdo vás odveze nejlevněji? Poradíme.
Liftago, Taxify a Uber: Jak fungují a za kolik vás svezou?

Klasickým taxislužbám, zejména v Praze či Brně, nějaký čas konkurují služby jako Uber, Liftago či Taxify. Přesto, že je mezi nimi několik odlišností, jedno mají společné – odvoz si objednáte pomocí mobilní aplikace stažené v chytrém telefonu. Do mobilu jednoduše naťukáte, kde chcete vyzvednout, kam máte namířeno, a aplikace vám přihraje řidiče.

Všechny zmíněné služby se aktuálně zaměřují především na velká města. Všechny tři můžete využít v Praze, Liftago i v Brně či Ostravě. Od února začal Uber jezdit také v Brně, soud ho ovšem označil za nelegální službu a předběžným nařízením provoz Uberu ve městě zakázal.

Jak se bourá s taxi

Dopravní nehody se nevyhýbají ani taxikářům, v součtu jich ale způsobí míň, než byste možná čekali. Během loňského roku Policie ČR evidovala celkem 98 864 nehod, pouze 211 z nich ale zavinili řidiči taxíků. Vinou těchto nehod došlo k jednomu usmrcení, jedenáct lidí bylo těžce zraněných a další šedesátka lehce. Celková škoda na majetku dělala kolem třinácti a půl milionu korun.

Profíci i amatéři

Společnost Liftago funguje jako platforma pro klasické, tedy licencované řidiče taxíků – co znamená být licencovaným taxikářem, si můžete projít v boxu níž. Mobilní aplikace tady de facto supluje klasický dispečink. V praxi vypadá objednání taxíku následovně: do aplikace naťukáte místo vyzvednutí (nebo si jednoduše zapnete GPSku) a cílovou adresu. Během několika vteřin vám začnou chodit nabídky od taxikářů, kteří jsou poblíž a mají o vaši poptávku zájem.

Z nabídek pak můžete vybírat podle ceny, modelu auta, hodnocení, které řidič dostal od předchozích cestujících a samozřejmě podle doby příjezdu. Za jízdu můžete zaplatit hotově, aplikaci je ale možné spárovat i s platební kartou, kterou navíc není potřeba mít u sebe.

Řidič tvrdej chleba má

Jak se pozná taxikář

Kdo se chce živit jako taxikář, musí splnit několik podmínek, které pro něj (i jeho vůz) stanoví zákon o silniční dopravě. Řidič musí mít koncesovanou živnost, která ho opravňuje k provozování osobní přepravy pro cizí potřeby. Dál si musí zažádat o oprávnění řidiče taxislužby, složit zkoušku z místopisu a ovládání taxametru.

Každý taxík musí být vedle toho zapsaný do evidence vozidel taxislužby a označený žlutou svítilnou. Taxametr sice není úplnou nutností, když ho ale řidič nemá, musí přepravu poskytovat pouze na základě písemné smlouvy o přepravě. Tu je navíc potřeba s cestujícím uzavřít dřív než těsně před zahájením jízdy.

Platit pomocí platební karty spárované s aplikací můžete i v případě služby Uber, ale pochodíte tady i s hotovostí. Americká společnost Uber nabízí několik druhů svezení, nás ale bude zajímat UberPOP. Jde o službu, která se nejvíc podobá odvozu klasickým taxíkem. Uber se ovšem za klasickou taxislužbu nepovažuje, raději má označení alternativní taxislužba nebo služba pro sdílení jízdy (ridesharing). Hlavní rozdíl oproti Liftagu je ten, že řidičem se může stát prakticky kdokoli – Uber po řidičích nevyžaduje zkoušku z místopisu, označení vozu svítilnou ani taxametr. Podmínkou je pouze auto staré maximálně deset let, čistý výpis z rejstříku trestů a doložení výpisu z bodového hodnocení řidiče. Nově musí mít řidiči Uberu také živnostenské oprávnění – koncesi pro přepravu osob.

Hledej odvoz

Aplikace, která přihraje řídiče

I Uber stojí na mobilní aplikaci – jednoduše zadáte místo nástupu, cíl cesty a Uber vám pošle řidiče. Na rozdíl od Liftaga si ale nemůžete mezi řidiči (nebo vozy) vybírat. Rozhodovat se nemůžete ani podle ceny – Uber ceny určuje sám. Platit tedy budete stejně, ať pojedete s jakýmkoli řidičem. Odhad jízdného vidíte přímo v aplikaci.

Podobně jako Uber funguje také služba původem z Estonska – Taxify. Původně sice platforma agregovala pouze řidiče s taxikářskou licencí, v minulém roce ovšem do svých řad přibrala i řidiče amatéry. I tady se auto objednává skrze aplikaci – vybírat si nemůžete, platforma vám řidiče přidělí. V aplikaci pak také vidíte odhad ceny, zaplatit můžete hotově nebo prostřednictvím spárované karty.

Za kolik vás svezou

Finální sumu za svezení počítají jednotlivé platformy různě. Zatímco Liftago má sazbu pouze za kilometr jízdy, Uber a Taxify zákazníkům počítají také minuty. Vedle toho se platí také nástupní sazba, u Liftaga počítejte ještě s poplatkem za minutu čekání při nástupu. Taxify a Uber mají vlastní sazebník – v aplikaci vždy vidíte jen předpokládané cenové rozpětí.

V případě Liftaga cena závisí na konkrétním řidiči. Protože jde o klasickou taxislužbu, nesmí cena přesáhnout 28 korun za kilometr v Praze a 30 korun v Brně. Jde o limit, který taxikářům určují magistráty jednotlivých měst.

 

UberPOP

Liftago­*

Taxify

Nástupní sazba

25 Kč

24,80 Kč

24 Kč

Cena/km

9,90 Kč

23,80 Kč

7 Kč

Cena/minuta jízdy

3 Kč

3 Kč

Minuta čekání

6 Kč

cesta Strašnice - Nusle

146 až 187 Kč

194 Kč

124 až 140 Kč

*Vybrali jsme nejnižší nabídku, která se nám v danou chvíli objevila. Nejdražší naopak dělala 243 korun – 40 Kč nástup, 28 Kč za kilometr a 6 Kč za minutu čekání.

Pokud si pro odvoz vyberete Uber či Taxify, měli byste počítat s možností dynamického zvyšování cen. Jednoduše řečeno: v době, kdy je po řidičích velká poptávka – typicky třeba v pátek a sobotu v noci – zvednou platformy sazby. Za Uber tak ve špičce zaplatíte až 2,5krát víc, za odvoz prostřednictvím Taxify pak 1,25krát.

Provozní náklady vozidla

Logo JITIS

Výpočet (budoucích) provozních nákladů vozidla vám spočítá, kolik a kdy budete platit, pokud si pořídíte ojetý vůz.

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

A tohle už jste četli?

Smlouvy na energie končí statisícům lidí. ERÚ radí, co si ohlídat

14. 10. 2024 | redakce Peníze.CZ

Smlouvy na energie končí statisícům lidí. ERÚ radí, co si ohlídat

Až stovkám tisíc spotřebitelů v nadcházejících dnech a týdnech končí smlouva na dodávku energií. Jde především o domácnosti, které v roce 2021, po ukončení činnosti některých dodavatelů... celý článek

Zálohování PET lahví a plechovek schválila vláda. Kolik dostanete?

11. 10. 2024 | Pavla Adamcová | 6 komentářů

Zálohování PET lahví a plechovek schválila vláda. Kolik dostanete?

Vláda schválila novelu zákona o obalech, která zavádí zálohy na PET lahve a plechovky. Návrh z pera ministerstva životního prostředí teď poputuje ke schválení do Poslanecké sněmovny.... celý článek

Řetězce zaplatí za slevové letáky. Zmizí ze schránek?

11. 10. 2024 | Gabriel Pleska | 2 komentáře

Řetězce zaplatí za slevové letáky. Zmizí ze schránek?

Vláda schválila novelu zákona o obalech. Ta připravila cestu zálohování PET lahví a plechovek od nápojů, ale za obal její autoři prohlásili i reklamní leták. Ministerstvo životního... celý článek

Limit pro platbu v hotovosti klesne. Kolik smíte v zemích EU zaplatit dnes?

9. 10. 2024 | Gabriel Pleska | 3 komentáře

Limit pro platbu v hotovosti klesne. Kolik smíte v zemích EU zaplatit dnes?

Státy Evropské unie mají pro platbu hotovostí různé stropy. V Česku je to 270 tisíc korun. Dánsko letos limit snížilo a totéž čeká Nizozemce. A Evropská unie letos schválila limit,... celý článek

Bez hotovosti, ale i terminálu. Nové platby Cvak se rozšiřují

8. 10. 2024 | Petr Kučera

Bez hotovosti, ale i terminálu. Nové platby Cvak se rozšiřují

Do platební služby Cvak se zatím zapojilo kolem dvou tisíc malých podnikatelů. „Revoluci v placení“ spustila Air Bank letos v lednu jako levnější a méně náročnější alternativu k platebním... celý článek

Partners Financial Services